|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. har varit i ide i flera år pga mitt tidigare M5 E60 köp som var en mardröm, men nu känns det dags att börja titta på en M5 F10 istället. Ni som är ägare till dom vad ska man kolla extra på och lyssna efter vid provkörning, då jag antar det finns kända fel på även denna bil. Så man inte köper "grisen i säcken) igen.. Är den i överlag en mera pålitlig bil än m5 e60? | |
| Har också varit spekulant från och till. Min uppfattning är att det är en mer pålitlig konstruktion än e60 men det finns vissa problem. En nackdel i konstruktionen många skriver om på nätet är att den har svårt att kyla sig då turbona ligger uppepå motorn. Kanske är ett större problem för dem som bor i varmare länder och ett mindre problem här uppe i norr? .. | |
|
M5 V10 har sina brister, av vilka du tydligen fått uppleva en del, men det lär M5 F10 ha också. Det är nog så enkelt att M5 F10 överlag ännu inte är så misskötta så felen hunnit uppenbara sig i någon större utsträckning. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
F10 M5 har väl precis som E60 M5 problem med vevlager vid dåligt underhåll/otillräcklig varmkörning, men DCT:n i F10 är väl tillförlitligare än SMG:n i E60. |
| @AlexanderK: Nu har ju M5 F10 varit ute i typ 9 år och det känns (utan att ha statistik) som M5 E60 problemen kom mycket mycket tidigare. | |
|
M5 F10, you probably know the advantages of an F10 over an E60 M5, ie too many to ignore :-) Watch out for leaking coolant lines above the turbo - there is a very cheap kit you can use to fix this. If tuned then you might have issues with fuel injectors and need to change your spark plugs to one with a different gap size. I have had 2 F10 M5's and 2 V10's, i havent had any issues with the F10's but had a few with the V10's - a few were electrical, one was the VANOS solenoids. Oh yes....the F10's back tires will need replacing a lot quicker than the E60's :-) |
|
|
Har en M5 F10. Fick byta koppling vid 11000 mil. Det enda som indikerade innan, var att den kunde växla lite ojämnt, och ibland rycka till lite från stillastående när man skulle iväg. Sen plötsligt försvann hälften av växlarna. Med ok koppling ska den växla som en dröm! Annars inga problem. Kan vara bra att veta. |
|
| Tack för hjälpen blev ett köp, den går hur bra som helst ska ta hand om den :) | |
| Vad mår motorn bäst av 95 eller 98 oktan eller spelar det ingen roll? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
98 oktan, prisskillnaden utslaget på 1 år är försumbar. Har du råd att köpa en F10 M5 har du råd med 30 öre mer per liter. Tycker jag. Går den att köra på 95 oktan? Självklart. Kommer den backa timingen en riktigt varm sommardag om du gör det? Risken är större än om du kör på 98 oktan. |
|
Alltid 98 om du inte tänker ha den som en glidarbil. "Så, vad är då finessen med 98 oktan? En modern motor kan byggas för 98 oktan och på så vis uppnå högre verkningsgrad enligt ovan. Om den ändå tankas på 95 oktan, sänker elektroniken effektuttaget genom att ändra tändningen. Motorn tar ingen skada, men levererar inte optimalt". EB |
|
|
Har en leasing som löper ut i november och hade väl egentligen tittat på en Panamera - men rent prismässigt får man en lika ny M5 F10 mkt billigare, så jag har också börjat fundera på denna "sleeper".. När hade de facelift på F10:an, dvs är vissa ÅM av M5 att föredra..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.