AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.840

Söker mekaniker i 08-området

Sida 1 av 2
Hej,

Länge varit sugen på en BMW men har varken tid eller kunskap att skruva.
Söker därför någon stabil person som har intresse i att skruva med egna och andras bilar vid behov, mot betalning naturligtvis. Den jag söker bör ju ha tid, garage, verktyg, diagnosintrument etc.
Ovan är aktuellt eftersom jag inte har ekonomin att köpa en ny bil utan det kommer att handla om en bil för 50-100k. Försöker komma fram till vad som är ett bra köp. Dom flesta bilar och motorer (även BMW) har ju sina fel :)
En bil jag gärna skulle vilja äga är en rostfri och välhållen E39 525 M54. Verkar vara en av de bättre motorerna trots åldern. Är ju en hel del fel på dessa som kommer förr eller senare, men sköter man oljebyten och fixar de relativt enkla felen så bör man ha en bra bil med både körglädje och komfort på sista raden trots att M54 är ganska törstig. Dock svårt att få tag i en skaplig E39 i dag. Nya bilarna verkar hålla ganska dålig kvalitet om man jämför med de äldre?

Någon?

Allt gott!

Robert

(Moderator får flytta/ta bort inlägget om det är olämpligt)
Välj en 540 istället, den är inte så trött
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
540 självklart roligare men bra mycket dyrare att hålla igång med den något serviceintensiva M62:an.
530 är nog bästa valet, den är lite mer tryck i iallafall än 525.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min låda:
Länk
Du har rätt ola, jag gjorde ett extra oljebyte nu efter 1700 mil, jag håller även med på att skillnaden är förvånansvärt stor mellan 525 o 530. Så 530 är nog den förnuftigaste på så vis, men 540 är 540 jag är inne på min 4de nu kan inte leva utan den modellen som är lika beroende som alkohol o droger.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jcr, helt rätt. Jag har ju två e39 med åttor och ja, man älskar dem.
iRunfast, jag har en kille som brukar trixa med mina bilar när jag inte klarar det själv.
Han är fristående inhyst på en verkstad i norrort. Tar bara cash.
Jag kan kolla med honom om han vill ha mer jobb.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Min låda:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
525 är det optimala valet, 530 är 2-3 deciliter törstigare per mil att driva och förvisso kvickare men inte så mycket tycker jag efter en kortare tids drift av en 525:a. Man ska tänka på att M54 kan dra en del olja. 540 är lite tung över framvagnen.
Mvh
Asken
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Asken, där håller jag verkligen inte med. Var får du det ifrån? Min erfarenhet är att de bara skiljer marginellt i förbrukning mellan 530 och 525 ibland till och med at 525 drar mer. Jag har haft båda varianterna och i mitt fall drog 525 mer. Båda var manuella.

Mvh Ola

Mina bilar:

Min låda:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hade en 330Ci som ny 01 och den gick aldrig att få ner under 1,05 i blandad körning trots 98 oktan. Det var inte speciellt aggresiv gasfot. 525 01 som nyligen är inköpt som dessutom är tyngre och gått 20000mil drar 0.8 i blandad körning.
Det är mina praktiska exempel sen har jag en kompis med en 530 touring men den var automat och låg på 1.3 i blandad körning.
Det finns säkert olika erfarenheter men dessa är mina, spiritmonitor.de brukar ge bra svar annars om man undrar om någon bilmodell men för mig räcker det vad jag sett vid pumpen och räknat fram när jag nollställt tripmätaren.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I övrigt, så bra bilar som E39 byggs inte längre och har inte byggts. Du tänker helt rätt i dina bilköpstankar, min pappa köpte precis en sådan du skriver om i din postning och vilken hit. Ta väl hand om dom om du har en, speciellt om du har en fräsch sådan. Det är billigare att kosta på en bil än att köpa en ny och ta hundratusentals kronor i värdetapp på ett par år men få som köper ny bil tänker så. Behöver man tänka i dagens samhälle?:)
Mvh
Asken
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Min 540 drar inte ens 1.3. 38000mil. Snittfart 35km/h i Stockholmstrafiken. Är dock varm hela tiden, drar 1,25. Min 330 jag hade drog aldrig över litern snarare 0,9. Men iofs var den 6-vxl. Men pratar vi förbrukning på dessa så är det manuellt som gäller. Verkar som just 530 automat är onödigt törstiga. 525 automat vet jag ej.
Min M5 drar 1,4 ca. Semi-inspirerad körning.

Men som du säger, e39 är underbara bilar.

