|
|
|
|---|---|
|
Varningslampan för kylarvätskanivån började lysa häromdagen vid uppstart, varpå den slocknade efter ca. 1min. Vid uppstart dagen efter lyste den inte. Men på tredje dagen, så lyste den igen vid uppstart varpå den slocknade igen efter ca. 1min. Igår lyste den inte vid uppstart. Behöver alltså fylla upp nivån på kylarvätskan. Pinnen ligger vid koll under minimum, alldeles i botten. Efter att ha läst diverse trådar här i detta ämne så verkar det vara rena djungeln med att ha och hitta rätt kylarvätska. Färgen på glykolen tycks inte heller ha någon betydelse, "rätt" färg kan ändå vara fel vätska etc. Har dessutom mycket svårt att definiera färgen på den befintliga vätskan genom det smala röret, omöjligt att se och omöjligt att fånga upp någon färg på ett papper eller liknande i röret. Det lilla jag antytt är att vätskan skulle kunna vara "ofärgad"? Det kanske innebär att den är blå!? Hittade en gammal halvfull färdigutspädd kylarvätska från Shell i förrådet, blå färg. Till vilken bil den vätskan har använts, om det är till min nuvarande BMW eller om de är till en föregående Saab, eller någon annan, minns jag inte. Minns att kylarvätskan till min nuvarande bil är bytt/eller påfylld en gång för säg 7, 8 kanske 9år sedan men fick då hjälp med detta på Shellmacken. Så jag vet inte vilken vätska som då hälldes i. - Möjligen är det resterande vätska från den påfyllningen som jag har i förrådet, men inte säkert. Min fråga lyder; vilka är riskerna med att blanda vätskan som jag har, med vätskan som sitter i bilen!? Vad kan hända, vad kan gå fel om det så att säga är "fel" vätska!? Det är väldigt lite information på flaskan. "Shell" "Kylarvätska. Premium grade" "Färdigblandad", "uppfyller de flesta stora fordonstillverkarnas specifikationer", "byt vätska var 60.000km eller enligt anvisning i förarhandboken" "Frostskydd -38gr" är i princip det enda som framgår. Inget om innehåll i vätskan eller liknande. /Fredrik | |
|
I lite äldre BMW-bilar brukar det vara "vanlig" etylenglykol. Färgen på vätskan säger ingenting om vad det är för kvalitet eller typ. Men de flesta etylenglykolerna brukar vara blå eller grönaktiga i färgen...men som sagt färgen är ingen självklar indikator på vad det är för typ av kylarvätska. Prova att googla fram mer information kring produkten. Men å andra sidan vet du kanske inte vad det är i bilen nu!? I så fall kan det vara klokt att köpa en kylarvätska som är blandbar med alla typer - finns hos reservdelshanslare/bensinstationer med lite bättre sortiment. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm...har inte superkoll jag heller på vad som kan hända med dagens kylarsystem och/eller glykol om man blandar "fel" vätska.TROR ingen "äter" lättmetallen i motorn som man förr i tiden riskerade om man hällde i fel sort.. Men BMW har ju etylenglykolen(blå) som de säljer i butiken s.a.s. Det jag inte är hundra på är om man kan blanda propylenglykolen(miljöglykol) med etylenglykol, men en lite skvätt som du planerar att göra har ingen betydelse enligt vad jag vet..Men bäst att förtydliga att jag VET inte säkert. Rödfärgad (ofta longlifeglykol) ska man helst undvika dock om man inte ska ha det i motorn från början s.a.s. Jag har haft en del BMW´s under åren men aldrig haft problem med att toppa upp med en annan glykol än det som man ska ha(kan ibland ha varit annat än BMW´s etylenglykol för "toppning).. Men... om du inte får bättre svar än vad jag gett och vill vara absolut säker på att det blir rätt är då att byta all kylarvätska(spola systemet också) och hälla i BMW´s blåa etylenglykol efter detta. Aldrig fel med en "kylsystemsspolning" och då vet du ju sedan att allt är så bra som det kan bli för "pärlan" när det gäller detta iaf. Mvh Janne. |
|
|
