AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
967

Däcktryck 750i, E65, 2007?

Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Jag har en klassisk fråga.

På min 750i, E65, 2007 så har jag precis monterat sommardäcken.

De har dimensionen 255/45/19 fram och 275/45/19 bak.

Vad ska jag ha för däcktryck om jag kör med normal last och prioriterar komfort?

På min dekal med däcktryck i bilen så kan jag inte hitta denna kombination så jag antar att mina däck avviker från standard.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har frågat Michelins kundservice om ändrat däcktryck om man byter dimension/profil, deras svar har varit att det är Bilen som bestämmer däcktrycket och att man därmed ska köra med det tryck som tillverkaren anger även om man avviker från exakta dimensioner - så gå på det tryck som BMW anger för 19"-fälgar.

Personligen skulle jag lagt mig ungefär mitt emellan vad BMW anger för "låg hastighet "/lätt last och "hög hastighet"/full last.
Där brukar jag hamna när jag testar olika däcktryck på olika bilar.

Men du får prova dig fram lite...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bo
109
Boko57
BWM 750i, E65, 2007
Ok, tack för info.

Då är det 2,5 resp. 2,6 bak som är BMW rekommendation.

Hej Johan. När jag har provat mig fram till bra däcktryck så har jag utgått från rekomenderat tryck och dels, för fram däcken, utvärderat känslan i styrning och dels (för att jag kör fyrhjulsdrivet) justerat in trycket i bakdäcken baserat på att rullomkretsen inte skall skilja.
Hur tycker du att man skall göra för att "prova sig fram"?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur mycket ändras rullomkretsen vid t.ex. 0.3 bars högre tryck?
Aldrig hört om någon som gjort någon liknande manöver.
Hej Kane. Jag letade i mätningen jag gjorde och hittar inte vilken tryckskilnad jag använde men kom fram till att (på den bilen, olastat) gav 2.9 fram och 2.5 bak lika rullomkrets. Tror inte jag provade mer än 0.1 eller 0.2 bar skillnad i testen men den skillnaden gav 0.12% skillnad i rullomkrets. (Skall jämföras med 2mm skillnad i mönsterdjup som anges som motsvarar 0.6%).

Nu väntar jag på tillverkning av min BMW, men jag ser att du har en Audi, och där vet jag hur man gör :) Med VCDS loggade jag vid körning data från ABS-givarna. En medelvärdesbildning ger tillräcklig upplösning för utvärdering.
Återstår att se om det går att få liknande log från BMW:n.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.