|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en BMW 520d xDrive F11 som rycker vid hårt gaspådrag. Det märks inte vid normal körning men vid tex. fullt gaspådrag 0-100 km/h så känns det som att automatlådan växlar ca 5 växlar för mycket. Har läst att det kan vara fördelarlådan men det låter inte riktigt som detta symptom? Tacksam för svar... | |
| Rycker det i motorn vid gaspådrag eller vid växlingarna, lite otydligt? Rycker det i motorn är ju EGR ventilen en möjlig felkälla annars låter det nog som att det kan vara just fördelningslådan. | |
|
Tack för svar. Der rycker i motorn vid gaspådrag. Det jag menar är att "rycken" känns som en (växling som inte sker). Vad tror du om denna, eller har du annat tips? Länk |
|
| Föresten, jag har fått brev från BMW angående en "service bulletin" för avgassystemet. Kan detta ha med saken att göra? | |
|
Stod det avgassystemet eller kanske avgasrening/avgasåterföring? Felande EGR kylare och ventiler är välkänt på dessa motorer och BMW har skickat ut kallelser och byter dem för de som är drabbade, oftast i samband med service om det inte är akuta problem då det åtgärdas direkt utan kostnad. Finns flera trådar här på AP kring detta, sök bara på EGR alt AGR. Samma sak men förkortningar på olika språk. |
|
| Rycker bilen vid belastning på hög växel? Tex om du kör manuellt på 7:an och trycker plattan i mattan från 40 km/h. | |
|
Hej. Hade liknande symptom på min 520 xdrive-15. Lämnade in den och det var lambdasonden som behövdes bytas. Efter bytet gick/går den hur bra som helst. Vet inte inte om det är den i ditt fall men tänkte bara dela med mig. Lycka till och hoppas det inte är ngt större fel. Mvh/Jonathan |
|
| Hej. Är det någon som löst denna mystiska symptom? Har liknande på min som rycker/hackar, nästan som att man frikopplar snabbt och släpper upp kopplingen. | |
|
@wirfan: om du inte redan gjort det, sök här i forumet på ”rycker near gas”. Många träffar, kanske någon med svaret. //Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.