AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.185

Hur/var hittar jag teknisk information om min BMW?

Jag har precis köpt en 320i -08 och jag kämpar som en galning med att försöka googla fram teknisk information om min bil, står ingenting i instruktionsboken, ett tyskt BMW forum säger en sak, Engelsk ett annat och på Autopower hittar jag inte svaren.

Mitt mål är att serva bilen med nya oljor(samtliga)

Var på internet finns den korrekta listan på vilka oljor som ska vara till just min bil?
Välkommen!

Ett ställe som jag tycker är bra:

Länk

Andra märken har säkert motsvarande.

På servoburken brukar det finnas en etikett eller annan märkning.

En Bentley's manual kan ju också rekommenderas, om du tänker göra fler saker själv.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I instruktionsboken kommer du finna information kring vilken klassning motoroljan ska ha.

Övriga oljor anser BMW vara "livstidsfyllning" så därför finns inte specifikationerna med då de inte anses behövas bytas.
Byte av oljor är dock en bra underhållsåtgärd och tillverkarna av t ex. växellådor anger bytesintervall av oljan i både manuella och automatlådor....

Oljor med rätt klassning finns dock att köpa hos BMW, annars får du göra lite detektivarbete kring vilka klassningar oljorna och övriga vätskor ska ha.

Men som sagt: Enklast är att knalla in till närmaste BMW-handlare och köpa oljorna/vätskorna, då blir det rätt (om kundmottagaren gör rätt).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack!

Aral sidan ger mig tyvärr bara svar på vilken av deras olja som funkar i bakaxeln, resten är "Spezialprodukt. Um Ihnen weiterhelfen zu können, wenden Sie sich bitte an aral-lubricants@sykes.com. "

Den typiska servoburken går ej att hitta under huven, multiremen driver en hydraulpump men någon påfyllning kan jag ej se.

Bentley's manual kanske inte är en dum ide men det enda jag går bet på är att hitta rätt olja.

Det står inte i instruktionsboken vilka oljor som skall användas.

Hur/var köper man något av BMW? har dom en officiell webshop?

Är det elektrisk servo på dessa modellerna?
Och hydraulpumpen är för broms, antisladd och koppling?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs instruktionsboken en gång till....där står vilken klassning motoroljan ska ha.

Övriga oljor är som sagt "specialprodukter" även om vissa av dem har "standardklassning" när man börjar leta efter information.

I boken bör det även framkomma om du har styrservooljebehållare och hur man läser av nivån i den.

Växellådsoljans klassning står på skylten som sitter vid påfyllningshålet under bilen.

Men knallar du in hos BMW så kan de ta fram rätt oljor som "reservdelar".

Mvh
Johan B

bl
2.294
blixten
325i -88
Anledningen till att man inte kan få information i instruktionsboken numer är sannolikt att bmw då tror att man skall lämna in bilen på service hos dem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, när det gäller de flesta vätskorna anser BMW att det är "livstidsfyllning" och då finns det ju teoretiskt inte så stort behov av att skriva ut specarna på de vätskorna...

Men motoroljans klassningskrav finns garanterat med!
Även bromsvätskan lär finnas i boken.

Mvh
Johan b

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.