AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.397

Begränsad hastighet vid stöld/bilkapning

Har beställt en fullutrustad X5 och förstår att det finns en ökad risk för stöld av denna bil, men är villig att investera i skydd för förhindra brott. Ska tex ha bilen i garage, montera fullt larm med tracker mm.

Det jag undrar är om det finns möjligheter att begränsa hastigheten till 10-20 km/h om bilen blir stulen, eller i värsta fall om den blir kapad? ..även om jag lämnar över nyckeln till tjuven.

Självklart kommer jag alltid att lämna över bilen vid en eventuell kapning, men det skulle kännas bättre om tjuven insåg 50 meter längre bort att han bara kan krypköra med bilen. Skulle säkert underlätta polisinsatser då gissar jag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, inte på något rimligt komplicerat sätt.
Hur är det med någon slags remote killswitch? Att man typ kan stänga av motorn när tjuven kommit en bit?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Eller att ha en handgranat undangömd som du aktiverar via mobilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kan du få batterikabeln eller liknande att brytas med nåt sån här (jag tror iofs den är för klen) så kan du ju komma nånstans Länk

Men du lär få konstruera allt själv. BMW kommer bara garva åt dig ;-)

Finns inte nån tracking i BMW appen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Frågan är om någon ens skulle vilja köpa en bil som går att immobilisera via en mobilapp eller datorn... :) :) :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tanken är väl inte helt fel - en dold "sändare" i fickan hos föraren eller liknande och som gör att bilen bara kan köras i krypfart och tutan tutar konstant när avståndet (typ 50m) blir för stort från sändare i fickan och mottagare i bilen.
Då lär tjuven illa kvickt lämna fordonet!

Avståndet bör vara så stort att föraren som rånas på bilen hinner sätta sig i säkerhet innan bilens skydd aktiveras...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Får hoppas inte tjuven har med sig en sån här då Länk

(Vilket jag tror de riktigt proffsiga har. Slöddret som bara vill sno en bil och ser ett tillfälle har nog inte det)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, min tanke var att när du tappar signalen mellan bil/sändare, aktiveras skyddet.
En sådan jammer borde försämra signalöverföringen...

Sändare/mottagare kan ju dessutom ligga utanför mobiltelefonfrekvenserna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Alternativt med BMWs Digital Key, kan man programmera en extranyckel och där tror jag att man kan strypa maxfarten. Är man kall nog kanske man kan överräcka den strypta nyckeln till tjuven.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...Ja för det är ju ofta man springer runt med båda nycklarna på sig...
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Bilkapningar verkar i Sverige mest utföras av lågbegåvade förortsriddare, och dom vet knappast vad en spårsändare eller än mindre en störsändare ens är för något.

Så låt dom köra iväg, så får länsman enkelt fånga in dom.

Ligorna som kapar signalen medan bilen är parkerad är en annan sak, men den störsändaren lär ju användas medan bilen körs i värsta fall, så fort "jobbet är klart" ,så lämnar dom bilen och den kommer nog kunna hittas då, till försäkringsbolagets stora glädje!

Spåra bilen i BMW appen? den funktionen stänger dom nog bara av i menyn...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Alla tänker att tekniken bara ska fungera - hur kul är en sådan funktion som slår till när du själv lovligen kör? Har en kompis med startspärr på båtmotorn som tyvärr slog till mitt ute på havet - han var inte nöjd. Han hade "nyckeln-pinnen " med sig men motorn fick inte kontakt med den.
Inte helt säker på att jag vill ha den funktionen.

En funktion som aktivt är till för att stänga ner bilen i vissa situationer låter inte helt bra i mina öron. Även om biltjuvar ska förhindras på många sätt.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.