|
|
|
|---|---|
|
Hallå, Funderar på att skaffa mig en M4 cabriolet men skulle gärna vilja höra proffsens åsikter på bilen och vad jag kanske ska tänka på vid ett köp. Kan inte heller bestämma mig om det ska vara en nyare med hard top eller en helt ny som nu kommer med soft top? Länge sedan jag ägde en BMW och har inte alls hängt med vad som hänt :) Ser fram emot era tankar som kanske kan göra beslutet lättare för mig. | |
|
Budget? Om fågelbajs irriterar dig, hardtop. Om inte och du har $$ så en ny såklart;) EB |
|
|
Det är ju förstås en smaksak samt även en budgetfråga förstås. Om du är intresserad av en fin M4 Cab 2020 så ska jag sälja min då jag gjort om lite i min bilpark under vintern. PM-a i så fall. Den har en väldigt bra spec, låga mil och i väldigt bra skick. /Anders |
|
|
Tack för svar. Budget är inte hindret. Jag vill bara förstå om soft top verkligen kan vara lika bra som hard toppen. Tycker personligen att hard top är mycket snyggare. @Anders - låter intressant men jag hittar inte hur man skickar PM? |
|
| @ommu: Klicka på användarnamnet och sedan i fönstret som kommer upp "Skicka Powerpost....." | |
|
@ommu Jag skickade ett PM till dig nu. Du bör se det i "Min PowerPost" i vänstra marginalen. /Anders |
|
|
Har bestämt mig för att köpa en BMW 440i Xdrive. Jag var lite inne på M4 cab men då bilar är så dålig investering generellt så kommer caben inte bli en 3e bil utan 2a bil. Jag kommer ha kvar X3an för familjen men sälja min BMW GT330 D och satsa på en 440i cab då den med hardtop, x drive och möjlighet till dragkrok (ibland tom elektrisk och original), och att 4 pers sitter helt ok gör att den blir en helt ok praktisk bil också. Ska man åka 4 kommer jag i regel välja X3an men om den är upptagen är det lugnt att åka 4 vuxna några mil med caben. Väldigt kul att kunna ha med barnen som är 7-9 år också på vissa turer. Den har ca 330hk original men jag kommer mjukvarutrimma min för ca 5500kr och sen få sen 400hk vilket gör att den nästan kommer gå som en M4a. Men den blir billigare i inköp och i drift sen verkar det vara en helt annan marknad och annat sug efter 440i. Jag har bevakat blocket i 6 månader och knappt en M4a har sålts men 440i cab säljs väldigt omgående i regel, jag har svårt att hitta någon och då kollar jag i Sverige och Tyskland hela tiden. Har inte så mycket grundkrav ändå, x drive, ljus färg och adaptiv farthållare är de viktiga kraven. Det känns bra att den nog kommer stå sig någorlunda i värde och att det finns ett drag efter dem. Inga med X drive har sportchassi som jag egentligen inte vill ha, men jag testade faktiskt en utan x driv nyss som hade sportchassi och jag var otroligt imponerad över hur bra de är nuförtiden, inte alls så hård och stötigt som jag trodde, helt klart vridstyv men trots att den hade sportchassi och 19 tum med RTF däck så svalde den brunnslock osv väldigt bra. Så adaptivt chassi är inte så viktigt som jag trodde , tror alla 3 chassina är rätt vettiga. Blir kul med en Bensinbil också jag har kör den raka dieselsexan i 10 år nu och visst är det en fin motor men trots trimmad till 310hk blir den inte lika rolig som en varvande bensinare. |
|
|
Med hopp om en solig sommar;) EB |
|
| Klart det blir varmt o gött i sommar, du har väll inte missat global varming! ;) Sen tror jag det går köra caben nerfällt från ca 15 grader, när det e 30 grader mitt på dagen lär det blir för varmt ;) | |
|
Om du inte haft cab innan så är en fördel med soft top (och väldigt stor sådan om du frågar mig) att taket oftast går att stänga under färd. På vissa bilmärken (Boxster mfl) kan detta göras upp till 70km/h. Det kan inte nog understrykas hur bra denna funktion är till vardags. Förra modellens 440/M4 med hard top saknar denna funktion. Börjar det regna får man köra åt sidan och stanna för att fälla upp taket. Jättekul när det plötsligt händer en sommardag på en trafikerad motorväg där närmsta avfart ligger 5km bort... För min del är detta en dealbreaker för en cab - hoppas BMWs nya modell med soft top infört denna funktion. |
|
|
ok, inte tänkt på det då jag aldrig haft cab, har du kört cab en del? Både hardtop och soft? Men en 4 serie cab av årsmodell 2014 och framåt kan man stänga av i farten, fast jag hittar inte i instruktionsboken hur fort man max får köra om det nu står? Det står i alla fall att det går och att man får tänka på att inte manövrera den när det är gropigt och blåsigt. Om man nu inte måste stå stilla utan kan rulla i tex 30km så borde man kunna göra det en kort stund på de flesta vägar, blir lite som en traktor de måste köra om och på motorväg finns ju väggren och sen om man planerar lite så kör man kanske inte nercabbat på motorväg tex. Hur fort kan man köra med en BMW soft top från typ 2015, vet du det? |
|
|
Köpte en 2018 440 Xdrive M-sport Cab på Blocket idag. 3300 mil,svart med svart helläderinredning och automat fullutrustad. Får den på Söndag, hoppas att Påsken går fort.. Glad Påsk |
|
|
Grattis till en fin pärla. Påsken är räddad |
|
|
Köpte du den i Karlskrona? :) Jag har också köpt en, den är på väg hem från Tyskland nu, en faceliftad 2017, silvermetallic med svart och lite röd läcker inredning, M sport ratt men inte nått mer M sport tro jag, i övrigt model sport men ser riktigt bra ut efter faceliften. Typ alla utrustning, även drag som jag gärna ville ha då jag ska ha den som 2a bil och inte 3e bil. Ska åka till AK Tuning och mjukvarutrimma för 5500k när jag får den så blir det ca 400hk! Svårt o fatta att man köpt en frän cab med sån prestanda! :) Man kan inte visa bilder här va? Angående stänga caben o farten sa en säljare att man kan köra i 15 km i timmen får se om det stämmer när jag får den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.