|
|
|
|---|---|
|
BMW har bra pris på privatleasing på 2021 118i eller 118d sport edition. Samtidigt har jag en 325i e90 med comfort, dynamic (msport chassie), vit helläder, elstolar med minne, stor navigation, stora stereon, aktiv farthållare, automat, hårddisk till stereon, el-glaslucka, etc etc. Den är verkligen rikligt utrustad och jag trivs med den. Spridare bytt vid 9000 mil, den har nu gått ca 16.000. Vattenpump och högtryckspump ej bytt. Skivor bytt fram. Fullservad på bästa Jarls BMW Alpina enligt protokoll. Även om min 325i är trött och långsam med dagens mått mätt gillar jag den, men inser att den kommer behöva sluka lite pengar. Samtidigt är begagnatmarknaden stark nu och jag kan kanske få bra betalt för den. Kommer jag ångra mig om jag byter till en ny 118i (eller 118d) sport edition? Bör jag hålla i 325an i bra skick och njuta av den? Eller är den en tickande ekonomisk bomb? | |
|
Om du är nöjd, varför byta? Din 325 har sannolikt en mycket låg värdeminskning vid det här laget. Du kan laga och underhålla hur mycket som helst och ändå gå vinnande ur den kalkylen. Säg att din bil sjunker 15.000kr per år i värde, då kan du laga för 20.000kr per år och ändå ha samma årskostnad som 1-serien, brukar du behöva det? ;-) Noterar att alla bilder på 1-serien på privatleasing.bmw.se är M-sport men det är ju inte den man får utan det är väl den här Kia liknande skapelesen det blir: Länk Fördelen med privatleasing är ju förutsägbarheten i månadskostnad men man betalar också en hel del för den tryggheten. Du kan i princip byta motor på din 325 på en 36mån period och ändå gå plus minus noll jämfört med att leasa. Under tiden har du (enligt mig) åkt en långt trevligare bil. |
|
|
Ja, det ska mycket till för att det ska "löna" sig att byta till leasing. Det är jag med på. Men det är inte en ekonomisk fråga, bara. Jag tänkte mer på de mjuka delarna. Är en flongny 118i i närheten av hur bekväm och trevlig 325an är? En sak som irriterar mig ofta med mindre bilar är motorvägskörning. Detblir ofta surrigt, brusigt och ansträngt med mindre bilar. 325an är en relativt skön bil som glider kanonfint i 140. Likadant chassiet, 325 är ganska kommunikativ och inspirerande vid aktiv körning. Är en ny 118i lika spännande som en fuktig disktrasa eller kan den vara "rolig" jämfört en e90? Jag tror att t.ex. elektrisk styrning inte är lika kul som hydraulisk styrning. Alla nya displayer och annat modernt imponerar inte på mig. Men motorkultur, drivlina, komfort, och en uns av premium spelar större roll. |
|
| Baserat på hur du skriver finns ingen poäng med det här bytet. Åk nöjt vidare och lägg lite pengar på att hålla bilen i gott skick. | |
| Behåll din 325i. Finns egentligen inget som är bättre med en 118d/i förutom förbrukningen och navigationssystemet. | |
|
BYT INTE! Varför byta bort det bästa med märket till det sämsta som knappt kan kallas en bmw. Lägg pengar på den du har. Tror dessa maskiner kommer bli riktiga rariteter. Mvh |
|
|
Jag är benägen att hålla med. Faktiskt. Ville dock få feedback på hur bra en liten modern bil är jämfört med en äldre sedan, tänker att de blivit nära nästan lika bra. Nyhetens behag och det riskfria ägandet med en 118i - 21 är säkert trevligt men kostar ganska mycket. Ca 110.000 kr på 3 år. Jag ska faktiskt provköra den (118i - 21) idag, har bokat tid. Lämnar en rapport efter det. |
|
|
