|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Hoppas att det här är rätt postad här i den delen av forumet. Var lite tveksam vart jag skall posta. Har någon här planer på att köpa vilken BMW som helst från Bilia? Det är så att jag beställde en ny 330i förra året från Bilia men tyvärr inte kunde fullfölja köpet när Covid dök upp. Så jag betalade in en summa insats som jag kan utnyttja vid köp av bil från dem. Bilen jag har i tankarna nu (Bmw M2) kommer dock inte på Bilias anläggningar så ofta. Så jag måste nästan köpa den från någon annan bilhandlare. Så, om någon här har planer på att köpa en bil från någon Bilia anläggning, så pratar vi med Bilia för att flytta över min betald insats till den personen för avdrag på vald bil kontantinsats. En god gärning helt enkelt och en win-win läge. Skulle uppskatta det otroligt. Tacksam för all svar! | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Borde inte Bilia betala tillbaka din insats om de inte kan leverera den bil du betalade insatsen för? |
| Bilia säljer Volvo här i Skåne... | |
|
Steven Shilish Hur stor är insatsen som du har innestående hos Bilia? |
|
|
Vad är win-win i detta? Tänker du ge kraftig rabatt? Typ 30%? Hela historien verkar lite osannolik. Varför betala in pengar i förskott för en bil? Du får nog försöka dig på en bättre förklaring till den uppkomna situationen. Och så som Yeddheng skiver så säljer BIlia inga BMW i Skåne. |
|
|
Min bil beställdes från Göteborgs Bilia, men uttnyttjande av instantsen kan uttnyttjas från vilken bilia anläggning som helst. Det är inte en förvägsinsats. Det var jag själv som avbokade beställningen pga Covid slog till. Och det jag betalade in är var en avbokningsavgift, som (snällt av dem) kan uttnyttjas vid bilköp från dem. Beloppet är 15,000. Så menar jag med en god gärning: Säg att någon vill köpa någon BMW för låt säga 100,000. Insatsen blir 20,000. Personen använder då mina 15,000 och betalar mig dem och 5000 till bilia För att det ska vara win-win så är jag villig att kapa bort 5000 och bara få betalt 10,000. Det innebär att personen betalar nu endast 15,000 instats istället för 20,000. Kortsagt, 5000 kr rabatt på insatsen eller andra önskade hjälpsätt. Hjälper mig otroligt att kunna köpa min bil från en annan bilfirma som har den i så fall :) |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Du avbokar en 330 men ska nu köpa en m2 trots fortsatt corona? |
| Jobbet är nu tillbaks som det ska. I början av Covid gick det lite åt h*lvete så fick pausa bilköp i ett år för att nu tänka på det igen. | |
|
Att betala in en handpenning på en ny bil (och riskera ha denna innestående) innan den byggs är inget konstigt, särskilt om det gäller att vara bland de första med en ny modell. Men upplägget omfattar vanligtvis större belopp än 15kkr och oftast på mer ovanligare bilar än en 330. Beroende på hur köpeavtalet ser ut misstänker att dessa 15kkr är fastlåsta hos Bilia som ett tillgodohavande. Det jag inte kan förstå är varför du inte ligger på några av Bilias säljare att leta upp en M2 till dig. De har ju stora anläggningar i både GBG och inte minst i Stockholm med ett därtill stort nätverk av kunder. Borde finnas chans att hitta NÅGON M2-ägare som kanske är sugen på något nytt och är villig att sälja sin till ett bra pris... Då kanske du slipper klydda med att försöka ragga upp en kund och låta bilsäljarna göra vad de har betalt för tänker jag... |
|
|
Kristoffer, jag har försökt en hel del med dem i 3 månader nu. Jag får som svar att M2or får de inte alls ofta och om de får en sådan säljer de dem till bilfirmor istället för kunder. De får em del M2 competitions iblsnd men de där är dyra för mig. De har mig i tanken i vilket fall som, men efter 3 månaders väntan nu så tänkte jag ge det ett försök i forum och bland Bmw intresserade. Det är en god gärning av båda parterna tänker jag. |
|
|
Varför skulle de sälja M2-or till bilfirmor och inte till kunder? Det brukar drälla av M2-or. /Anders |
|
|
Anders, Det undrar jag med faktiskt. Enligt säljaren är det för att de vill helst inte ha bilar som är äldre än 2019-2018 på lager. Ska jag pressa på dem att få in en M2 specifikt för mig som ett önskemål? Eller gör inte bilfirmor så? |
|
|
Jag undrar verkligen om du kan överlåta din ”insats” till en annan person - har du kontrollerat med Bilia om de godkänner det? Dessutom misstänker jag att de 15’ ändå är en form av rabatt - d.v.s du hade ändå kunnat pruta 15’ vid ett bilköp men i och med att du använder insatsen så kommer Bilia att säga - tyvärr kan ingen rabatt kombineras med insatsen. |
|
|
Kolla gärna med någon som ni kanske råkar känna som har planer på att köpa en BMW :) Uppskattar alla svar hittills. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.