|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hoppades att jag kunde få lite hjälp med erfarenheter kring luftdämpningen som finns på 5 serien. Körde till fjällen häromveckan och ställde bilen utanför lägenheten, ca 100 mil på isig och slagig väg med -20 grader. När jag kom ut efter två dagar så såg jag att bilen lagt sig ned på bakdäcken, något som jag inte sett ske förut trots att den stått stilla ett par dagar bara veckan innnan. Tänkte att det hade blivit dags för att byta luftdämparna men började fundera över faktumet att den var lika låg på båda sidorna. Är det rimligt att båda dämparna givit upp samtidigt eller är de sammankopplade på så sätt att det räcker att en läcker? Eller borde jag leta efter något annat fel? Känner ni till någon annan typisk svag punkt typ någon slang eller ventil? Den tappar nu luften på ungefär 24 timmar, men den pumpar upp sig fint när man öppnar en dörr. Hur snabb bör jag vara på att åtgärda detta? Skadas kompressorn av att den får gå lite extra? Mvh | |
|
Hej och välkommen! Utan att veta något alls i just det här fallet, brukar ju sträng kyla (och snörök?) framkalla alla möjliga fel. Så min bedömning är att du kan avvakta och se hur det blir i mer normala temperaturer innan du grunnar för mycket. Men tills det kommer fler förslag från dem med erfarenhet, bör du använda sökfunktionen högst upp här [Sök inlägg] och skriva t ex "luft NEAR f11" (utan citattecken) och välja "alla forum". /Lennart |
|
|
Magiskt! Tyckte att jag sökt... men inte använt NEAR. Kände att jag hittat mycket bra men inte svar på frågan om liksidigheten, men ser att fler har liknande problem. Tack för överseendet Om någon annan landar här så går det att läsa här: Länk Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan ju vara att det blir lite kondens som fryser i ventilerna vid kompressorn är ju inte helt ovanligt. Kompressorn mår inte bra att gå för mycket.men det ska finnas en överbelastningsavstängning efter typ 10 min. Spraya såpvatten på bälgar och slangar är ju så jag brukar göra för att leta läckage. Och bälgarna är ju förbrukningsvara. ( Du har väl inte kört på grusväg ?? var vad en kund sa när han ringde BMW . För ett par år sedan stog det massor med F11or när bälgarna var restade i hela EU dvs hos BMW . På eftermarknaden var det dock inga problem att få tag i Arnottbälgar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Att låta luftbälgarna tryckas ihop helt regelbundet lär väl bara leda till att båda bälgarna pajar. Så det blir billigare att åtgärda det snarast. Kör in bilen i värme om du tror på ventil. Gummi blir stelare i kyla och visst är det vanligt att båda bälgarna trycks ihop även om bara ena läcker? Därför bytte jag snabbt den spruckna så att den andra sidan kunde leva ett tag till. |
|
|
Hej jag har haft problem med min f07 och det som var problemet var att det var fukt i systemet . Det kommer av man har en lite läcka och kompresorn behöver gå mycket. På kompressorn sitter en torkcylinder full med Silicagel som suger åt sig fukt . När den blir mättad fryser hela paketet och det kan bli täppt . Hände mig . Jag tog isär och torkade kulorna med värme pistolen . Efter det inga problem. Jag bytte bälgarna någon månad tidigare men i och med att det varit kallt länge nu har det inte tinat . |
|
|
Tack Björn, Har tittat på någon video på det där, men jag förstår inte hur det skulle kunna vara en orsak till att trycket tappas? Ett stopp där gör väll att kompressorn inte fungerar? (min fungerar fint) Eller tänker jag fel? Däremot förstår jag att otäta bälgar borde göra att den drar in mer luft och därmed mer fukt, ska fixa bälgarna... Men ska nog börja med ett varmgarage känns enklast. @Hummer - Du bytte alltså en bälg? Samma fabrikat då som tidigare? Tänkte nog köpa Arrnot, lirar det med en Bmw original och en pirat? |
|
|
Jag lät bmw göra det då jag var osäker på modell då bilen hade justerbart chassie. Ja pumpar pumpen upp bilen som tänkt så är den frisk. På min E61 var den sliten och fick inte upp bilen. Den hade sugit grus i sig på grund av värdelös insugningsslang. Tog isär den och bytte kolvringen mot tre oringar. Gick bra och efter två år sålde jag den till bmw. Men pumpen på f- har bättre insugning så den går inte söder på samma sätt vad jag vet. Bälgarna är dock en riktig förbrukningsvara. |
|
|
När man får fukt i systemet fryser gärna ventil paktet som sitter på kompressorn . Om man ställer bilen varmt och den fungerar bra är det säkert detta fel precis som Hasso skriver. I stockholm där jag bor är så mycket potthål nu så man tror att bilen ska slås sönder . Detta sätter stora prov på bälgarna . Mina Arnot bälgar var knappt 2 år när jag fick byta igen . Tur att det är enkelt att byta man skall bara vara försiktig med gängorna för tryckluften i plasten. |
|
|
Hej, Jag fick nyligen problem med luftfjädringen bak på min F11 2014. Det inträffade när det var -20 grader och med ett dåligt batteri Jag trodde det var det dåliga batterier som var orsaken till Att den inte pumpade upp sig. Efter batterbytet så kvarstod probemet. Det visade sig att säkringen till kompressorn gått. Den byttes, men nu kom ett nytt problem. Bilen pumpade inte upp sig till rätt höjd. Den var alldeles för låg. Jag skaffade då en ENET kabel och ISTA+ programmet för att koppla upp mig till bilen. Åkte till en gör det själv hall, hissade upp bilen 30cm, tvångs pumpade upp fjädringen med datorn. Hissade ner bilen, tog ur säkringen till kompressorn, släppte ut luften i fjädringen 3ggr, satte i säkringen o hissade återigen upp bilen och fyllde luftfjädringen med luft. När bilen hissats ner igen så anpassade den marknivån till rätt nivå. Tidigare har jag även haft problem med att den sjunker, men det gör den inte längre. Kan verkligen rekommendera ENET o ISTA+ om du är lite haj på data. Kostar ca 450 kr att skaffa.Samma program som BMW verkstäder använder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.