AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.147

Hylsor för demontering av fälglås

Sida 2 av 2
Buspelle
crille82: Problemet med hjulstölder är att det ofta uppstår andra skador, att man blir utan bil, kanske kostnader för hyrbil och en massa trassel. Det är väl därför man på olika sätt så gott det går försöker minska stöldrisken både vad gäller bilar, båtar, hem och annat. Bäst vore naturligtvis om biltillverkarna såg till att montera väl fungerande stöldskydd redan från början och framförallt se till att man inte kan köpa "nycklar" till det stöldskydd som finns hur som helst på stan.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Javisst är det så, skittråkigt.

Men som både jag och flera andra påtalat så finns det ingen direkt rimlig lösning på problemet. Även om man skapar bättre skydd, så finns det alltid möjligheter för oärliga individer att kringgå det.

Om bara märkesverkstäder och bilägarna hålls med låshylsor, hur tror du det det skulle fungera i praktiken? Inga andra verkstäder/däckverkstäder skulle kunna ta av hjulen utan en låshylsa som man lätt drar sönder? Lagstifta mot att sälja låshylsor? Det funkar liksom inte i praktiken.

Du kan inte bara knalla in och köpa en nyckel till en bil eller ett dörrlås i allmänhet. Det hindrar dock inte det faktum att det är lätt att ta sig in i alla fall.

Förr i tiden fanns inga låshylsor på hjulen eller knappt stöldskydd på bilarna över huvud taget, då hände det knappt något. Roten till problemet är att inte myndigheterna klarar av att stävja brottsligheten i samhället och människors beteende. Det gäller tyvärr i stort i samhället.

MVH Christofer
thekinglives
Finns ju en lösning som fungerar.
Den fungerar så jäkla bra, man till och med spar pengar på den.

Inte nog med det, komforten blir bättre med.

Tyvärr får jag inte tala om lösningen, eller vad den heter, men försök att läsa den kryptiska raden under så ska du se att det löser sig.

G e. F. an a. tt. K. ö p. a b. latte hjul .
Buspelle
crille82: Precis som du skriver så kan man "inte bara knalla in och köpa en nyckel till en bil eller ett dörrlås i allmänhet". Självklart kan man inte göra det. Man kan mig veterligen inte gå in och köpa en nyckel till någonting utan att på något sätt ha en verifierad rätt att göra så. Men att gå in och köpa ett kit med "nycklar" till flertalet BMW kan man göra utan vidare. Det är naturligtvis helt absurt.

Att verkstäder, däckfirmor och andra kan köpa den utrustning de behöver är såklart något helt annat än att vem som helst inkluderat gangstrar enkelt kan införskaffa denna utrustning. Om någon kunde köpa min dörrnyckel till bostaden skulle jag bli jäkligt sur och jag blir faktiskt lika sur för att man kan köpa nycklar till mina hjulbultar. Men jag har förstått att jag är ensam om att tycka att detta är konstigt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.