|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla lite om någon har lite idéer varför det är bredare däck bak till ex G31. Har sedan en månad en 530e G31 som inte gick att beställa med 19 eller 20" och läst lite i trådarna kring det men man vill ju ha större till sommaren, 19 eller 20", och nu till min fråga. Måste det vara bredare fälgar bak? Eller är det bara snyggt? Min tanke var att man kunde köra med 8" fälgar runt om. Får för mig att det är en fördel med smalare däck bak men skulle gärna höra era åsikter. | |
|
Jag kör samma runt om för då kan man rotera runt däcken så alla slits jämt och man kan byta samtidigt. Breda bak är ju bra om man har svinmycket hästkrafter så bilen sätter sig ned över bakdelen när man accar som en raket ut ut kurvorna som en tävlingsbil. Men 99% monterar det ju för man tycker det är snyggt. |
|
|
Det är en visuell grej mer än nåt annat på vardagsbilar skulle jag säga. Och då det är inte är nån stor skillnad mellan fram och bak, typ max 30mm så kan den extra bredden inte göra en väsensstor skillnad för greppet. Tror det kom med M-paketen på e39 och e46 tiden. Kanske att en M-bil behöver det men är tveksam även på dessa bilar. Niklas Fransosen |
|
| Håller med ovanstående, sen är det dessutom så att bilen blir lite mer understyrd med smalare däck fram så det kan vara både bra och dåligt beroende på ens preferenser. | |
|
marcussv: Fick du din 530e G31 levererad med olika däck-och fälgbredd bak resp. fram? När jag beställde min 530e G31 i Juli så va det 245 fram och 275 bak som gällde. Men precis innan leverans i December så upptäckte jag att G31 demo-bilarna hos handlaren hade 245 runt om på sina 18" M662. Precis som du säger så var det endast 18" (M-sport) som gällde från fabriken. Så jag bad handlaren att lägga vinterdäck, 245 runt om på de fälgarna mot en extra kostnad. Anledningen till max 18" fälgar handlar bla. (bara?) om att 530e G31 har för högt axeltryck bak för orginal dimensionen i 19" resp. 20". Inget däck i den dimensionen tex. 275/30-20 på marknaden idag klarar axeltrycket (1550kg) vilket däcket du har monterat på bilen måste klara enligt lag. En lösning som jag tänker till våren för att kunna rulla på 20" Performance-fälgar är att gå upp ett steg i profil både fram och bak, tex 245/40-20 resp. 275/35-20. Denna däck-dimension klarar det höga axeltrycket och är inom lagens ramar för ändrad dimension. 👍 Mvh Jimmy |
|
|
@Jimmyboy. Bilen levererades med 245 runt om. Jag gjorde som du la vinterdäck på original fälgarna 245 runt om. Tackar för förklaringen med axeltryck, vart man hittar den informationen kan jag inte men det kan säkert du:) Då ska man alltså ha minst 99 i belastningsindex om det ska vara okej och att följa lagen. Som du tipsar om kan man ju gå upp i profil men då visa väl hastighetsmätaren fel. Ingen lätt nöt att knäcka men vi får hoppas att det kommer ut lite nya alternativ till våren så man kan plocka på lite större hjul. |
|
|
marcussv: Ok, ja BMW ändrade det på Hybrid-Touring-bilarna "precis innan" bilarna levererades. Mer teknisk info samt axeltrycket hittar du här... Länk Hastighetsmätaren visar med originaldim. ca 3km/h för lite, vilket är standard på nästan alla bilar. Med ett steg högre däckprofil kommer din hastighetsmätare visa mer rätt faktiskt :-), under 1 km/h för mycket. Mvh Jimmy |
|
|
Kanon 👍 Såg att framaxel tryck är betydligt lägre, då skulle man teoretiskt kunna ha ett lägre belastningsindex där då eller? |
|
|
marcussv: Ja det stämmer axeltrycket är mindre fram. När det gäller belastningsindexet så blir det ett lägre index automatiskt kan man säga eftersom du väljer ett smalare däck. De flesta däck håller följande index i de tilltänka dimensionerna. Fram 245/40-20 belastningsindex 99. Bak 275/35-20 belastningsindex 102. Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.