AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.196

BSR steg 1 med high flow downpipe på BMW 330i xdrive msport -16

ci
3
citybeemer
330i xdrive msport -16
Hej,

Jag har en BMW 330i xdrive msport 2016 med BSR steg 1 chip i, vilket är utvecklat utifrån en originalbil utan andra delar bytta.

Jag är dock intresserad av att även byta downpipe till denna: Länk

Som jag fattar det är det oftast steg 2 som är förknippat med byte av downpipe och att mappningen då är anpassad. Jag undrar då nu om det funkar att ändå byta till denna downpipe med steg 1 chip från BSR? Kommer bilen att gå bra?

Jag ställde frågan till BSR där de nämnde ev. instabilt laddtryck eller att turbon överladdar, vad innebär detta för bilen? Går detta att justera någon annanstans? Dvs. justera laddtrycket i mjukvaran?

Tacksam för svar.

Mvh
ov
33
ovesund
G20 330e
i3
Klart det går att justera i mjukvara, det kallas då steg 2 :)
BSR är säkert villiga att sälja mjukvara som matchar hårdvaran. Det är inget du kan pilla med själv om du inte har rätt utrustning och kunskap.
ci
3
citybeemer
330i xdrive msport -16
Ja precis. Det jag funderade på är om bilen kommer gå bra om jag inte ändrar mappningen? Någon med erfarenhet av detta? Har varit i kontakt med BSR som inte har prio på steg 2 till denna bil för tillfället.
ov
33
ovesund
G20 330e
i3
Du kommer mest troligt få check engine utan rätt mappning.
Har dock inte mycket erfarenhet från BMW men från andra märken och skulle tro att även BMW är rätt känsliga.
ci
3
citybeemer
330i xdrive msport -16
CEL verkar gå att lösa med o2 spacers från vad jag läst på
Andra forum. Frågan hur bilen kommer att gå bara?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Det är väl bara att köpa BM3 på protuningfreaks, där finns det färdiga OTS mappar för steg 2, både för 95 och 98oktan eller etanol om det är aktuellt.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
som malcus säger så finns det färdiga mappar. Kolla på BM3, eneklt och smidigt i telefonen.

Du kan inte ändra själv, då får du köpa costum mapp av någon tuner.

Skillnaden mellan steg 1 och 2 är så liten att du knappt märker den. Så var det ifl på min B58.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.