AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
754

Elektrisk rattjustering.

Da
4
Daniel F07
530 Gt 2011
Hej alla nedkemmar.
Min elektriska rattjustering är helt död i min F07 530gt.
Har läst på olika utländska forum att det finns en räknare
man kan behöva nollställa och att det kan vara hela lösningen.
De skriver att man kan göra det i ediabas tool32 men ingen uppger vad
Kommandot heter där. Någon som vet?
Mvh Daniel

Hej och välkommen! :)

När rattvinklingen nyss slutade fungera på min 12-14 år äldre bil, hade ratten bara fastnat i ett ändläge, kanske beroende på att smörjningen nötts bort. Eftersom rattinställningen har minne och vinklar upp automatiskt vid tändning-av, var jag väldigt tacksam för att felet inte var elektriskt. Många moduler inblandade...

Som sagt, det är en äldre bil, så vem vet vad för finesser som BMW kan ha hittat på sen dess. Men "räknare"? Låter konstigt, tycker jag. Ungefär som för ljusmodulen, som stänger av utgångar till felfungerande lampor?

När jag löste mitt eget problem, tittade jag ganska mycket på ebay.de. Där säljer man ofta hela rattstångspaketet och har bra foto-illustrationer. Ta och titta på de här länkarna, så ser du rätt väl hur paketet ser ut.

Två kontaktstycken visas, antar att det kan handla om motorerna till teleskop respektive vinkling. En idé vore att dra isär och testa om det kommer fram spänning, när du drar i spaken. Om inte, blir det kämpigare. Men kanske det bara är den där räknaren, trots allt.

Länk

Länk

/Lennart
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har också hört att den kan 'fastna i ändläget' på f07 (och andra BMW med samma lösning) men vet ej hur det åtgärdas.

/M

Mina bilar: Länk
Kanske denna kan inspirera... :)

Länk

/Lennart
Da
4
Daniel F07
530 Gt 2011
Tack för svar.
Får ta en koll på det också.
Här är en länk där det beskrivs att dessa bilar har den där dumma
Räknaren.
Länk
Är det någon som vet hur man nollar den?
Mvh Daniel

@Daniel: Jag har inte läst hela din länkade tråd, men efter någon månad återkom TS. Då hade ratten börjat sporadiskt att krångla igen.

Upplösningen tycks ha blivit, att ett mekaniskt slitage gjort att motorn blivit en aning överbelastad och genast skvallrat för FRM, som tydligen för bok över sånt också.

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Daniel, vilken FRM variant sitter i din bil? Det borde kunna gå att lista ut vilket kommando i Tool32 man ska köra.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min låda:
Länk
Da
4
Daniel F07
530 Gt 2011
Vad jag förstår så är det frm3 i dessa bilar.
Mvh Daniel

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tittade igenom Tool32 på frm3 men blev inte klokare. Frågan är vad just detta heter.
Om du tar ut felkoder med Inpa på FRM vad får du fram då?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min låda:
Länk
Da
4
Daniel F07
530 Gt 2011
Har inte gjort det ännu.
Återkommer när det är gjort.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hittar en som heter _loeschen_resetcounter. Borde ju kunna vara något.
Men innan det kan man ju köra _lesen_resetcounter dvs "läsa" vilket alltid är ofarligt.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min låda:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.