AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.320

Kungens BMW M8 Competition Individual Atlantis Blue

Sida 1 av 2

Han är chef och kung, vad mer kan man säga om denna grymma 74-åring!
Så enkelt att köpa dyr bil för andras pengar. Undrar om kaffe-flickorna får åka med;)?

Tyder snarare på brist på omdöme att köpa M8 när han lika gärna kunnat köpa en 992 Gt2 RS (premiär i sommar) men apanaget kanske inte räckte till det, lillprinsen sak ju också ha sitt lilla racestall. Ja , jag vet att han hoppat av, officiellt;)

Kolla barnprogrammet på SVT "Pappas pengar", så kul!

Stackars SÄPO personal som måste stå ut med att vara barnvakter, men tänker att de har bra betalt för det.
De sitter säkert och garvar i X5an hela vägen från Drottningholm till Solliden i 90/kmh.

Det kändes faktiskt skönt att skriva dessa rader och jag är inte bitter;)

Jag gillar kungen det är inte det, men en vanlig medborgare med den killens kapacitet räcker väl max till att ratta en spårvagn.

Nej, usch nu måste jag sluta jag har ju ett jobb att sköta.

EB
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom du har fel på apanage och hur det används jämfört med hans privata pengar så ja - det är bäst att du slutar skriva.
Rätt löjligt att kommentera vad han eller andra åker för bilar. Det är ingen av oss som har med det att göra anser jag! Lika lite som mina grannar har att göra med vad jag kör för bilar!

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag gläds åt att vi har en kung som är genuint bilintresserad och gillar att köra bil istället för att sitta i baksätet som jag förmodar många av hans kollegor i världen gör. Extra roligt att han beställt en äkta individual bil och följer traditionen av att köpa M bil. Hade varit intressant att höra hans erfarenheter av alla M-bilar han ägt.
Löwet@ läs och begrunda min/din okunskap;

"I den av riksdagen antagna statsbudgeten för 2018 finns under utgiftsområde 1, som handlar om rikets styrelse, en budget för statschefen. Där höjdes anslaget till Kungliga hov- och slottsstaten från 137 till 139 miljoner kronor. Det är detta belopp, alltså 139 miljoner kronor, som brukar diskuteras i media. Inget vet exakt hur pengarna används och ingen har utvärderat vad vi får för dem".

"Det är kungen som får apanage. I dagens riktlinjer står det att det också är till för “hans familj”. Mer än så är det inte styrt. Kungen avgör själv hur pengarna ska fördelas och vem det ska gå till".

Om du är rojalist så är det ok, men iaf jag vill att skattepengar ska gå till annat.

Så vem kunde något om kungens apanage?

EB
bl
2.294
blixten
325i -88
Tidigare har, vad jag erfarit, bmw sponsrat Kungen med bilar. Om de gör det fortfarande vet jag inte. Men det är ju fullt möjligt.
Förövrigt "intressant" med människor som alltid skall nedvärdera kungahuset och/eller andra förmögna personers egenskaper. Ofta gör man det för att inför sig själv framstå i bättre dager...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Haha, oväntat sosseinlägg från dig Pula. Familjen Bernadotte hade en oerhörd förmögenhet privat när de flyttade till Sverige långt innan nåt apanage kom med i bilden. Det var hela anledningen till att han valdes till kung. Den förmögenheten har bestått och avkastat. Det är inte apanaget han köper bilar av. Det tror man bara i Aftonbladet.
Lasse Karlsson
Säga vad man vill!? I min värld har kungen alltid varit en pajas, men det är vad JAG tycker!

Sen måste man ju ge han, att han har bra bilsmak! Synd för han, att han valde Coupen o inte Gran Coupen, som är klassen vassare, i varje fall i MITT öga!

Skiter i var han får sina pengar, hur man än vänder o vrider på det, så har den mannen o hans hov, för mycket av den varan, i förhållande till dess kompetens o status, men återigen: det är vad JAG tycker!
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kungahuset är ganska billigt. De anställda i hovet betalar tillbaka en hel del i skatt dessutom. Byggnaderna måste ändå bevaras och en statschef med resor, livvakter osv måste vi också ha.

Jag tycker ändå kungen är en länk till vårt förflutna på ett sätt som en gammal sossepamp inte skulle vara. Vore ni gladare om det var typ Maggan Winberg eller Dan Eliasson som åkte runt och skakade hand?
Buspelle
Kungen och jag hade faktiskt under en period i början av 2000-talet varsin exakt likadan bil; BMW M5 i den granna färgen le mansblå. Man kände sig onekligen lite som en kung :)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ja, ärva makt är skitmossigt och vår konung är lite muppig. Men det Verdi2 skriver är jag helt enig med.

