|
|
|
|---|---|
|
När jag laddar min nya 330e fullt så får jag ibland uppskattad räckvidd till 43km, ibland 33km etc Vad beror det på? Jag misstänker att klimatiseringen inte skall dra batteri om laddkabeln sitter i? | |
| Är inte den uppskattade siffran baserad på hur du nyligen har kört bilen? Hårdare körning ger kortare räckvidd? | |
| Aha det föklarar en del | |
| Batteriet är väderberoende, kallt mindre laddning | |
|
Klimatiseringen drar även om laddaren sitter i. BMWCS #8925 |
|
| Hur kan det vara så tokigt att klimatiserigen tar av batteriet även om kabeln sitter i? | |
| Kupévärmaren drar mer kräm än max laddström. | |
|
Jag har 16A laddatröm inställt... Det måste vara en rejäl kupevärmare som drar nästan 4000W 😳 |
|
|
Har läst nånstans att värmaren är på 5 kW. Tittar du dessutom i appen brukar den för mig visa en annan uppskattad räckvidd än vad bilen visar. |
|
|
Betvivlar att laddaren inte skulle kunna ladda förvärmingen. Faller lite på sin egen orimlighet. Då skule man inte kunna använda värmefläkt inomhus eftersom effekten i huset inte varit tillräcklig. Jag förvärmer oftast och har alltid fullt batteri när laddningen är på. |
|
| Mina mätningar visar att den drar ca 5000 W inkl förluster. 30 minuter klimatisering med laddström 8 A gör att den laddar ytterligare 52 minuter innan den laddat fullt igen. | |
|
Hur har du mätt för att komma fram till 5 000W? Normalt sett är det vad som behövs för att värma en industrilokal "Om du har ett stort industrilokal och vill värma det på några minuter kan stödet från en elektrisk värmare vara det bästa sättet att uppnå det. Med en effekt på 5000 watt" |
|
|
5 kW (en liten byggfläkt) är inte mkt att värma en industrilokal med. Värmepaketet på en vanlig bil ger uppåt 10 kW. Det går åt mkt värme för att värma upp en oisolerad bil. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Min elmätare visade att bilen dragit 8 A under 82 minuter. 30 minuter av dessa var klimatiseringen på. Ein = 82/60*8*230 = 2514 Wh Put = 2514/(30/60) = 5028 W Naturligtvis finns det även förluster vid laddning, men det ger ändå ett ungefärligt värde. Ett annat exempel från verkligheten är gårdagens jobbpendling. Laddström 8 A. Klimatisering på under 6 minuter. Därefter laddade den i 10 minuter för att batteriet skulle vara fulladdat. Sedan körde jag till jobbet. Även detta indikerar att effekten är ca 5000 W. |
|
|
Så unogm menar att efter 82 min hade inte batteriet laddats upp något, utan all energi hade gått till uppvärmning? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Ja, förutsättningen var fullt batteri både före övningen och efter 82 minuter. För enkelhets skull har jag ignorerat förluster, men det kan ju vara en intressant utmaning att försöka uppskatta dessa. | |
| Testat en del utan klimatisering och motsvarande temperatur ute. Ibland säger den 28km, ibland över 50km... Märkligt | |
|
Vad jag vet baseras uppskattad räckvidd endast på förbrukningen den senaste tiden, i förhållande hur mycket batterikapacitet som finns kvar. Dvs exakt som på en vanlig fossilbil sedan begreppet räckvidd infördes, förbrukning den senaste tiden i förhållande till mängden bränsle. På en diesel/bensinbil kan man tex få 600-1200km beräknad räckvidd beroende på hur bilen körs den senaste tiden innan tankning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.