AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.691

Oljebyte i fördelningslåda: Redline MT-90 istället för BMW DTF1?

Me
8
MechanicalEngineer
BMW 320d Touring - xDrive -18
Hej,

Det är dags att byta oljan i fördelningslådan (BMW 320d xDrive 2018), tyvärr har inte min lokala BMW återförsäljare BMW DTF-1 hemma och leveranstiden är ca 1.5 vecka... Jag har under dagen sökt på nätet och kommat fram till att det eventuellt går att använda Redline MT-90. Oljan från redline uppfyller API GL-4 vilket är det som som ska följas, om jag nu har förstått det rätt.

Kan någon med lite mer erfarenhet och kompetens vara snäll och bekräfta att det är OK att använda Redline MT-90?

Tack på förhand!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror det är en specialolja med speciella additiv för att fungera med lamellpaketet i fördelningslådan.

Så jag skulle personligen inte experimentera med annan olja om den inte uttryckligen är klassad som DTF-1.

Du kommer ju inte heller att få ut all olja om du inte demonterar fördelningslådan och tappar ur oljan ur avluftningshålet, som är den "korrekta" metoden att tömma oljan ur lådan på.

För att minimera risken att för att en annan olja inte fungerar 100% med oljan som blir kvar i lådan vid urtappningen, så skulle jag hålla mig till originaloljan från BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Me
8
MechanicalEngineer
BMW 320d Touring - xDrive -18
Då får det bli originaloljan från BMW, ringer imorgon och beställer 1 liter. Blir kanske bättre om de får göra hela jobbet, så att det blir gjort rätt från början. Bilen har nu rullat 9100 mil och kommer ha den länge.

Tack för det snabba svaret Johan B!
Li
1
Lime113

F31 LCI 320iX - 18
I01 i3 60Ah Rex - 16
Förra lördagen bytte jag olja i fram-, bakdiff och fördelningslåda. Jag hade övervägt fram och tillbaka vilken väg jag ville gå.

Tankar jag hade
* Varför inte bara hälla i vad BMW säger, så mycket kostar det inte jämfört med verkstad.
* Jag vill ha det absolut bästa för min bil.
* Johans kommentar om korskontaminering.
* BMW har moderna diffar/fördelningslådor/automatlådor, men till syvende och sist är det inte rocket science - Varför skulle då oljan behöva vara unik.

Ovalbore på youtube hade en video där han kritiserade BMWs val av olja. Det var här jag hittade rådet om Redline MT-90. Dock efter en mängd sökning, och även vad som stod på RL hemsida så valde jag att hälla i MT-LV (RL rekommenderad till min bil).

Har jag gjort rätt eller fel, jadu det lär jag inte få någon återkoppling på om inte allt går åt helvete imorgon....

Jag uppskattar att ha kunnat läsa mig till många viktiga aspekter och tackar även er i denna tråd. Värt att nämna är att Bilia ville ha 13 000 kr i början av 2023 för dessa tre oljebyten. Det kostade mig knappt 1 000 kr i vätskor, nya pluggar och sugpump och några timmars arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.