|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under ett par år haft stora problem med att få loss hjulbultarna fram på min F11. De är alltså tröga att gänga ur hela vägen ut, inte bara initialt. Får verkligen ta i med teleskopskaft. Efter däckbyte är det något lättare att få i dem - men det går inte skruva i dem för hand som det gör bak. Har testat att ta bultarna bak och sätta fram, men det går lika trögt ändå. Så jag tror inte det är bultarna. Så något knas med gängorna i navet. Någon som känner igen detta? Jag brukar alltid skifta däck själv, handjagat, men har haft bilen på BMW verkstad och en gång hade de loss däcken. Vet ej om de kan ha dragit i dem snett eller för hårt och pajat gängorna?Vild gissning. Är åtgärden för att komma tillrätta med detta att byta hela navmodulen? De kostar i original 2500kr/st, andra märken runt tusenlappen. Men vet inte om jag klarar det själv. Vad jag förstår kan vissa delar sitta (precis som bultarna) - som berget efter 8-9 år... Tacksam för tips. mvh Fredrik | |
| Det är inte skruvarna som är dåliga? Skaffa en gängtapp och rensa gängorna annars. | |
| Du kan ju även smörja skruvarna med något värmetålig pasta avsedd för ändamålet efter att du rensat gängorna med gängtapp. | |
|
Prova göra rent och sen köp nya bultar och smörj med lite kopparfett. Felet har antagligen att göra med tidens rand, salt, grus och vatten än att BMW hade av hjulen. Mvh Asken |
|
|
De kan vara dragna för hårt så att skruvarna har töjt sig. Prova med andra (nya) skruvar och se om det blir skillnad - du behöver bara några få för att testa... Hjulskruvar ska inte smörjas då det ökar risken att de blir dragna för hårt eftersom friktionen blir för liten i då. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Litet sidospår: Köpte en 318i E46 kombi för något år sedan. De tidigare mekanikerna hade haft lite otur på mer än ett ställe på den bilen skulle man snällt kunna säga. Höjden var nog ändå hjulskruvarna. Såhär såg de ut då jag äntligen och tur nog fick ur dem: Länk Övre som referens. Elektrisk och tryckluftsdriven mutterdragare gick bet. Fick till slut loss dem med 1,5m förlängare... ///BMW - Was sonst! |
|
| Fick problem med ett skruvhål på en nästan ny bil för nåt år sen. Hade bytt själv och dragit med momentnyckel så jag kan för mitt liv inte förstå vad som orsakade det. Nåväl, gummigubben tog fram en gängtapp, rensade gängan och sen var alla problem borta. Tog 30 sekunder och han tog inget betalt. | |
|
En liten mängd kopparpasta på gängan (för mycket kan stänka av på p-bromstrumman, om man har det) och dragning med momentskaft har funkat för mig i 20 år. Då kan man vara lite återhållsam med momentet och ändå få tillräcklig klämkraft i förbandet. Naturligtvis måste man upplysa ev experter med mutterknack om att den ska brukas med försiktighet med smorda gängor. // Magnus |
|
| Mutterknack skall överhuvudtaget inte användas till att dra åt skruvar med. | |
| Haft samma problem, köpte nya bultar på Bavaria, säljaren sa att det är vanligt problem. Han tipsade om vapenfett som jag kör nu och fungerar väldigt bra! | |
|
Tack för all input och tips! Köpte en gängtapp M14x1.25 ikväll och skall testa den imorgon. Kompletterar eventuellt med nya bult! |
|
| I samband med att jag skiftade till sommar-slicksen idag så körde jag gängtappen i samtliga skruvhål, även bak där jag inte haft problem. Det fastnade rejält med skit på gängtappen för varje skruvhål. Efter att ha sett en video på nätet så använde jag även några droppar gängolja på gängtappen. Torkade även ur med papper efteråt. Har tidigare fettat in bulten och även testat kopparpasta, så det var en sörja av detta och fint grus(?). Men efteråt så gick det så lätt att skruva in bulten (nyinköpta) för hand tills det var dags att dra åt dem. Jag köpte gängtapp och svängjärn på Biltema, tot 125 kr, funkade bra för att rensa gängor med åtminstone. | |
|
Jag brukar använda CRC:s keramiska pasta till mina bilar, har funkat bra hittills utan att bultarna kärvat fast. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.