AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.763

Felkoder och varningslampa partikelfilter på 320di -09

He
3
Helena A
320d -09
Hej!
Besiktade bilen i januari. Samma kväll började varningslampan för dpf lysa. Bara en slump att det händer precis efter besiktningen...?
Nåväl, lampan börjar börjar lysa ca 5 min in på resan, varje gång.

Bilen har gått snart 29000 mil, är det den förprogrammerade livslängden på filtret som löst ut? Felkoder 452A och 4D4A. Går ej att radera felkoderna (med iCarsoft).

Jag har sedan tidigare felkoder 497D och 4933 som jag har skrivit om i ett tidigare inlägg. De upptäcktes då motorlampan lyser när det är varmt ute (ca 15 grader och över). Har däremot inte försökt åtgärda det felet än eftersom det blev kallt ute och motorlampan inte lyser längre. Nu är det alltså bara dpf-lampan som börjar lysa efter ca 5 min körning. Kan dessa felkoder hänga ihop på något sätt?

Byta filter känns som en onödigt stor kostnad på en bil som gått så pass långt. Med tanke på att jag mest kör motorväg (oftast 14 mil enkel resa) så är det väl inte ens säkert att filtret är fullt? Finns det någon mindre kostsam lösning?

Mycket tacksam för alla tips!
Helena
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Finns billigare lösning om filtret skulle börja bli täppt, man kan lämna in det för rengöring Länk kostar ca 3900 man tar bort partikelfiltret själv eller lämnar in bilen hor Meca eller Mekonomen som har avtal med Filter Refresch då tillkommer ju bort montering samt återmontering vilket skulle bli ca 9 tusen totalt för min bil. Bytes filter hos BMW ligger på ca 20 tusen plus arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.