|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, har en e39 528i -2000 där airbag lampan spökat en längre tid/ minst ett år. I början var det intermittent enstaka kortare stunder. Jag upplevde det som ffa vid kyla, för att försvinna vid varmare väder eller lite längre körning. Ibland släckte jag den även (det gick alldeles utmärkt) och då kunde den hålla sig släckt ett längre tag. Nu är den dock konstant på. Felkoderna jag fått/ får upp med icarsoft i910-ii är "f0 internal control unit fault" och "11 power suply". Om jag förstått rätt så innebär f0 att modulen i mittkonsollen är trasig/ behöver bytas? Står mellan att chansa och köpa en begagnad, skicka min till Tyskland för genomgång eller alt skicka både min gamla och en ny begagnad. Om jag förstått rätt så kan man ha tur om man köper en begagnad med samma modellnummer och bilen den satt i hade samma airbag/säkerhetsutrustning, annars måste den kodas om till bilen? Är det något man kan göra via diagnosuttaget eller något man gör med modulen innan man monterar den/ måste lämna in? Gissar att icarsoft inte klarar detta? Går man in och läser datastreamen på så kommer krockkuddar etc upp som Active, not Active eller Not fitted. Har även någon Kina data-kabel (BMW scanner v1.4.0) jag aldrig installerat/ lärt mig vad det är. Lite andra frågor. Jag köper att elektronik faktiskt går sönder, min verkar ju ha spökat fram och tillbaka innan den gav upp. Men om det är något annat som låst modulen, bör man undersöka detta innan man monterar en ny? Jag har ingen aning om det spelat roll, men mitt gamla batteri kastade in handduken tillslut under det gångna året, nu utbytt till nytt. Det gamla dog för att jag vid upprepade tillfällen glömde ljuset på, så jag är mest överraskad hur länge det höll. Kan det ha gett kod 11 som på något sätt låst modulen? (Inget fel på hårdvaran utan mjukvaran som låst sig?) | |
|
Hej, jag tycker det låter som styrenheten gett upp. Få tag på en begagnad och sen kodar du in den NCS-expert som ingår i ett Inpa kit. Lätt att göra med en lathund. Du hittar inpa här (jäv): Länk Där kan du också få en lathund för just detta. Generellt sätt är SRS problem på e39 lätt att fixa med rätt utrustning och kunskap. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min låda: Länk |
|
|
Ok, jäv är helt ok när den hjälper. Jag har "BMW scanner" kabeln och en 20-pins adapter, men då behöver jag alltså inpa-kabeln? Tänkte plocka ur den gamla modulen imorgon/ jämföra om jag hittar en ny begagnad. |
|
|
Det går att fixa med BMW scanner men där brukar problemet vara undermålig hårdvara och dåliga versioner av programvaran. Jag letade länge för att få till ett bra BMW-scanner paket som jag nu har. Men får du igång din BMW scanner så kan du fixa det med den. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min låda: Länk |
|
|
Hur nära måste man matcha den nya modulen med gamla? Min nuvarande: 65.77 - 6900727 V2.5 MRSZ3/A 6110 BMW 31690072701C Hittar mest nyare/ V3 och högra på programvaran |
|
|
Här har du de kompatibla: Länk Bäst att ta samma nummer eller de som står under "Superseded by" Mvh Ola Mina bilar: Länk Min låda: Länk |
|
|
Tack för svar, köpt en "ny" (begagnad) styrenhet som jag väntar på. Dock har lampan börjat slockna igen. Lyser på morgonen på väg till jobbet men är och håller sig slocknad på vägen hem på em. Testade att sätta laddaren på bilen över natten, men det gjorde ingen skillnad (ifall det var spännings relaterat). Verkar uteslutande lysa när det är kallt, alternativt slockna efter en lite längre (45min tur). Tort och fint runt boxen och den ser mint ut (inte utsatt för spill/fukt tidigare). |
|
|
Hej, jag skulle kolla felkoder igen, den enda felkod på SRS som kan reseta sig själv är normalt sett sensormattan i passagerarsätet. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Det är samma koder hela tiden "f0 internal control unit fault" och "11 power suply". Jag får fram (av googlade) att f0 är samma som 240? Dvs kontrollmodulen. Men borde kanske läsa av med något annat än carsoft? Har dock ingen laptop förutom jobbets. Airbag lampan lyser nu bara på morgonen/ när det är kallare. Tänds och håller sig tänd, kör 4 eller 40km till jobbet och på em när jag skall hem så slocknar den direkt efter start som den skall och håller sig släckt, även om jag tar en tur lite senare. Hjälper inte att köra några km på morgonen och starta om. Idag när första turen var på em så höll den sig också släckt, dvs sedan igår em på väg hem. Jag skall låta det vara osagt om felkoderna verkligen försvinner, läste av koderna när jag kom hem en em med airbag lampan släckt och det var samma. Raderade med carsoft (och det stod att de var raderade) men kollade inte att de verkligen var borta efter det. Men bilen verkar vara nöjd oavsett när problemet är borta trots att koden ligger. Det här började i ärlighetens namn förra våren, exakt samma när jag tänker efter. Under hela sommaren lös den inte, så jag lämnade det att bero. I höstas började den igen och i vintras nästan hela tiden förutom enstaka gånger (vilket kan ha varit efter en långtur när kupén blivit riktigt varm). Så temperaturberoende verkar det som sagt vara. Men jag är också riktigt nyfiken på vad detta haveri beror på? Har svårt att tro att lampan slocknar pga något fel, den lyser med tändningen på men slocknar när motorn startas för att på någon sekund tändas igen på morgonen och på em hålla sig släckt (dvs testet att lampan fungerar verkar fungera). |
|
| Funderat på en sak, om airbag kontrollenheten har ett backup batteri inbyggd, så sätter jag en slant på att felet troligen på detta. | |
|
Finns inget sådant. Att byta styrenhet är nästa steg. Möjligen som du säger läsa av med något annat än Carsoft också. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Det tror jag också, men nyfiken av naturen. Läst på lite till och backupen verkar skötas av en kondensator i enheten. De kan förvisso också fungera sämre i kyla när de är dåliga, men det borde dock vara mer en backup vid olycka/ plötsligt frånkoppling. Koderna jag har kan mkt väl från början ha kommit från att jag hade dåligt batteri. Är ändå konfunderad på att det faktiskt fungerar till och från. Min tes är när bilen inser att strömförsörjning är ok/ enheten fungerar så slocknar lampan, men koderna ligger kvar. När det är kallt, batteri och ev kondensator har sämre spänning så stämmer dock felkoder/ faktiska omständigheter och bilen larmar/ lampan lyser. Tycker dock att om det var enbart bilens/batteriets spänning som påverkade så borde inte lampan lysa när batteriladdaren suttit på (därav inne på backup). Jag vet att det sägs att när f0 kommit är det bara att byta, men det verkar ju som faktiskt som om enheten fungerar under vissa omständigheter trots denna kod ligger kvar. Så det verkar som det är en sanning med modifikation av att både mjukvara och hårdvara måste strula? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.