|
|
|
|---|---|
| Hej har försökt åtgärda låg motortemp med byte av termostat på pump 3 ggr samt egrkyl 1 gång men slutar med att den går upp sävligt de första milen (2) för att sen kanske nånn gång hamna klockan 12 .å sen dippa ner till blåa fältet .Har mätt upp med odb då låg temp på 59,3 efter 4 mils körning känns lite lågt .Är ju mellan -7 --15 här nu ska man behöva lägga en skiva framför kylet som för,fråga har jag missat något eller köpt "skittermostater" ? är 150 hästarn diesel | |
|
Hur hårt kör du? En modern dieselmotor lämnar väldigt lite restvärme - det är baksidan av den höga verkningsgraden i motorn (låg förbrukning). Båda våra dieslar tar lång tid på sig att nå 80-90 graders arbetstemperatur när det är kallt och motorn går på låg belastning i ca 70-80 km/h. Förbrukningen är låg men temperaturen tar god tid på sig att nå "mitten på mätaren". Mer än två-tre mil är inget ovanligt. Kör man å andra sidan så att motorn får jobba lite, t ex. stadskörning eller liknande och gasar på lite mer, så går det mycket snabbare. Så jag misstänker att du har en motor som beter sig ganska normalt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inte är det väl normalt att mätaren dippar ner till blåa fältet igen efter att ha varit i ”drifttemp” (kl 12)? Är det automat? Ev finns en tredje termostat i så fall. Misstror du dina termostater kan du koka dem och bevaka temperaturen vid öppning/stängning. |
|
| Nej inte speciellt hårt men saknar värmen i kupen har även en e 61 men betydligt bättre värme vet inte om gardiner gör så mkt men antagligen .Provade igår att låta bilen stå då går den upp till typ 90 grader .Men samma vissa i morse de första 3 milen gick den upp sen dipp till blått (kall kupe) får väl lägga någon skiva framför kyl .Tror att de beror på bilen ock inte termostaterna men tänkte de va den smidigaste åtgärden med termostat byte .Är ingen automat.Tycker ändå att de är konstigt med den kraftiga dippen ändå.Kan få upp den typ ett streck om jag kör värmaren samtidigt. | |
|
Du har ett fel, det råder det ingen tvekan om. "Gardin" bakom njurarna gör i princip ingen som helst skillnad i ditt beskrivna fall. Jag har flera bilar att jämföra mellan. Har du kollat båda termostaternas funktion? Kastrull på spisen med mammas kött-termometer, höja och sänka temperaturen för att kolla hur de öppnar och stänger. Aktuellt exempel: Vi har bl a en 118d 150hk, utan dieselvärmare, den går inte på långa vägar så kall som du beskriver. Jag körde den häromdagen 2 ggr 12 mil och även vid -15° visar den normal temp och har mycket god värme i kupén. Tempen och värme i kupé pendlar väldigt lite (knappt märkbart!) vid landsväg, vid 50-område, uppför/utför backarna, yttertemp pendlade mellan -6 till -16°, till och från fjällen. Fru och dotter som oftare kör bilen är känsliga för värme i kupén och de har inga anmärkningar utan upplever att det fungerar lika bra som i min 530 som har dieselvärmare. Så jag är helt övertygad att du har ett fel. De som känner igen mig på detta forum vet att jag är känslig för temperaturer och minst sagt mycket känslig gällande termostater. Vågar påstå att jag är erfaren inom detta område. Sök gärna på mitt namn så hittar du en hel del. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.