AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.684

Ny motor, hjälp med nummer på motorblocket - E46 (3?)

Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
Tjena. Har införskaffat en motor för renovering som (förhoppningsvis) kommer hitta sin väg ner i min E46 330Ci -00. Det skall tydligen vara en M54B30 jag köpt, men vart nyfiken, så började undersöka nummrena på blocket (fick en röst i bakhuvudet som sa att det var ngt som inte stämde med motorn). Det finns ju två små plana ytor avsedda för stansning i blocket på vänster sida precis längs kanten mot oljetråget. På den främre stansningen står det:

7502900 01

Och på den bakre står det (i två rader):

31779951
30 6S 3

Söker jag på "31779951" så kommer inget upp...

Och om jag förstått det rätt så visar 30 6S 3 att det är en 3.0L 6 cylindrig motor (ingen aning vad den sista trean står för) och söker man på det så kommer M54B30:n upp. Perfekt!

MEN, när jag söker på det andra numret, dvs 7502900 01, så kommer det upp som ett "parts number" för en M54B25.

Är inte så värst kunnig inom det här, och vill gärna veta att det inte blivit något fuffens innan jag börjar beställa nya delar till den för flera tusen.

Har även mätt diametern på cylindrarna och längd på stakar, alla mått där stämmer med B30:n...

Blir inte riktigt klok. För allt pekar på att det skulle vara en M54B30, men varför skulle en B30 ha del numret för en B25 instämplat i sidan på blocket?..

Finns det något annat distinkt och konkret man kan kolla på för att helt 100% kunna säga att det är en B30?

Alla svar uppskattas, förhoppningsvis kanske man t.om lär sig något nytt!

Tack på förhand.
//A
Har du provat ETK? Så mycket närmare källan går det väl inte att komma utan att trilla i... :)

Länk

/Lennart

EDIT: Provade sidan själv just nu. Den motsvarar inte alls den gamla, som man kunde logga in på med offentliga uppgifter. Och utan inloggning (eller på grund av något annat) blir det bara tokerier. Trots att bilens VIN (FIN) godkändes i de första stegen. Jag får väl forska vidare så småningom.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
realoem.com

Brukar funka!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Står det 30 6S så är det ett 3.0 liters block.
* 30 är volymen (3.0 liter)
* 6 anger antal cylindrar
* S anger att det rör sig om 4-ventilteknik
* 3 är bara ett index som stegas upp för olika revisioner

Siffrorna ovan (31779951) är inget reservdelsnummer,
det är en produktionskod (plats och tid för produktion).

Just 30 6S 3 motsvarar 11 00 7 506 885 reservdelen.

Exempelvis min M54B30 (från en E39) har "30 6S 3" instämplat (samma var även instämplat på min M54B30 som kom från antingen en E46 eller en E39).

Men du bör däremot även kolla att insug, gasspjäll och DISA att de är för M54B30.

Nu är vevaxeln unik för M54B30 med sitt slag på 89.6 mm, men dubbelkolla att det även står 1403866 på vevaxeln.

Borr (84 mm) och vevstakslängd (135 mm) är inte unikt för M54B30, men kolvarnas utformning är unik för M54B30 och vevstakarna är relativt unika (användes endast även i M52TUB28 motorn).
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
@Johan B Kollade på realoem.com, men vart inte så mycket klokare efter det.. xp Sökte på alla olika möjliga nummer jag hittade på blocket, men det kom inte upp något användbart...

@bmw-slangen Okej, får kolla lite närmare på insug och dyligt. Det ska stå "1403866" på ALLA vevaxlar som suttit i en B30? Anntar att den stansningen sitter på någon utav motvikterna?

