AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

523i vägrar starta (FILM), P0369 och P0344

Jo
7
JonnyBOj
523i 2005
Hejsan, mitt första inlägg här, jag har följt er länge men aldrig blivit medlem. Upskattar er hjälp oerhört.

Jag har fått problem med min 523i 2005, E61 170hk.

Fungerade hur bra som helst i tisdags och nu vägrar den starta på garageuppfarten.

Startmotorn går runt men den tänder inte. Luktar soppa ur avgasröret.
Här finns en film hur den beter sig:
Länk

Bild från felkoderna i telefonen:
Länk

Kan det vara så "enkelt" att det är Kamaxelgivaren? Isåfall vilken sida? Felkoden pekar ju på både insug/avgas-sidan? Har försökt googla felkoden men hittar inge vettigt.
Bor i Göteborg, och såg att Mekonomen hade givaren för 1800:- !!!
Vill inte köpa denna bara för att "testa".

Eftersom felkoden pekar på båda sidorna, behöver jag byta bägge sensorerna isåfall?
Kan jag utesluta Vevaxelgivaren eftersom varvräknaren rör sig?!

Ursäkta om det blev ett rörligt inlägg, tack på förhand. Mvh.

Hej och välkommen!

Inte mitt område, det här, men två kamaxelgivare lägger knappast av samtidigt.

En del diagnossystem, har jag uppfattat, blandar ihop kamaxelgivare med vevaxelgivare. Denna senare ger definitivt icke-start. Dock är jag osäker på om bensin ens doseras, när den sensorn har lagt av.

Dessutom är dina felkoder "pending", d v s "nära att sättas, men ännu inte satta". Något problem med kamkedjan? Bara spåning.

Till slut - men kanske är jag fel ute - finns det någon motortyp som lätt surar ner sig, om den bara startas en kort stund, stängs av och sen skall startas på nytt. Då gäller gasen i botten och att mala på med startmotorn.
Men har du hängt här länge, som du skriver, har du väl inte missat den informationen.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är väl M54 i den där? Testa som sagt att hålla full gas och kör på startmotorn i 10 sekunder, släpp gasen och se om den tänder till då. Annars vänta en minut och försök igen. Full gas och startmotorn samtidigt innebär ofta noll bränsle från datorn, just för att man ska kunna torka ut en sur motor.

// Magnus

Jo
7
JonnyBOj
523i 2005
Hejsan Magnus och Lennart, jag ber om ursäkt för sent svar!

Mycke riktigt var det som Magnus sa, bilen hade "surat ihop". Kopplade på batteriladdaren och gav fullgas, efter tio sekunder hoppade den igång.

Efter det så gick den att köra med, men dock så lyser motorlampan fortfarande med samma felkoder samt utan samma "klipp" på gasresponsen. Vad jag förstår går bilen in i ett slags "limp?"-mode och man tappar halva effekten?

Jag har bytt bägge vnosventilerna, bytt oljan men kommer inte vidare. Kan det vara kedjespännaren som är för "slak" eller tillomed att kamkedjan har hoppat en kugg?! Hör inget nämnvärt rassel, och nu startar bilen direkt både kall/varm.

Jag bor på Hisingen i Göteborg och det känns som att om jag lämnar in den på verkstaden kommer de börja byta vnos och kamaxelgivare och allt möjligt.

Går det att besikta bilen med dessa felmeddelanden? Eller får man en 2:a/ombesiktning direkt?

Med vänlig hälsning Jonny
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Kul att du fick igång den!

Rensa felkoder med motorn avstängd, slocknar lampan då för att sedan tändas igen när du startar?

Du skriver att du bytt vanos ventiler, varför? Felkoderna pekar på givare så det är nog där du ska lägga krutet. Givare, kontakter och kablarna.

Kan du läsa av live data med din app? I inpa vill jag minnas att man kunde se något värde från kamaxlarna när givarna var friska.. dock lite osäker, var ett tag sedan...

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.