AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.217

Fråga gällande regenerering av partikellfilter

Läste av en bekants bil igår i och med att bilen beter sig konstigt,men har ingen lysande motorlampa.
Fanns felkod på 2 st glödstift,och att partikellfilter var igensatt.
Försökte starta en regenerering med min iCarsoft PRO,men när jag kommer till slutet i igångsättningsprocessen säger programmet att den inte kan slutföra

Är det för att det finns felkoder,alltså defekta glödstift,eller är det nåt jag missat ???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har för mig att en mekaniker sa att det inte får finnas "aktiva" felkoder kopplade till avgasreningen för att en tvångsstyrd DPF-regenerering ska gå att genomföra - det gällde dock en Volvo C30 1,6d...

Så jag skulle tippa på att det felkoderna (felen som triggar dem) som är probelemet.

Vad är det för bil?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är en BMW 520D 2011,som gått c:a 23000 mil.
Troligen är det felkoderna som stoppar regenereringen,men det dyker inte upp ngr varningar på display,och ingen motorlampa är tänd.
På en annan bil, BMW 525D-08 som det sitter nya glödstift+nytt styrdon varnar den för igensatt partikellfilter även fast det är rengjort (demonterat och inlämnat för rengöring),och där finns det en felkod på EGR-ventilen.På den tänds motorlampan efter ett par dagar,och varning kommer på displayen

Ska prova att byta glödstiften,så får jag hoppas att allt blir bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.