|
|
|
|---|---|
|
Jag har letat överallt efter en lösning till precis detta problem, men hittar ingenting. Dörren går att låsa upp med nyckel utifrån. Den går inte att låsa med centrallås. In i bilen så kan man ej trycka ner "lås pinnen", den är helt stum. Men om man låser via haken i dörrsidan så kan man röra den upp och ner hur man vill, och då gör den ingenting. Om man låser upp med nyckel utifrån så öppnas inte låset, det öppnas då man tar i hand taget. På samma gång direkt detta slutade fungera fick jag konstigt nog tomt batteri efter en dag, alltså någonting gör så att detta drar på batteriet hela tiden. Efter jag kört 10 mil på en dag, och låter den stå i 48 timmar så har den 6.8 Volt kvar och bara tickar då man försöker starta bilen. Kan någon klokare än mig hjälpa? | |
|
Som klar text; den går endast att låsa upp och låsa på ett sätt och det är med nyckel. Centralllåset funkar (än så länge) med alla andra dörrar, men ej längre med förardörren. Inga säkringar är smällda, det verkar som att själva låset sitter fast för man kan ej röra pinnen upp eller ner om dörren är upplåst, endast om den är låst. MEN pinnen rörs med om man låser upp och låser med nyckel utifrån. Riktigt skumt. |
|
|
Hej, Bilens batteri är nog så i livets slutskede, att det laddar ur sin lilla kvarvarande laddning alldeles av sig självt. Det kan helt enkelt inte laddas fullt längre,och den lilla laddning det tar emot försvinner fort genom en sannolik intern kortslutning genom allt blysulfat som lagt sig på botten. Åtminstone en trolig hypotes. Ett dåligt batteri ger - alltid! - skumma problem. Börja med ett nytt batteri, som du laddar lite extra under 12-24 timmar, innan du stoppar in det. Om problemet fortsätter, vårda batteriet vidare och felsök på något av alla de sätt som har beskrivits här i forumet. [Sök inlägg] här ovan rekommenderas. /Lennart |
|
|
Ja, batteriet kan vara dåligt. Det kan vara dags att byta snart. Men låset är jag mer oroat för. Kan det vara så enkel fix att bara spruta CRC / WD40 in i låset och röra fram och tillbaka? Jag förstår inte hur inte låspinnen kan röras neråt och säkert därför dörren inte låses med centrallåset. Låspinnen rörs bara då man har dörren låst, då kan den flyttas hur som helst. Det är ganska trögt också att låsa upp med nyckel, och "lås haken" i dörrsidan så rörs väldigt långsamt uppåt då man låser upp dörren. |
|
|
Jag tror du behöver plocka bort dörrsidan och kolla på låsmekanismen om det är något som går tungt eller inte alls. Googla lite först på hur man plockar bort dörrsidan och använd verktyg i plast att bända med så går det bra. Det lär finnas på Youtube. Det finns säkert också massor av tips om hur man kommer åt dörrlåset. // Magnus |
|
|
"Kan vara"? Nej, det ä r dåligt. "Sopslut" hade nog någon här formulerat det. Men, visst, dörrens låsmekanism med alla dess vajrar, bowden-kablar, kan nog spela in just vid låsfunktionen. Att spreja WD40 här och där kan kanske hjälpa för stunden. Men själv hade jag lossat dörrklädseln och letat lite mer målinriktat. Om kyla (minus 5-10 grader) är en faktor, krävs det en sådan åtgärd. Fukt och kyla ger ofta bråk med lås och dörrar. /Lennart EDIT: Magnus hann före, men vi är på samma linje! :) |
|
|
Tack så mycket för era svar! Jag hade bort dörrsidan tidigare idag och airbaggen, tog en titt på låset men man ser det så förbaskat dåligt! Jag skulle nog behöva få en bättre titt i dagsljus, och en burk WD40 nära till hands! Batteriet skall jag ta och byta då. Det är märkligt hur bilen kunde stå i en vecka och alltid starta direkt, utan problem, men direkt jag fått strul med det här låset så är det tomt efter 12 timmar. Nå, en sak i taget. Och till slut; bilen står ute i växlande kyla och värme, och dessa låsen har krånglat med kylan förr. I värsta fall hamnar jag nog att plocka bort låset, och eventuellt byta det till ett nytt. |
