|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Körde min 530ia facelift fr gbg - båstad , nollställde BC precis innan jag körde upp på e6 och ställde farthållaren på exakt 110 och när jag svängde av mot båstad visade BC 0,75 | |
| Vi ska inte säga högt hur oerhört ful Audi E-tron är jämfört med E39 | |
| Ja och att det finns de som betalar 100 000 tals kronor för dessa fula audi (dkw) bilar, innerst inne vet man att det är bmw wannabees. Det är därför såna som Löwet håller till här och vill förstöra för bmw ägare. | |
| Låt inte denna trevliga tråd spåra ur med påhopp, var ju så trevligt att läsa om E39:an mm. Visst har den en del problem med rost men en riktig bra bil. Och ja, det var Teknikens värld som utsåg den till bästa bil :) Mitt rekord med 540:n jag hade var 0,76 enligt obd, då i 90-95 med ett ägg under pedalen 😁 | |
|
Beträffande bränsleförbrukning tror jag skillnaden är marginell mellan en 525 och en 530. Men som sagt, stor skillnad mellan manuell och automat. I alla fall så fort det är några rödljus inlbandade i körningen.. Hade för övrigt en 330iA -06, den drog i princip exakt lika mycket som min 530iA gjorde, d v s runt 1,2 i snitt här i Sthlmstrakten. Manuellla 530:an runt 0,95 vid samma typ av körning. Ren landsväg i konstant, jämn fart en annan sak, då gick det att komma under litern med automaterna, kanske ner till 0,9. Fast motsvarande körning med manuella landar runt 0,8. Den manuella är märkbart snålare, ingen tvekan om det. Och skulle gissa att motsvarande gäller för 525:an, manuell kontra automat. Men dessa skillnader kan man ju i princip ignorera. Skulle valet stå mellan en halvdan manuell och en fin automat skulle jag välja automaten alla gånger! Dyker upp andra kostnader som snabbt äter upp ev sparade bensindroppar om bilen i övrigt behöver åtgärdas något! Letar du en e39.:a, köp den finaste du kan hitta oavsett automat eller manuell! Att försöka reparera upp något halvdant blir snabbt mycket dyrare än att köpa något bra från början. Fina e39:or finns fortfarande och dyker upp lite då o då även om de blir alltmer sällsynta. |
|
|
Min gamla 525iT E39 drog ungefär 0,9-0,95 liter/milen men ibland strax över litern. Förhållandevis lugn körning. Ren landsvägskörning kunde man komma ner en del mot 0,8 kanske... Inte världens mest bränslesnåla bil men en fantastisk bil på många sätt med en hel del "spill-over-teknik" från 7-serien utan att bli allt för tung och klumpig! Den enda riktiga akilleshälen var väl just rostskyddet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.