|
|
|
|---|---|
|
Har ni noterat att priserna har höjts generellt i flera omgångar på kort tid, inte bara grundpriset utan även tillvalen. Den bil jag har har idag ett brutto som överstiger + 50K i förhållande till det pris som gällde vid beställningen sommaren 2019. Nu verkar det även som att man tagit bort den fria servicen efter att först, i smyg, halverat miltalet från 3år/8000mil till 3år/4000mil vilket i praktiken innebär att de allra flesta bara hinner med ett riktigt servicetillfälle. I praktiken är ju även detta en prishöjning, sen tillkommer betydligt högre skatt, för t.ex. en X5 40i så har skatten på kort tid nästintill fördubblats. Jag har en MY20 som till skillnad mot MY19 har B58C motorn och jag betalar 9400kr/år, en 40i som reggas in efter 1/4 kommer att ha en skatt på ca 18000kr och då är det ändå MHEV vilket inte var fallet tidigare. Med detta sagt och att bilarna samtidigt får sämre och sämre kvalitet börjar i alla fall jag tröttna på BMW! Hur tänker ni kring detta? | |
| Det gäller andra märken också. Exempelvis har svenska kronan tappat massor sista åren. Nånstans måste det hämtas hem. | |
| Jag har också noterat prishöjningarna. Min bil är 20000 kr dyrare från januari i år Jfr med juni 2020. Höjningarna kommer från främst att utrustningen blivit dyrare. Sen har också servicen rykt. Jag fick 3 år/4000 mil och nu är det inget med. Kostar ett antal tusenlappar att lägga till. Känslan är att BMW letar inkomstkällor. Dvs man vill klämma ut allt som går. Ungefär som att Skistar införde parkeringsavgifter vid sina backar. Ytterligare ett sätt att klämma ut kunden på pengar. Vid något tillfälle så är det väl för dyrt och man får kika åt annat håll. | |
|
Jag håller med dig DLC. Tror bmw Sverige skulle behöva rationalisera sig själva en del istället för att bara skicka vidare alla kostnader till kunden. Jag fick tex offert på en service av bmw/Bilia med ett pris på över 15 000 kr. Fick samma service hos en annan välrenommerad verkstad för 4 500 kr, inklusive delar, original bmw olja och filter. Övriga delar samma tillverkare som bmw men det stod inte bmw stämplat på dem. Jämförelsen med skistar var bra! Dom försöker också i alla lägen plocka kunden på så mycket stålar som möjligt. |
|
|
Yes blixten, vi krokar arm här! Har en Skoda som andrabil och de är rätt bra på att ta betalt också. Men man får se sig om, enorma prisskillnader mellan olika verkstäder som gör samma sak och har auktorisering. |
|
|
Fast svenska kronan har stärkts med över 10% sista året, så just det kan inte vara ett argument.... +50’ på en bil måste vara enormt stor prishöjning? |
|
|
Det finns bland annat en fördröjning i sånt här (man valutasäkrar och lite annat). En förhöjd växelkurs senaste månaderna kan få utslag långt senare. Sen handlar det nog om hur mycket man kan få ut helt enkelt i förhållande till konkurrenterna. Om de höjt (vilket Volvo och Volkswagen exempelvis gjort) hänger man gärna med. BMW som organisation (importören) är inte särskilt lönsamt så där har man inga onödigt höga marginaler: Länk |
|
|
En intressant referensbil är nya Golfen. Den får man inte längre för några 179,000kr som ju varit standardpriset de senaste 20 åren väl? Nu ligger den snubblande nära 300... |
|
| Exakt. En intressant reflektion där är att kontantpriset har stigit med typ 40% (beroende på kampanj) medans privatleasingpriset bara stigit med 15% ish. Vågar man som finansbolag ta lite risk syns det direkt på månadskostnaden. | |
|
Henke77 Bilen kostade brutto 1055000 i juli 2019, nu kostar en bil med exakt samma spec brutto 1113000, redan där skiljer 58000, sen tillkommer ca 9000kr/år i ÖKAD skatt och borttagen fri service vilket har ett värde om ca 4000-5000kr/år. |
|
|
Fast den ökade skatten är ju inte BMWs fel. Det beror ju på att vi har en rödgrön minoritetsregering som de allra flesta väljare inte stödjer. Det kräver inte alltför mycket slutledningsförmåga att det betyder ökade skatter på bilism. Se det istället som att X5 du köpte 2019 blev ”subventionerad” tack vare en bättre valutakurs som var förankrad hur det egentligen såg ut ett år år tidigare. När det gäller fri service känns detta lite som ett oligopol...numera är det väl större förtjänst att sälja serviceavtal direkt till kunden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.