|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en 728i e38 som har sommardäck Nokian hakka black 255/45 r18 original BBS och vinterdäck friktion 200 ish/60 r16 original fälgar med lilla centrumkåpan. Jag tycker bilen känns mycket slöare och obekväm med sommardäcken på, spårstyr som en tok. Sätter jag på vinterdäck så är det som att åka i ett moln i jämförelse. Framvagnen är helt ny och inställd. Måste jag köpa ett till sett med 16” och åka med det? Går era bra med 18”? | |
|
Jag hade 18" M parallell 37 fälgar på min 740i på sommaren med 255 breda däck. Inga speciella problem med spårning etc. utan jag var riktigt nöjd. Visst, med 16" och 235 på vintern gick ju bilen lite tystare och mjukare. Men jag skulle aldrig kört 16" ändå på sommaren. |
|
|
Finns lite bussningar i bakvagnen på en E38:a som påverkar uppträdandet. Börja där om du vet att din framvagn är 100% frisk. |
|
|
Bakvagnen innehåller som sagt en del saker som kan spöka och större fälgar och och bredare däck brukar inte maskera brister lika väl. Börja med att kolla över lederna ute vid bakhjulen. Sedan kan olika däck göra skillnad, min e39 touring blev mycket bättre på vägen när jag bytte från Goodyear till något annat premiumdäck i samma dimension. Slutade spåra. // Magnus |
|
|
Sreten/M539 Restorations har som vanligt bra info här: Börjar vid 12:05 ca Börjar vid 10:55 ca |
|
| Tack för svar ska kolla bakvagnen och se om jag ska byta däck vilka kör ni med? | |
|
Dina Hakka Black är nog inte problemet, helt OK däck för en E38:a Kör du rekommenderat lufttryck? Kolla det och labba lite med det. Om däcken är jämnt slitna så borde du fokusera på bakvagnen. Bredare däck förstärker oönskade egenskaper om fram-/bakvagn är trött. |
|
|
Okej jag kör lufttryck enligt klisterlappen i dörren kommer inte ihåg exakt. Däcken är slitna men jämnt ska ändå byta däck. Har gått sina ca 4000mil. Ska kolla på tysken sen och se vad som kan glappa |
|
|
Slitna däck är också en starkt påverkande faktor. |
|
|
Om det är original BBS 18" krysseker split med bredare fälgar bak är korrekt dimension fram 235 50 18 och 255 35 18 bak, kolla klisterlappen. Det kan påverka. Mvh Asken |
|
|
Jag hade satsat på ett kvalitetsdäck såsom Conti eller Michelin när jag ändå hade bytt. Mvh Asken |
|
|
Förtydligande, med Original Krysseker Split menar jag BMW fälg. Style 5. Kolla realoem.com så ser du. Mvh Asken |
|
|
Asken, 255/45-18 är väl rätt för bredare bak? Det som har TS har idag. |
|
| Jag har samma bredd på fälgarna runt om och däcken 255/45 r18 som det står i reggbeviset och på dörrkarmen | |
|
255/45-18 fram? Då förstår jag att det kan spåra med slitna däck. E38 med 18" från fabrik är antingen 235/50-18 (8") runtom eller "staggered" med 235/50-18 (8") fram och 255/45-18 (9" eller 9,5") bak. |
|
| I dörrkarmen finns det en lapp med 255/45 alternativ runtom och det står det i regbeviset med. Men kan jag köra tyskstuk fram och få på 235 fram? Kanske ser helt sjukt ut. | |
|
Nja? Nu är min bil en bit bort men google hittade en guide: Länk 255/45-18 för bakdäcken. Men visst, Alpina 20" för E38 är 245/40 och 275/35. Och 245/55-16 är enligt etiketten en dimension för fram. |
|
|
Har kollat lite. Däckdimensionerna som står på regbeviset är fel och i dörren så står det 235/50 och bak 255/45 för 18” mina fälgar är 8 1/2 tums enligt bilder Kan jag köra 235/255 på 8 1/2” fälg? Blir rullomkretsen rätt fram till bak [url=Länk [url=Länk [url=Länk [url=Länk |
|
|
Testar igen med bilderna [url=Länk [url=Länk [url=Länk [url=Länk |
|
|
Om dina fälgar är 8,5" runt om så kör 235/50 på alla. Helt normalt för E38. När du klistrar in länkar, klipp ur hela URL:en i din webbläsares fönster. Länk Länk Länk Länk |
|
| Tack för svar! Klart jag ska köra med 235/50 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.