|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressanta observationer här i tråden, verkar ju mycket riktigt som om begagnatmarknaden inte är riktigt som den varit förr. Men ni har nog rätt i om att riktigt kalla objekt verkar inte finnas i nuläget, det mesta (någorlunda nytt) verkar ju kunna säljas. Enda som verkar ligga kvar lite längre på listorna vad jag kan se är lite sämre utrustade bilar - men så har nog alltid varit så inget unikt för just den här perioden. Angående nybilsförsäljning så tror jag ni sett statistiken från BIL Sweden (svensk branchorganisation) där de visar nyregistreringar uppdelade i olika drivkällor för åren 2005-2020. Länk |
| Fick syn på min gamla bil som jag sålde i juni förra året. Den är till salu igen och verkar ha gått upp i pris sen dess. Ser lite modifikationer på den, dock smakfulla sådana. Men ändå intressant att se utvecklingen. | |
|
Den enskilt viktigaste faktorn är att hushållen i Sverige är rikare än någonsin tidigare. Hade sedan räntan (moms eller malus) varit högre hade priserna varit lägre (hur svårt det nu skall vara för Sveriges Riksbank att uppmäta den inflation nästan alla dagligen upplever). Precis som B-S är inne på, drivs nog även nya ICE upp i pris av elbilarna (som skapar efterfråga och är betydligt dyrare). Alla köpare på personbilsmarknaden drar upp priserna (blir en dominoeffekt). I det läge som vi befinner oss i skulle högre ränta på retailkrediter (eller åtminstone ett helt slopat ränteavdrag) ge bättre ekonomisk stabilitet långsiktigt. Stärks SEKEUR slår nog de lägre beg priserna i Europa igenom här. Vad kommer då att hända med beg priserna här? På sikt kommer de att sjunka men de kan, om fördelaktiga/ofördelaktiga (hur man ser på det) faktorer driva dem än högre på kort sikt. |
|
| Bumpar denna lite. Följt blocket ett tag nu på X5/F15 för ca 500k och det finns inte mycket objekt och många har höjts i pris när man kollar historiken på biluppgifter.se... Bara att vänja sig vid detta och bita i det sura eller ska man hoppas på någon förbättring i närtid? | |
| med tanke på att vi numera har komponentbrist vilket slår på nybilsförsäljningen så är det nog inte läge att hoppas på några prissänkningar i närtid | |
|
Tobbe330@ Se till att ha $ redo och slå till privat när tillfälle ges. Att köpa hos en handlare idag och få till en "bra" affär är nästan omöjligt. Ha flera alternativ att välja mellan. Oftast snöar man in på en speciell modell i en speciell färg med en specifik utr. Då blir det väldigt svårt i beg utbudet. Sparade nästa 100k i somras när jag köpte ny entusiast bil. jag hade bestämt mig för 3 olika modeller jag kunde tänka mig och vips så dök den upp:) Älskar för övrigt denna reklamvideon, trots mitt val av bilmodell denna gång;) EB |
|
| Tack för tips. Tycker bara det känns sisådär att handla privat för så mycket pengar. Annars tror jag inte jag är så insnöad just nu. Krav är m-sport. Kan tänka mig nästan alla färger. Färg på klädsel heller inte så viktigt. 7-sits trevligt men inget krav. Dragkrok är krav. Komfortstolarna såklart. Värmare, elbaksäte, 4-zons klima, backkamera och surround view är det jag vill ha men det har ju typ alla. Ålder/mil/skick viktigare än övrig utr även om man såklart vill ha så mycket plock som möjligt. Helst 40d eller 50d men 30d kan gå med i värsta fall om allt annat stämmer. | |
|
Bara att slå till? Länk Iof import, men rätt pris och låga mil. Finns tom lite prutmån om jag tolkar annonsören rätt. EB |
|
| Vågar som sagt inte privat, än mindre import så svensksåld är krav. Dels för försäkringspremie men även för att vara mer lättsåld när den behöver vandra vidare. | |
|
Milen på den är ju låga men den är ganska gammal med så med tanke på privat + import vet jag inte om priset är så rätt... Hade hellre tagit denna då: Länk |
|
|
Då så.....;) EB |
|
| Bilbristen gör ju att begagnathandlare sedan länge dammsuger Blocket på allt nyare begagnat som dyker upp. Ofta ringer de direkt efter att annonsen kommit upp. Är priset någorlunda rätt köper de på studs utan att titta på bilen och hämtar direkt. Möjligheterna till privatkund på bruksbilar kräver att man är extremt snabb idag och hugger bilen direkt över telefon när annonsen dyker upp. Annars hugger en handlare den. | |
| Edit: Privatkund = privatfynd | |
|
Precis så var det när jag sålde svärmors Skoda Yeti. Handlare ringde inom 30 min sedan swishade handpenning, inget prutande och körde 50 mil enkel och tog den på släp. EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.