Johan B gav ett bra svar...helst det där med att det tydligen finns "allroundglykol" som du kan hälla i (välsorterade butiker).. Mvh Janne. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, som nämns här ovan så är nog det bästa i det här läget (då det finns så mycket okända variabler här) att köpa en flaska av "universalglykol" som är framtagen med fokus på att inte reagera med andra typer av kylvätskor på marknaden. Använd den sedan för att toppa upp vid behov (du verkar ha ett mindre läckage så troligtvis behöver du nog toppa upp någon eller några fler gånger längre fram). Men förr eller senare behövs antagligen en större reparation av något kopplat till kylsystemet. Då är det ett lämpligt tillfälle att dränera all kylvätska och spola igenom det och hälla i helt ny kylarvätska - av två anledningar: * rostskyddet i din nuvarande kylarvätska är borta ("vanlig" kylarvätska - dvs sådana vars korrosionsskydd består av icke-organiskt material - dessa rekommenderas att bytas vartannat år) * du vet vilken typ av kylarvätska som din bil har hädanefter När du kommer till denna situation så skulle jag nog välja en helt "vanlig" kylarvätska (som har bytesintervall på typ 2-4 år). Exempel på dessa "vanliga" kylarvätskor är Castrol Radicool NF, Biltema Glykol (art.nr 36-1780), OKQ8 Glykol (7391162202252) och så vidare - dessa finns överallt. Om du inte vill byta lika ofta så kan du välja en longlife variant, men för enkelhetens skull välj isåfall vad BMW använder dvs kylarvätska av typen HOAT (Hybriad OAT). Finns såklart att köpa på BMW, men går lika bra med BASF Glysantin G48 eller Eurolub D-48 Extra. |
|
Tack Johan B, Janne T och bmw-slangen, för svaren! Bmw-slangen! Påfyllning av kylarvätska gjordes som sagt för säg 9 år sedan - och är nu således i behov återigen. Menar du att detta tyder på läckage och att en större reparation kopplat till kylsystemet är nödgat!? När jag läser i användarhandboken framgår att det naturligt kan vara nödvändigt att komplettera och fylla på kylarvätskanivån ibland. Men enligt dig så är det alltså snarare ett tecken på läckage!? Jag har funderat och funderat kring varifrån den halvfulla färdigblandade kylarvätska från Shell i förrådet har använts till, och kommit ifrån. Med mycket noggrann eftertanke och uteslutningsmetodik har jag kommit fram till att vätskan med största sannolikhet bör vara resten från påfyllningen för 8-9år sedan. Jag minns att den påfyllningen gjordes på Shell, och att vätskan inhandlades på Shell, och jag minns att någon glykol inte blandades med vatten där på macken utan således att en färdigblandad vätska från Shell användes. Färgen på vätskan stämmer dessutom. Med den här insikten tog jag idag "risken" att fylla på en skvätt med den färdigblandade vätskan. Det räckte med kanske ca 2dl för att "vätskenivåpinnen" skulle stiga till upp sträcket. Jag hoppas och tror som sagt att det är lugnt och att det är samma vätska som jag har haft sedan tidigare. /Fredrik |
|
|
2dl på nio år är inget tecken på läckage. Det försvinner alltid liiiiite vätska även i slutna kylsystem. Tror du kan vara lugn, MEN efter nio år är det definitivt dags att byta kylarvätskan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nejdå, ett par dl på nio är helt ok! Fick av någon anledning för mig att nivån hade sjunkit på senare tid, men när jag läser tråden igen så nämns inte något sådant överhuvudtaget. Jag vet inte varför jag fick för mig att det var så - hjärnspöke, kvantfluktuationer i min skalle, inte en susning :-) Det där från Shell är med största sannolikhet deras vanliga Shell Premium Glykol (finns både som koncentrerad och färdigblandad) det vill säga helt ok att använda normalt sett - förutsatt att det är från det tillfället då kylarvätska byttes med hjälp av Shell. De brukar gå på tabeller och då brukar en sådan "vanlig" kylarvätska pekas ut till en E46 330i. Men yes, nu nio år senare börjar det bli definitivt dags att byta igen. Men om alla kylkomponenter är original på den där E46 330i -02 så brukar flera kylkomponenter redan ha gått sönder vid det här laget - eller är på väg att ge upp. Det är mycket mer ömtålig plast på dessa M54-motorer än på de tidigare M20- och M30-motorerna och plasten blir bräcklig till slut och går plötsligt sönder. Så om inget bytts i kylsystemet så planera in ett underhållsarbete här framöver och passa då samtidigt på att dränera hela systemet och in med helt ny (och känd) kylarvätska (du behöver ju inte springa ut och byta alla komponeneter nu direkt men ha det i åtanke att det framöver kan nog behöva planeras in och gör man en komponent och måste ändåså dränera och lufta så är det alltid smidigt att passa på att byta ut en eller två andra komponenter som kanske också kräver mycket dränering eller är knepiga att komma åt). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.