AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.155

Kraftlös 320D E91 177hk

Ka
1
Karlsson1991
320D 177hk
Hejsan.

Har nyligen tagit över min morfars E91 320D -07 177hk 22k mil.

Kört den nu i två veckor och tycker den är orkeslös. Känner inget drag från turbon. Hör ingen visslande heller för den delen.
Det märkliga är att kör jag en liten längre sträcka (ca 5mil motorväg) upplever jag att den går bättre och bättre, för att sedan gå dåligt igen vid start nästa dag. Vet inte om jag inbillar mig själv, men det blir ett bättre drag tidigare än 3000rpm. Dock inget turboljud.

Lämnade idag in bilen till en auktoriserad BMW verkstad där det konstaterades att det givetvis inte fanns något laddtryck. Turbon behöver bytas pga "Arm till laddtrycksreglering av, inget elektriskt fel". Har läst en del angående denna arm som ofta kärvar. Om den verkligen är av, måste hela turbon bytas?

Läst att dieselpartikelfiltret kan spöka också? Kan det bli så igensatt att turbon knappt kan ladda pga mottryck?

Motorlampan lyser ej. Motorn går bra förövrigt. (svårstartad vid minusgrader)

Felkoder:

003F25 Laddluftslangövervakning (Ej aktivt)
004530 Laddningstryckreglering, regleravvikelse (Ej aktivt)
004A79 Glödstyrdon saknas (aktivt) Antar detta är problemet med en tjurig start på mornarna ;)

Fick en offert på 28.000kr för en ny turbo, monterat och klart. Tråkig utgift medtanke på att bilen är värd 40k :)

Ska försöka lokalisera denna arm imorgon. Är det lätt att komma åt med en spegel eller likande? vill gärna konstatera att armen verkligen är av. Lite kött på benen innan man skämmer bort bilen med ny turbo.

/Robin
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag gissar lite nu, men tror mig ha läst här på forumet att denna arm kan kärva. Sök inlägg eller vänta tills ngn som kan mer svarar.

Matthias

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag fick bytt turbo på maskinskada då min arm kärvade. Armen ser du på bilden i länken. Den sitter på vänster sida av motorn sett framifrån.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att motionera den för hand och smörja med en värmetålig olja...det har löst problemet för några i tidigare trådar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.