AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.460

Klonkljud från hjulhus vid styrning/vägojämnhet (BMW F30 2012)

Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Hej!
Här om dagen upptäckte jag ett mycket tydligt klonkande ljud från det främre hjulhuset på förarsidan när jag skulle parkera om bilen. Ljudet uppstod när man vred på ratten vid stillastående och gav inga som helst intryck på självaste styrkänslan. Bilen hade dagarna innan stått oanvänd utomhus med skiftande plus och minusgrader. Se Youtube-video nedan för att lyssna på ljudet.

Dagen efter upptäckten tog jag ut bilen på en liten tur för att försöka bilda mig en bättre uppfattning av vad ljudet kunde vara. Här märkte jag att det kom ett liknande klonkljud vid större ojämnheter i vägen såsom brofästen. Hissade även upp bilen med en domkraft för att säkerställa att det inte fanns något glapp i hjulupphängningen. Hjulet verkade sitta väldigt stabilt vilket fick mig att stryka länkarmar, styrarmar, osv, som möjliga orsaker.

Med lite sökning på Google så fick jag fram fjäderbenslagret som en sannolik orsak till problemet. Jag lossade därför gummiskyddet under motorhuven på ovansidan av fjäderbenslagret för att försöka se om fjäderbenslagret visade några tecken på slitage. Det enda som jag kunde påpeka där var att det såg något oljigt ut (se bifogad bild nedan). Guppade även lite på bilen för att jämföra rörelsen i fjäderbenslagret på höger och vänster sida, vilket dock verkade hyfsat jämnt. Alla muttrar till fjäderbenslagret verkade också sitta fast ordentligt.

Innan jag ger mig på att byta fjäderbenslagret skulle jag dock höra om någon annan har någon kommentar kring min teori. Gärna om jag verkar vara på rätt spår eller inte.

Bild på fjäderbenslager: Länk
Ljud vid styrning:

Med vänlig hälsning,
Jonathan.
Hej,

Det är inte lätt att ställa en fjärrdiagnos på en sån grej. Det vore väl om någon hade en exakt lika erfarenhet. Kommer kanske.

Vad jag bara vill flagga för, är det sätt som du kanske lyfte bilen på. Lyfte du så att hjulet (-n) fick hänga fritt, är det stor risk att diverse stag låses i sina ändlägen och maskerar ett eventuellt glapp.

/Lennart
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag bytte nyss länkarmar på min F07 och min annars kompetenta verkstad hade lyssnat och bänt noga utan att hitta något. Så ganska små fel kan ge upphov till stora klonk i framvagnen. Men länkarmsklonk brukar inte uppstå vid stillastående. Jag har däremot också haft knakande ljud vid kraftiga hjulutslag och låg fart och det var faktiskt fjäderbenslagret. Du kan nog vara på rätt spår.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Be någon att lyssna utanför bilen när det "klonkar" - försök lokalisera ljudet för vidare felsökning.

Hörs det nerifrån hjulnavet är det inte troligt att det är fjäderbenslagringen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
är man två kan man också göra så att en känner på lagret när den andre svänger. klonkar det som på din film borde detta kunna kännas i lagret - om det är det som är dåligt

Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Hej igen!
Tack allihopa för era svar! Har tagit en ordentlig titt idag när jag skulle försöka lokalisera ljudet ytterligare. Till min förvåning har jag upptäckt att fjädern på något finurligt sätt faktiskt har gått av. Nu gäller det väll bara att beställa nya fjädrar till framaxeln. Finns det något att tänka på när jag beställer fjädrarna eller är det bara att gå på vad t.ex. Autodoc säger skall passa? Har ni något speciellt märke att rekommendera mer än BMW original? Har inget intresse av att sänka bilen.

Om det finns någon annan som i framtiden upplever samma problem så var ett symtom att klonkandet i styrningen blev bättre och sämre hela tiden. Förmodligen beroende på hur fjäder-bitarna låg.
bl
2.300
blixten
325i -88
Det är en som säljer fjädrar till f30 på "delar säljes".
Jo
24
JompeV
320D F30 -12
Fick hjälp av en duktig kille på Blocket som fick fram 31336851919 som det OEM-nummer på fjädrarna som bilen levererades med. När jag söker på Autodoc kommer dock fjädrar med andra OEM-nummer fram. Likaså när jag kollar Bildelsbasen där det finns F30 med M-Sportchassi men olika OEM-nummer på fjädrarna. Är lite vilsen vem man ska välja att lita på egentligen.

@Blixten: Såg det! Kom i kontakt med honom men det visade sig inte vara fjädrar till M-sportchassit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Saken är den att det finns ett antal olika fjädrar och att BMW tar fram rätt art.nr. genom att knappa in bilens utrustning i en "Kalkylator".

Bland eftermarknadsdelar brukar det väl i princip bara finnas några få val:
t ex. Std/M-sport och Manuell/automatisk vxl.

Så om du vill ha exakt rätt specifikation på fjädrarna, är det nog bara BMW som kan hjälpa dig...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.