|
|
|
|---|---|
|
Hej, Gäller en E92 325i -07 Tänder lampan och sätter felkoder: 002C9C, uppvärmning lambda 002C9D, uppvärmning lambda 002C9E, uppvärmning lambda 002C9F, uppvärmning lambda Kortfattat så sätter den felkoder på samtliga sonder, uppvärmning. Jag har kollat den säkring som sitter i motor utrymmet till just uppvärmning lambda (position 2, 30A) och denna var kass. I med ny säkring och denna smäller direkt. Någon som har en aning vad detta kan bero på, vad är det som gör att säkringen smäller så fort jag slår på tändningen igen? Med vänlig hälsning, Tim | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med största sannolikhet har du en kortslutning mot jord någonstans. Inte helt ovanligt att kablar ibland hamnar så de ligger och skaver mot något i metall (och som nästan alltid är jordat). Ganska vanligt att någon slarvat vid en reparation och inte lagt kablarna rätt. Men händer ibland att även tillverkare gör mindre bra val när det gäller kabeldragning och först går skyddshöljet sönder och sen kablarna - men det brukar ta 5-8 år så sett ur en tillverkares synvinkel är det helt ok. Men jag såg att det brukar vara säkring F79 som styr detta? Fast F79 sitter ju i JB'n (Junction Box) och den sitter ju inne i handsfacket. Så det verkar inte stämma... Position 2 vet jag inte riktigt vad det refererar till. Vänta... Är det inte en liten box till höger längst in i motorutrymmet? Sitter väl typ 6-7 säkringar och ett par reläer? Aha, är det säkring F04 (som sitter på en position som kan ses som 2) där som du menar? Inser E9x är rörig som fasiken kring elschema, de verkade köra en uppsättning till typ 03/2007, sen en uppsättning till 09/2007, därefter en annan uppsättning. Så en årsmodell 2007 kan variera kring detta. Gissar på att denna är tillverkad innan 03/2007. Om det nu är F79, tänk på att den kan gå till andra saker än bara uppvärmning till syresensorer. Men eftersom uppvärmningen av syresensorerna är ground side switchade av DME'n (det är hot at all times - sålänge JB'n spänningssätter F79) så är det inte helt osannolikt att det är någon av kablarna till någon av syresensorerna som strular. För det är ju då spänningssatt hela vägen från F79 ned till syresensorerna - så någon kortslutning mot jord längs med vägen gör ju att säkringen flyger. Vägen tillbaka från syresensorn till DME är inte lika kritisk då en kortslutning här gör bara att värmeelementet aktiveras vilket inte leder till att säkringen flyger men du vill INTE att dess värmeelement kör på full monty i tid och tid då detta kommer att skada syresensorn (DME kör sällan på full effekt utan trottlar effekten genom att PWM'a jorden). Egentligen bara att fläka upp ditt elschema på ditt köksbord och kolla hur spänningen fördelas ut ifrån F79 (eller kanske F04 i det här fallet) och börja felsöka. |
Blev lite rörigt i förra inlägget, men säkringarna flyttades omkring ganska mycket i E9x. Oavsett så har du redan hittat säkringen som går sönder och du har felkoder som är uppenbara att de orsakats av denna trasiga säkring. Och på just din bil så är det precis som du säger, det är en 30A säkring som sitter i bakre högra delen av motorutrymmet som förser uppvärmningen av syresensorerna med ström. I den boxen verkar den gå under namnet säkring F04, så det är den som gäller i just det här fallet (lite förvirrande då denna som sagt kallas F04 medans det finns en helt annan säkring i JB'n under handsfacket som kallas F4 - så det gäller att hålla tungan rätt i mun och långt ifrån elkontakterna). Men det fungerar exakt likadant som jag beskrev ovan, fast istället där det står F79 ska det stå F04. Så om du kollar på ditt elschema så kommer du att se att i denna främre elektronibox så sitter X8680 kontakten som matar ut från säkring F01-F05. Och din kabel som du är intresserad av är orange till färgen och ligger på pinne 8 på X8680. Den går sedan vidare till X60551 kontakten där denna orangea kabel som du är intresserad av ligger på pinne 6. Därefter delar den upp sig i fyra orangea kablar och går till varje syresensor. När den når kontaktstycket för syresensorn byter den färg - härefter varierar det från tillverkare och modell vilken färg det är på kablarna. Men de två kablarna för uppvärmning på en syresensor har alltid samma färg (tex om det är två gråa eller två svarta så är det stor chans att det är kablarna för uppvärmningen). Men man ska alltid vara försiktig - mäter man på fel kablar kan man förstöra syresensorn! Så någonstans emellan säkringshållaren där F04 sitter och ned till syresensorerna har en eller flera kablar skavt igenom och skapat kontakt direkt mot en jordad del. Så härifrån är det bara att plocka fram dina favoritverktyg och använd din favoritfelsökningsmetod och go to town så att säga. Finns massor med sätt att felsöka härifrån, så välj något som du gillar och passar din utrustning. |
Var uppmärksam på att F04 även driver värmeelementet för vevhusventilationen! Så det behöver inte vara kablaget för någon av syresensorerna som är trasigt, kan även vara kablaget till detta värmeelement som är trasigt och ligger emot någon jordad del. Detta värmeelement matas från samma kontakt (X60551) så det bör delas upp i fem orangea kablar ut från pinne 6 av X60551. Att ringa felet är dock ganska enkelt (välj din favoritapproach för denna typ av felsökningar), men ett tips är att hålla nere rotandet bland kablar till ett ABSOLUT MINIMUM tills du identifierat åtminstonde vilken komponents matarkabel som problemet är på. Annars finns risk att du rotar lite och felet försvinner. Då måste du gå igenom millimeter för millimeter kablaget för ALLA komponenter (fem i det här fallet vilket inte är så farligt) tills du hittar problemet vilket är fem gånger så jobbigare och tar fem gånger så lång tid. |
|
Stort tack till bmw-slangen för support i detta! Efter huvudvärken av att läsa el schema och följa kablar så visar det sig att sistnämnda värmeelement för vevhusvent har fallit för en kortslutning och "smällt" bakom o-ringen. Detta visar sig vara hyfsat vanligt när man söker på fenomenet, jag hittade nedan länk som stämmer helt överens med min historia. Så faller någon för detta i framtiden så har ni en klockren beskrivning här: Länk |
|
|
Bra återkoppling. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
O tusan, det var vevhusventilationsprytteln ändåså! Jag var på väg att inte nämna vevhusprytteln överhuvudtaget då jag var övertygad om att felet var bland syresensorerna (fast det är ju sådana slentriana uteslutanden jag predikar om att man inte ska göra vid felsökning) så det var ju tur den kom med i felsökningen! Visste faktiskt inte att det var relativt vanligt, men är nog bara jag som inte alltid tänker på sådana där "nymodigheter" som att värma upp vevhusventilation - är ju fortfarande lite insnöad på de gamla M10, M20 och M30 som man växte upp med :-) Men tummen upp för återkoppling! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.