|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
aa kollade på både 118-120 Men det finns bara 118d. Det finns inte alls många 118i, och har hört att med diesel bilar så ska man köra långt med dom, annars så kan partikelfiltret bli smutsigt och de kostar typ 12k eller något sådant. Det är iallafall vad jag har hört. Och sedan att kamkedjan sitter där bak på diesel bilarna. |
|
|
vad är dock ett rimligt miltal för en bil som kostar 45k Sa det innan men tänker bara på vad som kanske brukar gå sönder vid ett specifikt miltal. Många säljer dom vid runt 20k+ mil. Ska man köpa en med under 20k mil? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Anges ägandekostnader per månad så är det sjävklart ett typisk genomsnitt som avses (vissa månader är det högre utgifter och vissa månader är det lägre utgifter). Det är ju ett genomsnitt som skapas över tusentals personer och under flera års ägande. Vissa personer har mer otur än andra så individuellt sett kan ägandekostnaderna variera enormt (trots likartade förutsättningar). Uträkning av ägandekostnaderna (med detta uttryck menar jag totalkostnaden av allt som har med bilen att göra - det vill säga antalet kronor som du hade haft kvar om du inte haft bilen) är kort och gott en avancerad övning i matematik och statistik. Det finns lika många sätt att räkna ägandekostnader som det finns bilar, så jämförelse är egentligen ganska intetsägande. Men du kan ju inte säga att det bara är bensinen och försäkringen som utgör några kostnader för dig - för du får väl inte allt annat gratis - eller hur? :-) Värdeminskning, ränta (om man tar lån), däck, fälgar, reparationer, service, tvätt, bilvårdsprodukter, p-plats (780 SEK / månad för mig), p-avgifter (15-25 SEK / timme dygnet runt i princip överallt i Malmö så står du en kväll så vips 250 SEK), besiktning (560 SEK / gång och kanske en efterkontroll för 320 SEK på det så är du uppe i 900 SEK för det året exklusive eventuella reparationer du måste göra för att få det godkänt), p-böter (vem har inte parkering på fel ställe på fel dag och fått betala 800 SEK för det lilla nöjet), olyckor/incidenter (exempelvis om något går fel och bärgning behövs), etc etc etc. För skojs skull kan vi ta mina utlägg senaste par åren som exempel. Jag har inga speciellt dyra bruksbilar och verkar ha "genomsnittlig" tur/otur. * Bagagematta (håller bagageutrymmet rent) = 720 SEK * Kylfläkt (felsökte, inhandlade bättre begagnad och bytte själv) = 2313 SEK * Vänster backspegelglas BMW Original (inhandlade och bytte själv)= 465 SEK * Byte olja, bromsar bak, bromsvätska = 5719 SEK * Nya sommardäck + hjulinställning = 6358 SEK * Bärgning (touchar trottoarkant och kör sönder däck) = 1256 SEK (hade tur då däcken behövde snart bytas så bytte alla - se ovan) * Byte olja, avgasupphängning, drivrem+spännare+löpare, servostyrslang = 8750 SEK * AC Service = 1395 SEK * Felsökning och byte ABS-givare samt bromsvätska = 2892 SEK * Byte motorolja och service = 1794 SEK * Läckande termostathus = 3852 SEK * Läckande strålkastarhögtrycksspolarmunstycke = 1713 SEK * Byte nedre länkarm vä + hjulinställning = 3427 SEK * Byte styrväxeldamasker, fjäderbenslagring, styrstag vä+hö, hjulinställning = 8056 SEK * Byte framruta = 1800 SEK * Byte nedre länkarm hö, spindelled, styrled, hjulinställning, efterkontroll = 5031 SEK * Vinterdäck (2 st), montering, reparation otät fälg = 1720 SEK * Fjäderben och hjul höger fram kollapsar och viker sig in under bilen (mutter lossnat och sedan genomgående skruv tagit sig loss under en längre tid) Bärgning = 1395 SEK Drivaxel höger + växellådsolja + bränslepump = 11 703 SEK * Totalt bromsbortfall (skada från ovan olycka men som dyker upp 3-4 mån senare) och samtidigt passar jag på att göra kamremsservice Bromsok hf, bromsslang hf, bromsrör hf, bromsbelägg fram, kamremsbyte inkl byte av vattenpump, motortvätt = 14 626 SEK * Bärgning (generator ger upp helt) = 1500 SEK * Felsökning och byte generator = 2813 SEK Ja, det är typiska "oväntade" utgifter du kommer kunna rapa upp under några års ägande av en bil. En månad var lite extra rolig! Först fick jag 15 KSEK i reparation och kort därefter var det 4.3K SEK (bärgning+generator) och medans den stod 15 mil bort plockade jag ut sommarbilen som inom kort började läcka kylarvätska och spolarvätska med 5.5 KSEK som resultat. Den månaden flärpade jag upp 25 papp i oplanerade bilutgifter :-) Det där är ju bara allt "oväntat", sen finns ju drösar med utgifter för ordinare service (frambromsar byte jag exempelvis själv, lagade torkar+spolare bakruta och en del annat) :-) En reparation i 10 KSEK området (och över) ska man numera ta med en axelryckning och bara flärpa upp sedlarna, det är inga ovanliga nivåer på reparationskostnader numera på en relativt modern bil. Man får bara blunda och hoppas det inte kommer får många sådana efter varandra :-) Nu vill jag inte sitta här och leka domedagsprofet, utan vill mest visa hur en "typisk vardag" ser ut för en bilägare över några år. Ger förhoppningsvis lite djupare insikt över vad man kan förvänta sig. Så tanken är inte att avskräcka utan mer att upplysa genom att försöka ge en bild av en typisk "vardag". Du själv är den enda som kan avgöra om detta är möjligt för dig och om du tycker det är värt det i nuläget. |
|
Jag här räknat lite på det och om jag köper en för 45k så kommer jag ha kvar 10 800kr alltså detta är inte pengar för försäkring eller bensin, utan för oväntade reparationer eller andra slags tillbehör. Sen vet jag inte kanske blir mer pengar om jag jobbar lite mer, men just nu kommer det vara 11k kvar efter bil köpet. Och tror du håller med med vad jag kommer säga och det är att jag inte ska lägga alla 56k på bil, då har jag inte alls mycket pengar kvar till annat. En annan fråga, vilken är den bästa sidan att kolla bilens historik, från bes till service etc etc. Finns ju carfax som kostar men är det värt dom pengarna eller finns det andra sidor. Kollar på car info då det finns mycket info men räcker den infon när man ska kolla bilens historik. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo precis, min filosofi är att ha en liten buffert som kan "jämna ut" kassaflödet utåt något (då bilkostnader har en tendens att komma i bursts). Så man fyller helt enket på den bufferten med lite varje månad, därefter kommer en stor kostnad som dränerar bufferten ganska kraftigt, varefter man fortsätter bygga upp den och så fortsätter det. Så hittar du en trevlig bil, varför inte! Skulle du märka att det inte går ihop så kan du alltid välja att kanske ställa av bilen några månader, eller i värsta fall sälja bilen. Men vet av egen erfarenhet att man vänjer sig SNABBT att ha tillgång till bil och vänjer sig vansinnigt LÅNGSAMT att inte ha tillgång till bil :-) När det gäller att kolla historik har jag lite sämre koll på. Brukar ju såklart kolla på ägarhistoriken från Transportstyrelsen men där finns ingen servicehistorik, ej heller på CarInfo och endast eventuellt på CarFax. |
|
Tror inte det går att få fram servicehistorik on-line, det är nog den gamla hederliga pappers-serviceboken som gäller där när vi pratar årsmodell 2005-2008. Möjligen att en BMW-verkstad kan får fram dessa uppgifter till dig - men har för mig att man måsta äga bilen då. CarInfo hade faktiskt servicehistorik ett tag - undrar varför detta togs bort? I vilket fall - den infon förutsatte en elektronisk-servicebok. |
|
|
Okej, så man kan bara se service historiken irl alltså papper från ägaren när man kollar på bilen. Men aa, alltså att ha lite pengar är ju tryggt, och att lägga på kanske 500-600kr varje månad så har man efter 6 månader 3000-3600kr Det är ju ändå något. Och ja, kan verkligen se mig vänja mig snabbt och kommer nog ta tid vänja sig vid att inte ha en bil om det blir problem. Har ju alltid farsans bil att låna om bilen är på verkstan etc etc. Min kompis lånade faktiskt sin pappas bil igår för hans bil va på lagning på Volvo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.