OT: Skithäftig bil han kör!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Som reklam & marknadsföring för Sverige AB är Kungahuset svårt att slå.
Sedan kan man tycka vad man vill om Kungen. Det är i alla fall kul att han är bilintresserad.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Eftersom han äger bilen privat borde kostnaden bara indirekt betalas av oss skattebetalare eftersom han använder sin lön för att betala bilen på samma sätt som vilken annan offentligt anställd person gör. Ingen beskyller till exempel vår infrastrukturminister för att använda skattemedel för att köra Porsche Boxster även om hans inkomster för att finansiera sin sportbilköp säkerligen i större utsträckning än kungens kommer från hans tjänster inom det offentliga. Hade det varit hovets tjänstebil kommer det i en annan dager men M8an står skriven på honom personligen.
På tal om att bekosta dyra bilar å skattebetalarnas kostnader kommer jag att tänka på Göran Persson som tyckte Volvo S80 var för trång för honom och såg till att Säpo köpte in en 7 serie av den längre sorten.
Buspelle
Igelkotten: Klok beskrivning av läget. Jag är ingen anhängare av monarkin men nu har vi en kung som självklart måste avlönas så länge detta system består och denne kung måste då få köpa vilken bil han vill för de pengar han faktiskt förtjänat.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag uppskattar att kungen lever och ser till att hjulen rullar i ekonomin. Deras förmögenhet som i stor grad kommer från tidigare generationer bara växer och växer. Pengarna gör större nytta när han köper bilar ex och det är hans ensak vad han gör för sina stålar. Så jag hoppas vi får se kungen i flera roliga bilar framöver.
Håller med alla. Kul när det händer lite i en tråd;)

Den jag egentligen tycker mest illa om är Dan Eliasson och så lägger jag det på 16 Gurra;)

"Nu vänder vi blad"

EB
Men alltså, återigen, låt honom köra vilken bil han vill. Ser hellre en bilintresserad kung med stil, som dessutom gör mycket för landet, än alla de olika former av diktators man ser runt om i världen numera.

Det här med vem som har vilken typ av bil och speciellt när man kör BMW fick jag återigen igår en upplevelse av; en gammal Saab kommer och kör om mig i min X5a på en krokig liten väg med dålig sikt och rätt livligt trafikerad med båda lastbilar, personbilar och cyklister. Jag tutar lite lätt på honom för att visa att det där var en dum omkörning. Efter en stund kommer jag ifatt honom, trots att jag kör i samma fart som tidigare. När vi svänger in på vår gata så kommer han plötsligt efter mig. När vi kör in på garageinfarten så stannar han på gatan bakom min bil och hoppar ur och frågar varför jag tutade. Jag talar om för honom att han gjorde en jäkla dum omkörning (han mötte strax efter omkörningen en stor tankbil) och han börjar kommentera att jag körde 5-10 km/h under tillåten fart som var 70 km/h. Jag svarar att jag tycker det var en lämplig hastighet med hänsyn till väg och trafik. Han börjar då kommentera min bil, att BMW-förare tror alltid att de kan köra som de vill. Ok jag körde strax UNDER fartbegränsningen svarar jag, DU var den som körde ÖVER tillåten hastighet. Han svarar då att jag skulle ju aldrig köpa en BMW för en miljon, då skulle jag köpa en Tesla... Jag svarade honom bara kul, men jag köper och kör vilken bil jag vill, det har du inte med att göra! För övrigt har jag en till BMW på uppfarten vilket tydligen störde honom i hans Saab från tidigt 90-tal... så typiskt svenskt och man blir direkt "mappad" för att man har BMW... sorry för OT

/Anders
@Pula

Hela jante lyser rakt igenom dig. man skäms verkligen att såna som du ens finns till.

Tragiskt läsa din skit faktiskt, hur vore det om du föregick med gått omdöme istället för att vara avundsjuk på alla, men framförallt vet du inte en susning om kungens privata förmögenhet och hans investeringar.

Lasse Karlsson
Med känsla!

Bra där!! Precis så är det!! Det är bara avundsjuka, som gör att så många anser att BMW förare, är dom sämsta förarna! För att dom själva, så gärna hade velat ratta en "riktig" bil! Istället försöker man håna BMW-ägarna, allt för att själv kunna känna sig lite bättre till mods!

Till alla som inte har en BMW: Ägna er åt era egna bilar, o sluta gnäll på oss BMW-älskare!!
lanab@ Är du sjukskriven, arbetslös eller bara förståndshandikappad?

Om du ändå sitter hemma hela dagarna kunde du väl ändå komma med något bättre, du har ju ändå tränat 1068 ggr;)

Mitt inlägg kanske finns inläst på inläsningstjänst om du har svårt att läsa och förstå det.

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.