|
|
Sakta i backarna! :) Inga nya grejer ännu. Just förardörrens lås ger visserligen lite extra arbete, eftersom nyckellåset också finns där och komplicerar. Men med lugnt och metodiskt arbete kommer det att lösa sig. När du har fått in ditt nya - och kompletteringsladdade - batteri, kan du också börja att söka efter eventuell tjuvström. Att spänningsmäta över säkringarna är kanske den elegantaste metoden. Som sagt, för att få lite idéer, utnyttja tiden och sök inlägg, t ex "tjuvström", "lås near tjuvström" eller andra varianter. /Lennart |
|
|
Tack Lennart för svaret, Jag tror att jag får ta och skruva loss låsmekanismen, och ta en noggrannare titt på varför det inte rörs som det ska. Det är kanske mitt säkraste kort. Som tur är så har jag nästan inget behov av bil för tillfället så jag har tid på mig att lösa detta på egen gård utan att föra det till verkstad.. Jag tänkte också på den idén som du nämnde tidigare, att mäta hur mycket ström den använder då den står still, och rycka säkringar (en efter en) vartefter, sen då man hittar vilken säkring som påverkar värdet så kollar man elschemat vilken modul som säkringen står för! Hoppas bara jag får detta fixat snabbt. |
|
|
Att rycka säkringar är visserligen en absolut metod, men du riskerar att väcka bilen och behöva vänta ytterligare sexton minuter innan den somnar igen och du kan fortsätta. Mät spänningsfallet över säkringarna, en och en, medan de fortfarande sitter på sina pä sina platser. För detaljer om hur du bör göra, sök som jag föreslagit! /Lennart EDIT: Sen kan man ju tillägga, med tanke på den misstänkta tjuvströmmen, att just en touring har sin känsliga baklucka, där "allt" tycks kunna hända med elen. |
|
|
GM5-modulen brukar vara felkälla (reläerna i modulen) hos bilar från den tiden, när det blir problem med att vissa dörrar inte låser och/eller låser upp via centrallåset (och fjärren). Reläerna är ytlödda på kretskorten och det är inget man bör försöka byta själv (om man får tag på relän) om man inte har mycket goda kunskaper/färdigheter i lödning - åtskilliga har bränt sönder kretskorten när de varit "Händige herrn"... Är dock lite osäker på om det ska påverka låsen mekaniskt som beskrevs i problembeskrivningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Låskistefel gissar jag på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Uppdatering : Jag var ute idag och smörjde låset utifrån och rätt in, försökte också skruva bort låset, men hamnar nog att se på mer guider innan jag förstår mig på hur jag kopplar bort nyckellåset och tar ut det ur dörren. Sitter nu och funderar, om "lock actuator"'n har fastnat och därför kan inte låset röras. Den som styrs med el om låset öppnas eller stängs. För låspinnen rörs fritt om dörren är låst, men det känns som att den tar i en vägg halvvägs ner om man försöker tynga ner den med kraft då dörren är upplåst. Den rörs också som den skall om jag låser med nyckel i nyckellåset, som är mitt enda alternativ just nu. |
|
|
Ytterligare en uppdatering : Nytt batteri behövdes nog, och den har inte dratt tom på 2 dar. Nyckeln är inte längre synkad med centrallåset, och centrallåset beter sig lite skumt. Kan dock låsa dörren utifrån och inifrån manuellt. Kan nog vara denna "GM5" modulen som börjar klappa ihop. Vad tror ni? |
|
|
Dörrlåset tycks ha ett fysiskt fel, ja, men kanske inte nödvändigtvis låsmotorn. Det finns ju lite vajrar och länkar som kan hoppa ur läge med ålderns rätt. Sen kanske det vore läge att byta batteri i nyckeln och eventuellt ominitiera den? Bara för att ha koll på alla enkla grejer, innan du gräver djupare. /Lennart |
|
|
Snigelpojken, hur gick det med detta? Jag har samma typ av problem på min e39 -00. Plötsligt dog låset på förarsidan. Jag har lossat inredningen men det är ju trångt att se något.. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.