Vart också lite lugnad av ett klistermärke som jag hittade igår kväll på baksidan av blocket, alldeless under toppen. Det var skapligt täckt i skit, men efter mycket försiktigt rengörande så hittade jag lite text på det, b.la "M54 E46 EV51". Provade även att söka på just det, och det första som dök upp var en sida vid namn bimmerarchive.org som är ett model arkiv för olika BMW modeller. Där fanns följande info länkat till betäckningen "EV51":

Model 330I
E-Code E46 (4FL)
Chassis Sedan
Engine M54
Steering left
Region Europe

Så då borde man ju kunna säga att man är ganska säker nu på att det är en B30, för sist jag kollade så fanns väll inga andra motorer förrutom B30:n i 330 modellerna.. :D

Men ska iaf kolla på insug och vevaxel. Vet inte varför men min paranoia vägrar lägga sig... :'(

Tackar så himla mycket för era svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kan inte garantera alla vevaxlar, men alla M54B30 jag sett och även kollat runt på har haft "1403866".
Men börja med det enklaste och viktigaste - står det "1403866" är det garanterat en M54B30 vevaxel. Står det något annat så får du börja nysta i det...
Det är inte stansat, det är ingjutet längs med ned mot första cylinderns vevlager.

Yes, den där klisterlappen sitter oftast på en metallplåt längst bak väldigt tätt intill torpedväggen (när motorn är installerad). De brukar dock vara i riktigt dåligt skick, de flesta jag tittat på kan man inte utläsa en enda bokstav på. Medans jag stött på vissa där man kan läsa det mesta utan problem.
Nu sitter den klisterlappen på ett metallfäste och i teorin går det att byta ut den och få motorn att verka vara en annan motor. Men sannolikheten att någon gör det (när det finns enklare och mer säkra identifieringar) är nära noll...

Stämmer, EV51 är typkoden för en viss E46 modell (man kan säga att typkoden delar upp E46 modellkoden mer finfördelat).
Exempelvis är en vänsterstyrd E34 535i Sedan Europa Manuell känd under HD11, medans en högerstyrd är känd som HD12 (och en automat är känd under HD21).

Av någon anledning visar inte ETK typkoden EV51 utan istället ET55. Men jag vet att EV51 finns i ETK och du får upp en E46 330i Sedan Europe när du slår in den typkoden i ETK.

De bytte dock inte produktionskod när de bytte från M54 MK1 till M54 MK2 motorn. Så utifrån EV51 går det inte att säga om du har en M54 MK1 eller MK2. Men det ser du tokenkelt på ventilkåpa, tändspole och dess kontakter. Har du en pencil-formad tändspole med en ventilkåpa som passar dessa tändspolar samt original kablage som passar dessa tändspolar så har du en MK2.

På MAF'en bör du BMW 7 567 451 alt 1 438 871 (och Siemens 5WK96132 alt 5WK96132Z).

Insuget kan ha lite olika nummer (beroende på var det kommer ifrån och när), men typiska nummer du hittar på ett M54B30 insug är BMW 1 439 288 och BMW 7 523 291.

Gasspjället ska ha BMW 7 502 445 (kan finnas andra men detta är vad jag sett mest av).

DISA ska ha BMW 7 544 805 eller BMW 7 502 275.

Fullt normalt med paranoian. Idag kallar vi det sunt förnuft, inte paranoia. Det är tyvärr allt för mycket lurendrejeri därute - så detta är vad man måste göra - helst innan ett köp. Man uppfattas dock som en "jobbig" och "besvärlig" köpare när man måste kolla alla dessa saker (och ibland väljs man bort som köpare för en som ställer färre frågor) - men så är det idag. Tack vare ett fåtal personer som ska förstöra för oss alla andra.
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
@bmw-slangen Tackar något så grymt mycket för all info! Du är verkligen en räddare i nöden, som en levande Wikipedia <3 Ska försöka ta en titt på allt du nämnt så fort jag kan! :D

Visst är det väll så att MK1 = Pre LCI, MK2 = Facelift? För läste någonstans att när faceliften kom så gjorde dom även om infästningarna och formen på huvudet på spolarna. Så antar att det är den "uppdateringen" som klassas som en MK2? För isf så är detta en MK1, då den har dom gamla fyrkantiga spolarna som sitter bultade med två skruvar.

