AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.944

Köpråd kompressor modell större. Biltema 55B-90

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Hej!
Jag ska köpa kompressor till garaget, vill se till så jag inte behöver köpa ny på många år framöver. I framtiden kan det bli aktuellt att använda blästerskåp som verkar kräva 250-500 l/min. Jag har kollat på denna kompressor på biltema:
Länk

Den ska kunna leverera 490 l/min vid 6 bar. 5,5 hk, remdriven, tvåstegshus, 400 V.
Är det någon som provat denna? Kan ni rekommendera något liknande?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jämför gärna med Jula, samma kvalitet och ofta liknande priser.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har en Metabo, inte så stor som du behöver men är nöjd med kvalitet på den. Kolla på deras grejer.

Exempelvis
Länk

/DJ
thekinglives
Varför inte en begagnad skruvkompressor?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som föreslaget: en begagnad skruvkompressor ligger i samma prishärad och är mycket tystare....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tack för svar! Tack för svar!
Jsn - jag har tittat jula men det bästa de har är en Metlbo på 250 l/min.
Bmw-dj - Metabo känns bra men de ligger högre i prisklassen, ska jag upp en liknande luftflöde som den från biltema så hamnar jag runt 17000 kr.
The King och Johan b - skruvkompressor kan vara intressant, men jag har haft bevakning på blocket i många månader nu efter begagnade kompressorer men det dyker ytterst sällan upp nya annonser. Har ni någon sida att rekommendera för att hitta begagnade kompressorer?

En annan tanke, en kompressor med omkring 250 l/min kostar ju en bråkdel av de runt 500 l/min, det går inte att koppla ihop två kompressorer på 250 vardera och få samma effekt som en stor? Hade varit perfekt om man kunde köpa en kompressor på t.ex. 300 l/min till de vardagliga jobben och ha en lite mindre att komplettera med när man ska göra de mest krävande jobben.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Skjuter en bra bit över målet. Och köpa grisen i säcken men 5000 kr:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@grönvall, då måste de ju pumpa till samma tank eller hur tänkte du att de skulle samarbeta?

@525: Det där är ju herrejösses maskiner men jag tror inte en sekund på att han inte testat att få igång dem fast misslyckats...
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Gällande Metabo vs Biltema så tänker jag lite såhär att ska jag lägga så mycket pengar så köper jag hellre ett märke med lite bättre renomme än biltema, kanske kan få kosta lite till eller gå ner lite i spec. Blästerskåpet du nämnde i början vill ju ha 250-500 så du kanske inte måste upp på exakt 500 heller.

Att köra två kompressorer är en intressant tanke. Borde i princip räcka med en T-koppling från kompressorerna till slangen ut så kommer ju luften från båda. Men man kanske borde köpa två exakt likadana i så fall så dom jobbar lika mycket, annars kan det bli snedbelastat så att den ena kompressorn fyller på den andra typ. Tror inte att man måste ha gemensam tank på dom däremot. Kanske en ballofixkran för att koppla bort den ena när den inte används.

/DJ
Kolla på duab.se, dom har bra och prisvärda kompressorer.
thekinglives
går utmärkt att använda två kompressorer, eller fler.
Du kan ansluta dem som du vill, antingen koppla samman tankarna, eller en förgrening på ledningarna.

Det ända att tänka på är att man gärna justerar den så att de inte startar exakt samtidigt, då de drar en del ström precis vid start.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tack för bra tankar och råd, det lutar åt att jag köper mig en halvstor kompressor av bättre fabrikat, exempelvis den metabo som länkades tidigare, och sedan har jag en något mindre kompressor redo att kopplas på när det behövs. För det låter ju som att det ska gå att kombinera flera som sagt, och jag ser inte heller varför det inte skulle fungera. Så som Bmw-dj skriver att det kan bli olika belastning så den ena fyller den andra har också jag funderat på, men å andra sidan, gör det något egentligen? Så länge man håller sig inom ramen för vad båda kompressorer är byggda för för maxtryck?
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Kolla även på byggföretag , typ Hornbach , Bauhaus
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Många intressanta insikter,

Som thekinglives säger, smart att två inte startar exakt samtidigt. Så det kanske är bra att INTE ha två identiska.

Om den stora kompressorn även fyller tanken på den lilla när den inte är påslagen så kan det faktiskt vara positivt också, mer tankvolym gör ju nytta även när den lilla inte fyller på sig själv så att säga.
Bara motorn till den stora orkar fylla båda tankarna utan att det blir för hög belastning (men det tror jag inte är något problem).

Men självklart gäller det att ha koll på maxtryck då.

/DJ
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Vad ser ni för betydande skillnader på dessa, om man jämför denna metabo
Länk
Så ligger den på 12600 kr

Men dessa på Duab av eget fabrikat för 5500 kr resp 8500 kr.

Länk

Länk

Ska man bara se till specifikationerna så verkar båda två på Duab ha betydligt bättre luftflöde, men till en bråkdel av priset på metabon? Vad missar jag? Visst att metabo känns som ett pålitligare fabrikat men prisskillnaden är ju enorm!
@Grönvall, med risk för att jag kommer ihåg fel i min kompressorlära.
Metabon ser till att börja med bättre designad ut, de andra ser mer "ihop-plockade" ut, men är man hobbyanvändare spelar väl inte det så mycket roll.
Man skall titta på värdet av "Fri avgiven luftmängd", som när jag sysslade med detta (många år sedan) angavs trycklöst, men efter att ha googlat lite så tror jag mig förstå att de numera anges vid 6Bar. Kanske alltid gjort, var ett tag sedan och betydligt större maskiner.
Nu anger inte Duab detta specifikt någonstans (trycket vid angivet luftflöde), så värt dubbelkolla.
Men Metabo anger att vid 80% av maxtryck 10Bar så skall den ge 320liter, dvs 320l@8Bar. Räknar man om det till 6Bar så blir det 427l/min, inte lika mycket men kanske tillräckligt?
Sen är det väl som vanligt, "märkes" produkter håller sig inom felmarginalen när de testas medan "no-name" märken kan fluktuera lite hur som helst.
Jag har den mindre kompressorn från duab som du länkar till och är väldigt nöjd med den. Har fungerat klanderfritt dom åren jag har haft den. För "normalt" garagebruk räcker den långt. Har även en kompis som har en likadan som är lika nöjd som jag är. En annan bekant har en lite större variant och den har verkligen fått gå hårt med mycket slipmaskiner och blästring osv och den har med funkat perfekt.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Det blev denna, nästa vecka står den i garaget! Tack för goda råd :) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.