|
|
|
|---|---|
|
Hej Håller på att byta hjullager på 530 GT:n och på bultarna som följer med hjullagret (SKF VKBA 6669) följer det med bultar som har torx plus storlek 60. Vanliga torx glappar lite och jag hittar inte dessa med hylsa någonstans. Någon som vet? Fråga två: Nu när TIS är stängd, någon som vet vilket moment man skall dra bultarna med? Matthias | |
|
Har själv inte köpt någon, 60IP med sexkant fäste verkar vara ännu svårare att hitta. Kanske också beror på att beteckningen verkar variera IP-60 osv. Med 1/2"-fäste verkar det finnas här: Länk (Vet inget om kvalite på denna.) |
|
|
Hej och tack Jo, det är rätt tänker jag med. Jag hittade just den sidan, men med moms, frakt etc kostar den 431 kronor. Funderar istället på att dra så hårt det går med vanlig torx och lägga på loctite. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jisses, har de redan börjat gå över till Torx Plus? Eller det kanske pågått en längre tid? Tittar jag på en del skruvar från BMW så verkar det faktiskt vara Torx Plus på dessa... Jisses, hänger ju inte med längre :-) Men förstår det - från ett produktionsperspektiv finns det stora vinster vid monteringslinorna. Det är M12x1.5 med 10.9 kvalitet som du fick med - eller hur? Som du förstår är detta engångsskruvar - de går inte att återanvända. Dessa skruvar ska dras med 80 Nm följt av 90°. Om det är M12x1.25 så ska de dras annorlunda. De skruvarna ska dras med 20 Nm följt av 120 Nm följt av 90°. |
|
Tack slangen! Jo, det var lätt att dra sönder en skruv på första hjulet. Vanliga torx är ok, men själva skruvskallen är ganska grund så missar man någon grad från 180 grader drar man lätt sönder dem. Fick borra upp skruven från andra hållet, vilket gick bra. Hittad till slut ett set med torx plus på en Jeffs handelsbod Matthias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.