Min klisterlapp där EV51 stog angivet satt direkt på blocket, inte på ett metallfäste. Så tror det blir liiiite svårt för någon att försöka fula sig med det... ;) Tror inte heller det blivit förflyttat till blocket i efterhand, då dom ända skavankerna som finns på lappen är antingen blekning eller skador från rengörningen jag gjorde för att läsa den (jag såg och märkte så fort jag råkade skada den). Men som sagt, ska slå en kik på ALLA andra nummer jag kan hitta på/i/runt motorn och korsjämföra allt.

Jo tyvärr så har det blivit så, alla vill bara försöka tjäna lite snabba extra pengar och lättaste sättet är oftast att blåsa folk. Det är sorgligt och det ställer till för alla. Det finns liksom ingen tillit någonstans längre känns det som... Menmen, det är vad det är!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, MK2 kom ett år senare (från och med byggdatum 09/2002 för de flesta komponenter).
Ungefär samtidigt passade man på att byta växellådor och detaljer kring detta. Ingående axel växellåda gick från 10 splines till 22 splines samt dimensioner ändrades på ingående axel. Vilket i sin tur ledde till att mellan dessa olika växellådor är det olika svänghjul, svänghjulsskruvar, pilotlager, kopplingsskiva, tryckplatta och urtrampningslager.
Det var ju för MY2003 som E46 330i fick en 6-växlad manuell låda (men många andra växellådor ändrades också).
Du kan sätta ihop vilken kombination som helst (MK1 M54 <=> 10 spline VXL, MK1 <=> 22 spline VXL, MK2 M54 <=> 10 spline VXL, MK2 M54 <=> 22 spline) så länge du även byter och ser till att du har korrekta delar kring kopplingen (se alla detaljer ovan).

Även små andra saker ändrades i samma veva (tändspolar, dess kablage och ventilkåpan har jag redan nämnt). Glömde säga - tänk på att ventilkåpspackningen är olika mellan MK1 och MK2!
Remmen till AC ska även ha ändrats från MK1 till MK2 (gick från 5PKx863 till en 4PKx863).
Vilket betyder även vibrationsdämparen olika mellan MK1 och MK2 (men endast antal spår för AC skiljer sig och för mig som inte kör med AC så spelar det ingen roll).

M54B30 från E46 och E39 är mest lika varandra (men också ganska lika Z3 och E53 X5). Men när du kommer till andra modeller som tex E60 och E85 Z4 dyker fler små mindre skillnader upp som inte alltid har något med MK1 eller MK2 att göra utan att de sitter i andra modeller (exempelvis använde man Siemens MS45 i E85 Z4 istället för Siemens MS43 som normalt används i E46/E39).

Yes, de gjorde om tändspolarna helt och hållet - det är radikalt annorlunda konstruktion inte bara utseendemässigt.
Stämmer MK1 är fyrkantiga däruppe och MK2 ser ut pennor.
Ventilkåpan är således annorlunda (finns många som i brist på en MK2 ventilkåpa satt dit en MK1 ventilkåpa och saker passar men tätar inte och sitter riktigt dåligt - se köper man en MK2 ska man vara uppmärksam på det).
Kontakterna är olika också (MK1 med sina rektangulära till MK2 med sin triangulära).

Lägger in en bild här nedan (bilder tagna från Schmiedmann och ECS Tuning)
Länk
Ta
20
TampePunch
E46 330Ci -00
@bmw-slangen Nu har jag kollat på veven, och mycket riktigt så stämde numret med en 3Liters vev från M54B30! Så då vet man att det är fritt fram att lämna veven på slip och balansering och börja handla grejer! :D Tackar så hemskt mycket för hjälpen, du anar inte hur mycket det hjälpte. Så nu vet man i framtiden lite mer vad man kan kolla på i osäkerhetens stund.. :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.