|
|
|
|---|---|
|
Nu ska Volvon med D5 ersättas till en trevligare och lite nyare bil. Behöver ej vara lika stor längre, då ungarna åker egen bil resp a-traktor nu. Har tittat runt lite, bla BMW 330/335d touring F31, men även MB c-klass. V70 D5, trevlig 5cyl motor har varit motor med bra karaktär att köra, så har väll konstaterat att 3,0 motorn är ett ”måste”, De 4cyl som BMW/mb har... känns ändå lite ”späda” (ursäkta uttrycket). Dieselvärmare är ett krav, och pris 200-250K är tänkt att lägga. Fanns dieselvärmare som tillval på F31?, lr är dessa eftermonterade? På en F31 ex, vad ska man ”akta sig för” några årsmodeller som har vanligt förekommande brister? Rost har ju varit ett ”problem” på vissa bilar, jag hatar rost... Har även tittat på 530d och MB E-klass, kan vara ett alternativ, men känns lite onödigt stort. Vad har medlemmarna på autopower för inp/vägledning? Tacksam för lite tips | |
| Är en G21 330d för mycket pengar? F31 kan man nog glömma att hitta med dieselvärmare tyvärr. Ska du äga långsiktigt är nog totalkostnaden inte så mycket högre med en G21. Rost har väl F31 klarat sig väldigt bra ifrån, G21 borde vara ännu bättre då det är väldigt mycket aluminium i konstruktionen. | |
| En F31 är ganska trång, plastig och nu ersatt av G21. Hade valt en beg 530d G31 som till skillnad från G21 har aluminium i samtliga dörrar. | |
| G20 har väl ALU i allt utom tak och baklucka vad jag vet. Både G20 och G30 fick 5/5 i TV rostskydd test. F30 karossen 4/5. Nyare Volvo tex. har ju haft en del rostproblematik, kineserna har sparat in på Volvos tidigare paradgren. | |
|
Tack för all input. Tycker nog att G21 blir lite för dyr i inköp, 200-250ca får vara tillräckligt för en ”2-a bil”, Men kanske en 5-serie är ett ”bättre” alternativ? Lättare att hitta en 525/530 med dieselvärmare och då 3,0 liters motor? 2012 och nyste? Finns lite rostproblem på vissa bilar, vid fönster dörr lister och som vanligt vid bakluckan? |
|
|
F31 med dieselvärmare finns men de är ovanliga och värmarna är eftermonterade (finns dock som BMW-originaldelar). När jag letade efter en F31, undersökte jag många bilar innan vi slog till och det var bara EN bil av de jag undersökte som hade dieselvärmare... Spontant känns det som att rostproblematiken verkar lysa med sin frånvaro i F30-serien. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.