|
|
|
|---|---|
magmo |
Tjena grabbar! Kan någon berätta hur en regnsensorstyrd torkare skall fungera. Går den att finjustera så den blir känsligare? Övrig info kanske om systemets vara och funktion? Mange |
|
Det finns en knapp för känslighetsinställning. Hade den "alltid" i läge 2 på min E39. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
På min bil (330) finns det ett "hjul" på torkarspaken som man justerar känsligheten med. Oftast passar det känsligaste läget bäst, men det är ju en smaksak. Däremot tror jag inte att den går att göra ännu känsligare. När regnsensorn dök upp på marknaden tyckte jag att dem slog rekord i töntighet - "en riktig karl ska väl för f**n kunna slå på torkarna själv!". Men i dag vet jag bättre. Den är guld värd framför allt när man blir nedstänkt av en mötande långtradare och behöver få rutan ren snabbt. My Bimmer is my mistress |
|
magmo |
Menar du intervallmojängen på spaken? eller finns det en annan inställningspinal? Magnus Möller |
magmo |
Innebär att det om man petar upp spaken till vanligt intervall så sätter man regnsensorn ur spel och bara använder intervallhjulet. Och lika så när man har spaken i sensorläget så justerar man känsligheten med samma hjul? Möller |
| magmo - Jepp. | |
magmo |
Tack för hjälpen! Och om ni kört sönder vattenpumpen till en E39:a så byt den själva. Skitenkelt max 60 minuter inkl rembyte och luftning. Inga specialverktyg. Magmo maniac |
|
Om man har regnsensor så har man väl ingen "intervalltorkning" heller, eller har jag missuppfattat? Så här trodde jag det var: Har man regnsensor så aktiverar man denna genom ett steg upp och ställer in känsligheten med hjulet. Två steg upp blir konstant normal torkning. Alltså ingen intervall-torkning (så funkar min iaf). Har man inte regnsensor så aktiverar man intervalltorkning genom ett steg upp och ställer in intervalltid med hjulet. Två steg upp blir konstant normal torkning. Mvh Anders S. |
|
|
Jag tror Anders S. har rätt. Så verkar det fungera på E46:orna i alla fall. Kan det vara annorlunda på E39? Mvh / Micke R |
|
magmo |
Ja så måste det nog vara! Magmo maniac |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller nog med Anders S i detta fall. Kan tillägga att efter sommarens brist på regn , och användande av detta utomordentliga tillbehör,så betedde sig regnsenorn lite konstigt innan den hade "läst" in sig igen. När vädret återgick till det normala:) MVH Hasso Länk |
|
Samma här hasso, min regnsensor viftade som sjutton när rutan var torr och ingenting när det var mycket regn på rutan etc.! Men nu verkar min också ha gått ur sommar-ide och funkar som den skall...:) Mvh Anders S. |
|
|
...regnsensorn satt där den skulle hela tiden, torkarna var det som rörde sig.. :)) Vaken, javisst men hungrig! Mvh Anders S. |
|
|
Vill bara påpeka att om regnsensorfunktionen börjar bete sig lite konstigt. Prova med att göra noggrannt rent på glaset vid sensorn eftersom den jobbar med brytningsindex och om det blir en beläggning kan den balla ur. Jag brukar alltid gnida som tusan då jag tvättar, det är lätt att man missar en ordentlig gnuggning där. |
|
|
Det som Anders S skriver stämmer exakt men har man stängt av tändning så måste den aktiveras igen antingen med att röra spaken upp/ner eller snurra på "rullen". Precis som Tretretti skriver så tyckte jag oxå att det var förbannat löjligt med regnsensor men nu när man har det så är det verkligen kanon. Det sköter ju liksom sig självt och torkar därefter. Läget innan max känslighet passar utmärkt. === /MP |
|
|
Regnsensorn är ett utmärkt tillbehör. För at sensorn ska fungera på ett bra sätt rekommenderas att alltid ha rutan fräsch, till exempel genom att använda RainX eller dylikt. Mjukvaran til regnsensorn kan krångla. Det är vanligt fel och åtgärdas genom en omprogrammering via obd:n. När kommer regnsensorn för bakrutan? Som touringägare är det jobbigt att hålla bakrutan ren och en regnsensor skulle vara till stor hjälp. |
|
magmo |
Dåligt att sensorn inte vaknar till liv när man just startat bilen och rutan är helblöt. Då måste man peta till spaken eller hjulet. Skitkorkat! Vitsen var ju at det skulle sköta sig själv. Går detta att progga bort via obd:n? Magmo maniac |
|
Nja, så jobbigt är det väl inte ändå? Den gången du startar bilen med dörren öppen, pratandes med någon står mot bilen är han/hon nog glad åt att torkarn inte viftar till och skvätter vatten.... :) Långsökt kanske? Mvh Anders S. |
|
|
Magmo: Jag kan hålla med om att det kan vara korkat men det är säkert en säkerhetssak. Tänk om bilen står ute och det är -5°C och torkarna har frusit fast. Just den delen där sensor sitter kanske har tinat av solen eller liknande. Då skulle torkarna aktiveras då de frusit fast = inte bra. === /MP |
|
magmo |
Låt då säga att dörren måste vara stängd, lyset på och inte under 3 grader varmt? Vissa villkor är lätta att lägga in! Tycker i övrigt att man skulle kunna skräddarsy sin mjukvara i bilen till ett mera personligt sätt. Stolar, belysning, stereo etc etc.... Magmo maniac |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.