AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.220

Blinkers och bromsljus defekt 320d -13

sf
5
sfriman
320d Touring -13
Hej!
Har en 320d enligt rubriken med ett problem jag skjutit på lite för länge.

Det hela började i somras med att färddatorn vid start visade "Blinkers vänster bak defekt" med efterföljande "snabba blinkningar" då jag blinkade vänster. Nästa gång jag körde bilen var dock problemet borta och jag tänkte inte mer på det. Sedan dröjde det några veckor och samma felmeddelande dök upp igen, för att tätt därefter försvinna igen. Allt eftersom tiden har gått har det kommit allt tätare och kom senare även upp då och då under körning och inte bara vid start. Då problemet visar sig så fungerar dock lampan till blinkersen, bara att den blinkar snabbt.

För några veckor sedan fick jag dessutom upp "Bromsljus vänster bak defekt" samtidigt som blinkersen, och nu lyser båda nästan konstant. Även baklampan på den yttre lampan har nu slocknat, alltså den delen som sitter på karossen och inte på bagageluckan. Att tillägga är dock att det då och då blir som vanligt och allt fungerar som det ska.

Men att alla felmeddelanden hör till samma lampor tycker jag pekar på att jag har problem antingen i baklampan eller i det anslutande kablaget, och förmodligen glapp eftersom det fungerar ibland? Har hittills enbart plockat bort baklampan och rengjort kontakten, men det dröjde bara någon dag innan samma felmeddelande var tillbaka.

Tänkte fråga er innan jag påbörjar vidare felsökning om någon har varit med om liknande problem eller om det finns något uppenbart jag bör kolla först? Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Samuel
Välkommen!

Eftersom det hela tiden handlar om vänster bak - samma lyktenhet? - ligger jordfel nära till hands.

Om alla lampor fortfarande fungerar sporadiskt, kanske du kan fixa felet i tid. Felfungerande lampor låser annars ljusmodulen utgångar efter ett antal misslyckade försök att tända dem. Och då krävs det lite mer handpåläggning.

/Lennart
sf
5
sfriman
320d Touring -13
Tack för svar! Delade på lampan ikväll då det var ett tag sen sist och felet visade sig direkt. Ett stift hade ärgat av och fastnat inne i kontakten. Gick dock bet på att få ut det så det får bli både ny kontakt och ny lamphållare.
Bra att du hittat felet. Men se upp med att använda bilen tills du fixat det. Som jag skrev i förra inlägget, ljusmodulen låser efter ett tag utgångarna till lampor som inte tänder sig.

Om du råkar ut för något sådant - allt är helt, säkringar, glödlampor, men ingen funktion - får du återkomma.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.