|
|
|
|---|---|
|
Hej Varningslampan för luftfjädringen lyser när det är kallt ute , mellan 15 till 20 minusgrader Samt att den nu börjar läka ut luft ur vä bakre bälg när den har stått en längre tid typ ett antal dagar Bytte bälgarna för två år sedan nya original Bilen har rullat 31000 mil Vad kan vara fel? | |
|
Har man på ena sidan bara på e39 brukar det normalt sett vara bälgen, men det kan ju också var ventilpaketet som sitter i anslutning till kompressorn. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min låda: Länk |
|
|
Ja hörde av en BMW mekare att det brukar vara ventilerna på kompressorn som fryser när det är riktigt kallt ute Verkar stämma i det här fallet för mig Angående ventilpaketet går det att byta separat? Såg att det gick att köpa kompressor origfabrikat Wabco i Tyskland för 5 -6000 tusen i sverige på BMW går den ju på det dubbla!! Men då verkar inte ventilpaketet följa med på den från Tyskland alltså? Det är ju det som verkar strula i det här fallet? Kompressorn ser ut att vara solid på E39:an |
|
|
Hallå igen Har fortfarande problem med att den vill sjunka ihop bak när den stått ett tag Inget allvarligt direkt men bör väl kanske åtgärdas Har som sagt bytt bägge bälgar bak för nåt år sedan och eftersom varningslampan lyst i vinter när det vart riktigt kallt ute så går mina tankar mot ventilerna Såg att det gick och köpa enbart ventiler nya på en firma på internet som heter air-suspension-shop.com Nån som testat och köpt därifrån samt bytt enbart ventilerna? Är det mycket stök med att byta dessa? Med vänlig hälsning Anders |
|
|
Det är ingen stor grej att byta ventilpaketet. Kompressorn sitter ju under reservhjulet och ventilpaketet sitter på samma armatur som kompressorn. Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
| OK tackar | |
|
Det går att skruva isär ventilerna också. Sitter plåtlock med två stjärnskruvar på varje. Kanske är mycket fukt och klegg, så det räcker att göra rent. Annars kan det vara tryck-ackumulatorerna under bilen som rostat hål på också, eller någon koppling som inte är tät. Vissa rekommenderar såpvatten för läcksökning, men det är inte lätt att hitta läckan om man inte kan se bubblorna, eller kommer åt att spruta såpvattnet överallt.. |
|
|
Jamän tack för mer info Skall då börja med att skruva upp och kolla befintliga ventiler Samt kolla efter rost på ackumulatorerna 🤓 |
|
|
Hallå Återkoppling . Har nu monterat den nya wabco ventilen . Man skulle även montera nya Voss kopplingar samt kapa av de befintliga luftslangarna en bit . Men det hoppade jag över då jag inte ville börja kapa i slangarna. Så flyttade över de gamla kopplingarna på nya ventilen och återanvände de gamla slangarna. Kollar tätheten i systemet med att mäta höjden från skärmkant tillinner fälgkant tre dagar i rad . Har fått samma mått . Visserligen för lågt 560 resp 562 mm skall ju vara nominellt 576mm enligt BMW men det tror jag beror på de slitna bakdämparna som skall bytas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.