AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.015

Lite frågor om F11 innan köp

Tittar just nu på F11 för max 250 000 kr.

1. Vilka motorer ska jag hålla mig borta ifrån och av vilka anledningar? Mycket hästar är inte viktigt(bara bonus) utan jag vill ha pålitlighet i första hand! Bensin/diesel är oviktigt!

2. Är fjädringen hårdare med M-paket eller är det endast estetiskt? Vill hellre ha komfort än sportkänsla!

3. Vilken utrustning eller paket måste jag hålla utkik efter för att få den större skärmen i mittkonsolen?

4. "Måsten" i utrustningsväg enligt er?

5. Vågar man köpa en som rullat över 20 000 mil?

6. När kom och hur ser man att det är facelfit? Blev det stora förändringar?

7. Tar gärna emot andra tips och råd ni önskar ni visste innan ni slog till!

Tacksam för alla svar!
thekinglives
1) Jag tycker 3 liters dieselsexan är trevlig i alla varianterna.
2) hitta en med adaptivt chassi. två bilar i en.
3)navi proff
4) komfortstolar, dieselvärmare,
5)ja
6)Behöver du inte en touring så köp en sedan
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Jag gick o köpte en 530D -11 med strax över 20000 mil på mätaren för ca 1 1/2 år sen. Kände mig tveksam då över att köpa en bil som gått så långt men känns helt rätt nu. Har rullat ca 3000 mil i princip problemfritt. (har bytt nån packning på bränsleledning + ett bakljus som pajat. I övrigt bara tankat o kört + bytt olja).

På min var en del slitdelar just bytta innan jag köpte, skivor + belägg runtom + bälgarna bak likksom kompressor. Automatlådan hade också precis sköljts och bytts olja på nåt halvår innan köp. Kan ju ge en ide om att dessa grejor tar slut runt de här miltalen och vara värt att titta lite extra på. Att service är gjort som det ska hela bilens liv och dokumenterat var för mig förutsättning för att våga köpa, liksom att oljebyten skett oftare än vid "normal" service. Själv letade jag efter tvåhjulsdriven bil för att minska antal möjliga felkällor jfrt med fyrhlusdrift, om det gör nån skillnad i praktiken kan man ju diksutera men kändes rätt för mig. Skulle jag köpa en idag hade jag sett till att ta med mig en felkodsläsare när jag kikade på bilen. Kan om inte annat ge lite pruthjälp..
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Har haft en 530xD m-sport Touring i fem år och det har varit helt problemfritt, har nu 13000 mil på mätaren. Rekommenderas. Jag skulle prioritera följande utrustning:

*Dieselvärmare
*Komfortstolar
*Navi prof.
*Dragkrok
*Panoramatak

Historiken och service är viktigt att kolla upp.

Kolla upp om den här EGR(?)-kylaren är bytt.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
För dom pengarna får du en LCI, dvs 2014 och nyare. Något som väsentligt höjer trivseln i kupén är M-ratten, otroligt stor skillnad mot den "båtratt" som sitter som standard i mina ögon. 530 el 535d för att få dieselsexan, M-sport, navi professional, minst hifi-ljud, x-drive (om du bor där det är vinter, byt isf olja i fördelningslådan för att sova gott) Lycka till!
Om man inte söker motorstarka alternativ får man ju en 520d av sista årsmodell 2017 för de pengarna. Dock är det inte helt lätt att hitta välutrustade exemplar men saker som M-sport (för mig och många andra ett måste) läderklädsel, värmare eller stora Nav utöver standard ska inte vara så svårt att hitta. Däremot är Driving assistent funktioner oerhört sällsynta.
Eller en långmilad g30/31... Inte M-sport men iaf en sportline med lite godis på. Är ju en helt annan bil än f-serien.
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

1. 530d/535d Köpte min med 15000mil på mätaren, nu 2,5 år senare uppe i 8000 problem fria mil. Bytt bromsar runt om och olja var 1500mil.
Bensinare har mer bekymmer med spidare, tändspolar och pumpen.
2. adaptiv.
3. navi pro
4. hifi pro, dieselvärmare, komfortstolar, panorama och headup är nice.
5. ja om allt i ordning, egr är gjort, låda i oljan bytt, även alla andra oljor i diffar.
6. minst 530 och uppåt med så mycket utrusting som möjligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.