Mvh Ola

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Är man intresserad av bränsleförbrukning köper man inte den av det skäl som jag köper BMW, för körleken:) Soppan kostar som den kostar.
Mvh
Asken
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hade en 530 automat -01 för många år sedan, hade då förvisso gått drygt 10000 mil. Kommer inte ihåg exakt vad den drog, men tyckte att den var väldigt snål i förhållande till andra likvärdiga bilar. Vet att den drog under 0,8 vid flera tankningar efter långkörning. Möjligen drog den den något över litern i snitt om jag bara kört kortkörningar. Jag anstränger mig inte att köra snålt.

MVH Christofer
Tankar alltid fullt och fick 1,07 vid senaste fylln, inkl kallstarter på 10-12 minus , dock ca 80-90% landsv o resten stad.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
540 är kanske inte det förnuftigaste valet men oj vilken härlig motor och bil! E39 som modell är ju ett kassaskåp och absolut en av de bästa modeller som BMW levererat (i mitt tycke) Det jag "var rädd" för var glidskenorna för kamkedjan, ingen billig operation och de flesta verkar åka på den förr eller senare. Men är den bytt hade jag inte tvekat att köpa en, merkostnaden för soppa mot en 530 är kanske 3-400 kr per månad om man kör 1500 mil. Värt det för att köra V8 tycker jag :)
Hade en e60 550 innan, inga problem stor o stark motor och aktiv styrning m,m bra bil på autobahn , jag fick aldrig samma känsla som 540, vilken känns mer allround. M62 är lite råare i gången,som jag gillar medan n62 spinner som en katt
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
iRunfast: Jag har faktiskt en kompis som är både stabil och pålitlig. Han kan nog tänka sig att pula med din bil och han är samvetsgrann och gör ett bra jobb.

Dessutom har han garage, utbildning, diagnosinstrument och verktyg. Dessutom och det är det bästa av allt att varje gång så får du en skriftlig specifikation på ALLT han gjort. Jag tror han är rätt bra på E39 allmänhet faktiskt. Dessutom har han faktiskt ett litet lager med reservdelar till de flesta bilar. Lagret är faktiskt inte så litet heller.

Som av en händelse så är det någon som lagt ut en välskött E39 530i till salu här på Powerbörsen. Den ser väldigt fin ut.

Kompisen jag pratar om heter för övrigt Per Larsson och driver en bilverkstad inriktad på BMW som heter Bil & Motorteknik i Huddinge. He is your guy! :)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alexander, de är mycket duktiga men tar också bra betalt.
Jag behövde byta främre diffbussning på min M5 e39 och för detta ville de ha 6500kr.
Jag fick det gjort för 1500kr någon annanstans. Det är för mycket skillnad tycker jag.
Har man inget jättespeciellt problem så finns ingen anledning att låta eliten göra jobbet. Då räcker det med en bra "vanlig" meck.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
E39:ans lov! Blir lika glad varje gång jag tar ut min! Tyvärr blir det för sällan numer men väldans trevlig bil! Vad gäller bränsleförbrukning så är en manuell 530 inte särskilt törstig, tror jag snittar runt 0,9 med min. Hade en automat ett tag tidigare, parallellt med min manuella. På motsvarande körning drog den 2-3 dl mer per mil. På ren landsvägskörning skiljer det mindre men den manuella fortfarande klart snålare!

Hursomhelst så måste e39:an vara en av de mest lyckade bilarna som byggts! Lagom stor, tidlös design och känns väldigt gedigen, samtidigt som den är väldigt trevlig att köra. Och silkeslen motor o växellåda. Väl värda att tas om hand om och hålla i skick. Enda uppenbara nackdelen är rostkänsligheten, tarvar en del pysslande att hålla stången.

När det gäller verkstad kan jag rekommendera Tyska bil. Rimliga priser och bra utförda jobb kopplat med juste bemötande är min erfarenhet av de!
Läste för ganska många år sedan i en tidning som nämde att e39 i början av 2000 talet blev utnämnd till världens bästa bil, kommer tyvärr inte ihåg vilken tidning, någon som läst samma nån gång och kan bekräfta vilken tidning det var
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Säkert Teknikens Värld eller Auto Motor Sport. Tyvärr visade det sig att E39 också har världens sämsta rostskydd så de som är kvar idag ser ju ut som pundarslädar allihop.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Asken: Inte en chans att 530i-e39 är 0.2-0.3 dl/mil törstigare än 525i-39. Min 530iaT-01 drog 1 l/mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.