|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla bmw vänner. Nu skulle jag gärna behöva eran hjälp med input och erfarenheter. Har nyköpt en -06 325xi med enligt säljaren rasslande ljud från motorn. Jag har ännu inte vågat provstarta motor med oron att förstöra nånting mer, så har därför inte själv hört missljudet. Nu har jag demonterat ventilkåpan och tittat runt men ser ingenting som är löst eller liknande. enda jag hitta är glidskenorna mellan kamdreven som går att förflytta nån millimeter längst med bultarna, men detta är väl helt normalt? Nånting mer ni tycker jag ska titta efter? Finns det nånting i Vanos som kan börja skramla? Hur ser man om kamkedjan börjar bli sliten? Kan det vara så enkelt att det är kamkedja spännaren som blivit dålig och orsakar ljudet? Tack på förhand om jag kan få svar på nån av alla mina frågor /Anton | |
|
Alltså köpt grisen i säcken. ;) Det är mkt som kan låta. Provat att dra runt motorn? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hejsan ”Sverige” ja precis, det var en riktigt chansning när jag inte fick eller kunde provköra. Som turligt nog var en riktigt lyckad chansning. Jo provade först att vrida runt motorn för hand utan problem. Byte kedjespännarn mest i förebyggande syfte när jag inte såg eller kände nåt fel. Byte även olja och filter, och enligt vissa Facebook sidor är det en vanligt problem med just N52 motorerna. Att dom börja skramla från toppen om man missköter oljebyten. Det här börjar tyvärr bli ett vanligt fenomen, att jag svarar mina egna inlägg på den här sidan. Har såna här forum dött ut och ersatts av Facebook? Iofs🧐 är det ingen här så pratar jag återigen med mej själv🤪 Jag tycker iaf det är sorgligt att allt flyttas till Facebook |
|
| Du skriver att det var en lyckad chansning, byte av spännare mm löste alltså problemet? :) | |
|
Hej Ferlin. Ja precis, byte av spännare och med ny olja så försvann skramlet. Nu går den tyst och fint igen. Sen var det så klart en stor chansning att inte kunna provköra bilen innan köp, Men turligt nog var det bara några små grejer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.