AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.987

Fabriksny XC90 - välja T8, diesel eller bensin?

pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Med siktet inställt på en XC90 T8 besökte jag en volvohandlare, men blev lite förvånad över responsen.

Denne menade att det inte var någon mening med att köpa en T8 nu när miljöbonusen var borta, så det skulle jag inte ha och en ren bensinmotor var absolut inte att tänka på. Istället skulle jag ha en diesel, för de hade bäst andrahandsvärde. Vidare hade de kampanj på välutrustade Pro Edition, men inte heller det var så viktigt utan då bättre att bygga en egen bil med de tillval som var viktigast och strunta i resten.

Handlaren försökte alltså att övertyga mig om en betydligt billigare bil än vad jag egentligen hade tänkt mig. Tror ni han är ärlig och har rätt i sak, eller ligger det någon annan drivkraft bakom beteendet?

Vilka sjusitsiga bilar, utöver XC90, är värda att kolla på?

Bilen ska främst användas till dagliga lokaltransporter på högst någon mil och till ett antal långresor/bilsemestrar per år. Fyra barn i familjen, så sjusitsig bil är tyvärr nödvändigt. Har eget bolag, så finansiell leasing ligger närmast till hand.
Tror en T8 borde passa din körcykel perfekt, du kommer kunna köra mestadels på el förutom på långsemestern. Har själv en V90 T8 och är ganska nöjd med den.
När en handlare försöker övertyga mig om att välja en annan bil (som jag inte vill ha) brukar jag dra öronen åt mig. Det är ju du som skall leva med bilen! Kontakta en annan Volvohandlare - det finns gott om dem :-)
Transocean
Klart att du skall ta T8:n. Andrahandsvärdet är ju bara säljsnack. För bra andrahandsvärde för dina pengar rekommenderas Bitcoin och co, en lägenhet i Stockholm eller en 911 Targa 50 yrs Edition. Den trista diesel-volvon kan man ju alltid sända till afrika?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Audi Q7, vilken pondus. Audi har oftast bra kampanjer. En diesel-V6 för hybriden är bara 5-sits och överspelad ändå. Det skulle vara mitt val.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.