AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
824

Kan ett hjullager rosta på 1,5 mån - BMW 3 serie 2015

Ro
4
Rosenblad79x
BMW 320 touring - 2015
Hej, i början av februari så gick min bil sönder och jag har väntat på en reservdelen (original) sedan dess. Verkstaden säger det är pga corona.

Bilen har som sagt stått sedan dess. Hjullagren är 1,5 år gamla. Och idag såg jag att de har börjat rosta? Hur ser man allvarsgraden på rosten?

Något tips?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hjullagren, du menar bromsskivan eller möjligen navet?

FAF
Ro
4
Rosenblad79x
BMW 320 touring - 2015
Hej, och tack för svat. :)
Det är främst rost på bromsskivan men jag såg också en del på bromsoket. Navet, är det den som är runt bromsskivan?

Det har ju varit snö och regn om vartannat men trodde inte att det skulle kunna komma rost på den här korta tiden. Jag hoppas givetvis att det enbart är på ytan.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bromsskivor är gjorda av gjutjärn och har ingen rostskyddsbehandling - de rostar på några timmar om det är blött...

Men det är ytrost som försvinner efter några få inbromsningar.

Om bilen står längre perioder (många veckor), kan det i värsta fall bli gravrost som är svår/omöjlig att bromsa bort.

Men ytrost är inget du behöver bekymra dig över!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
4
Rosenblad79x
BMW 320 touring - 2015
Hej Johan,
Tack för svar! Men hur ser man skillnad på ytrost och gravrost? :)

Jag ska laga min överföringslåda (transferkasse på norska) på måndag och jag är rädd för att verkstaden ska lura mig till att byta. De ska samtidigt utföra norska motsvarigheten yill bilbesiktning, så jag vill inte ha på backning om skivorna. :( Skall ju redan öägga ut en del för överföringslådan.

Jag köpte nya skivor förra året (men jag har kört en del senaste året), det skulle vara så trist om de blivit förstörda på de här veckorna. :(
Mvh Lisa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De har troligen bara ytrost - när det blir gravrost brukar de bli helt röd/bruna.

Det viktiga är att de inte står och är blöta/fuktiga hela tiden med saltlake-vatten på sig. Det snabbar upp rosten...

Åldern på skivorna spelar mindre roll i detta sammanhang, då beläggen hela tiden sliter fram en ren metallyta som angrips av rost.

Men kontentan är att jag tror att du inte behöver oroa dig. Rosten bör försvinna när du börjar bromsa lite med bilen igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
4
Rosenblad79x
BMW 320 touring - 2015
Hmm.. ja jag hoppas det!🤞 Jag får se närmare på de imorgon men de är ju inte helt bruna/röda. Men heller inte så ytligt som när det bara har regnat någon dag.. Dvs när det är väldigt ytligt.

Jag har försökt googla på sätt att få rent bromsarna men jag har ju förstått att några hårda inbromsningar skall fixa det förhoppningsvis. Så typiskt att jag inte får kört med bilen! Kör vanligtvis väldigt mycket bil och rost på bromsar har aldrig varit ett problem.

Dommen kommer på måndag oavsett..😄
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.