Har provkört nu. Kort sagt, blir inget byte. Plus på 118i: Inte så bullrig som jag trodde. Motorn OK men inte mer. Turbon gör att den är pigg från start, men det är inte mer än så. Omkörningar behöver planeras i kalendern. Kupén större än jag trodde. Stolar OK (sportstolar). Ljudpaketet ok, men inte i närheten av mitt hifi-paket i e90n. Minus: Ingen trevlig gångkultur i motorn, kontra 6an. Fötstås. Liten i baksätet (jag har en 9 och 12-åring som ska sitta där ibland). Ingen limousine-känsla alls. Det är en liten golf-klassbil. Jag kan inte komma på något som är bättre än min gamla e90. När jag pratade med säljaren visar det sig att inget slitage ingår. Dvs hjulslitage (nya däck), vinterdäck, vindrutetorkare, besiktning, skatt (3500 kr!!!), försäkring osv ingår alltså ej. Det gör att hela kalkylen tippar åt en riktigt dyr historia mot att ta ev. "dyra" reparationer på e90:n. Så jag kan känna mig lyxig och nöjd nästa gång jag "vrider på nyckeln" i min e90. Bättre att hålla den fin och vänta på e30-effekten när dessa e90 blir riktigt eftertraktade. /sur gammal gubbe - det var bättre förr :) |
|
|
Nytt ÄR nytt.. Och förhoppningsvis bekymmersfritt. |
|
|
För jämförelse, utrustning på min 325i N53. Type code PH31 Type 325I UL (EUR) Dev. series E90 (MUE) Line 3 Body type LIM Steering LL Door count 4 Engine N53 Cubical capacity 3.00 Power 160 Transmision HECK Gearbox AUT Colour MONACOBLAU METALLIC (A35) Upholstery LEDER DAKOTA/OYSTER (LCCX) Prod. date 2009-09-30 Order options No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 1CD BRAKE ENERGY REGENERATION 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 2S1 ALLOY WHEELS STAR SPOKE 286/MT 205 AUTOMATIC TRANSMISSION 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL 258 RUNFLAT TYRES 302 ALARM SYSTEM 322 COMFORT ACCESS SYSTEM 346 CHROME-LINE EXTERIOR 4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE 403 GLAS ROOF, ELECTRIC 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY 465 THROUGH-LOAD SYSTEM 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 5DC FOLDING REAR-SEAT HEADRESTS 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 521 RAIN SENSOR 522 XENON LIGHT 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 541 ACTIVE CRUISE CONTROL 563 LIGHTS PACKAGE 6FL USB-/AUDIO INTERFACE 6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH 6S4 LANGUAGE VERSION SWEDISH 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 698 AREA-CODE 2 7RR DYNAMICS PACKAGE 7RS COMFORT PACKAGE 704 M SPORT SUSPENSION 8SP COP CONTROL 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION Series options No. Description 1CB CO2 CONTENT 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR 4CG INT.STRIP SATINSILVER 497 CENTRE ARMREST IN REAR 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING |
|
|
Säljaren har dålig koll. NORMALT slitage ingår. Dvs sommardäcken, stenskott, lite skav osv är ok när du lämnar tillbaka. Det brukar finnas en PDF där det står hur många mm som ska vara kvar osv. Däremot ingår förstås inte vinterdäck, försäkring skatt eller liknande. Det är trots att allt en alternativ finansieringsform, inte en bilhyra trots att det kan låta så i reklamen. Har man ett bilintresse och lite vana att sköta om sina saker själv är inte privatleasing nån fördel. Men det finns massor med folk som ser bilar som ett nödvändigt ont och för dessa är det perfekt. Sen finns det också en rejäl mängd människor som behöver sitt kapital till annat, typ de allt högre kontantinsatserna som krävs för bostadsköp. |
|
| Tack för detta inlägg, jag har funderat i samma banor. Nu behöver jag inte fundera mer på det 😁. | |
| Ett tillägg. När man pressar de här nya ettorna som är framhjulsdrivna så märker man helt klart torque steer. | |
| Behåll 325:an! Jag kan fortfarande sakna mina 325 e91:or. Avverkade två st, båda Monacoblå som din:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.