|
|
|
|---|---|
|
Hej, ny här och får min nya bil på torsdag, men har huvudbry när det gäller däck till bilen. ( Aktuell bil BMW 525 diesel xdrive f11 årsmodell 2013) Tänker mig att lägga på eftermarknadshjul 21" men vad ska jag lägga på för däck för att inte förstöra fyrhjulsdriften? ser att vissa har olika fram och bak men det är inte så bra om jag förstått det rätt. Någon som kan och vet vilken dimension jag ska välja? | |
|
Det är ju väldigt svårt att rekommendera däckdimension när man inte vet vad du tänkt dig för bredd på fälgarna, men det skall vara så lite skillnad i rullomkrets som möjligt. T.ex. 245/30-21 och 295/25/21. MVH Christofer |
|
|
Jag skulle bara rekommendera exakt de dimensioner som BMW anger OCH använda stjärnmärkta (BMW OEM-märkning) däck av samma fabrikat/modell, för att hamna inom de marginaler som BMW godkänner och ger minsta påfrestning på fördelningslådan. Fel dimensioner (för stor rullomkretsdifferens) knäcker fördelningslådan = reparation på 40-50.000 kr.... Stjärnmärkta däck av samma fabrikat är finjusterade rullomkretsmässigt i vissa fall och frångår då branschstandarden lite för att få så lika rullomkrets som möjligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och välkommen. Skräm nu inte upp i onödan Johan. Rullomkrets är viktigt när det kommer till xdrive och fördelningslåda men där finns ett litet spann att hålla sig inom, även från BMW’s sida. Om det är så petnoga som Johan poängterar skulle nog flertalet fördelningslådor haverera då jag gissar att det är betydligt fler som kör utan stjärna på däcken än med. Lika bredd gör såklart saken enklare då man kan rotera fram/bak vid byte och på så vis få ett jämnare slitage, men bredare bak (staggered) sitter ju fabriksmonterat på väldigt många BMW’s. Så länge du väljer dimensioner i stil med crille82’s förslag ska det inte vara några problem, dvs med minimal skillnad i rullomkrets. Ett annat tips är att inte ha RFT däck om du ska åka brett bak. Många som upplevt mycket ojämnt slitage och att däcken blir utslitna väldigt snabbt. En annan fördel med icke-RFT är ju att man åker tystare. Jag har själv kört f11 med 10,5” - 285/30-20 bak och 9” - 245/35-20 fram utan problem... |
|
|
Tja, det är ett lamellpaket i fördelningslådan och olika rullomkrets ger ett slirande lamellpaket... Tyvärr är haveri på fördelningslådor i x-drive ganska vanligt och det är inte vridmoment eller effekten i motorn som är problemet då det är exakt samma fördelningslådor i princip alla modeller från minsta 120dx upp till 750dx. Så jag skulle aldrig chansa på däckstorlekarna vid bredare bakdäck eller ens olika mycket slitage mellan fram och bakaxeln. Allt blir mycket enklare om man inte kör "staggered setup" utan samma dimension runt om. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stort tack för hjälpen, det här underlättar ordentligt, kör det osäkra framför det osäkra, lika runt om helt enkelt :-) Nu gäller bara att hitta ett par snygga hjul. |
|
|
F11 530d xDrive -16. Jag kör 245/35-20 och 285/30-20 vilket enligt tabell ger 0% skillnad mellan fram och bak, dessutom är det samma rullomkrets som original hjul på F10/11. Jag valde medvetet denna kombination för att få samma rullomkrets fram/bak och även för att få samma som original. I dessa dimensioner finns dessutom en hel del olika däckfabrikat att välja mellan. Personligen tycker jag att 21" innebär alltför låg profil och "förstör" bilens fina egenskaper. Jag kan erkänna att mina 20" också innebär en del nackdelar i jämförelse med original 18", men jag brukar då skylla på att fåfängan har sitt pris. Men jag är dock inte tillräckligt fåfäng för att välja 21". Kolla länk för att enkelt jämföra olika dimensioner: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.