AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.354

Nya förmånsreglerna är inte dåliga för alla - kanske tvärtom

Sida 1 av 2
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Det har ju skrivits mycket om Miljöpartiets bidrag till de nya bilförmånsvärdena, och de lämnar onekligen en bitter smak i munnen för många med förmånsbil. Men - det gäller ju inte alla. Tittar man på vad reglerna innebär så är den största förändringen att man nu inför förändringar i hur den prisbaserade delen av förmånsvärdet räknas ut. Närmare bestämt; Alla bilar oavsett nypris kommer att få ett prisbaserat förmånsvärde som är en fast procentsats. Således kommer förmånsbilen att beskattas på samma sätt som pengar - ju högre bilvärde desto proportionellt mer förmånsvärde.

Min ödmjuka åsikt är att detta är mycket mer rättvist då man skattar mer likt bilens verkliga värde, utan någon sorts "extra påslag" ju dyrare bilen är. Se exempel:
En 840d
Länk

En 320d
Länk

Vad tycker du om det nya systemet - är det mer eller mindre rättvist?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det är klen tröst att det blir mer rättvist när det blir dyrare för alla. Känns lite som en kommunistlösning. Låt oss inte förbättra någonting utan dra ner på fördelarna bara!

Det stora problemet är ju att man säger sig vilja "ställa om till grönt" och så tar man bort de möjligheterna. Privatpersoner köper inga miljöbilar, genomsnittligt CO2 utsläpp är mycket högre bland privatkunder än företagskunder. Det tar man nu bort, inte riktigt smart väl?

Det är helt klart att man bestämt sig för att 1kr lön ska skattas på samma sätt som 1kr bil. Det uppnår man nu - till priset av den berömda "gröna omställningen".
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Ja det gröna argumentet är ju mer och mer söndervittrat inget tvivel om det. Men om man bortser från naturen i just denna frågeställningen så är ju exempelbilen 840d runt 1500 billigare i förmånsvärde efter "bolundiseringen". Rättvisare för dem som slantar upp till en dyrare bil menar jag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst. Men 95% av förmånsbilarna kostar 350k idag, inte 800k. Det är inte alternativ i de flesta tjänstebilspolicys att gå hur högt som helst även om det blir "billigare" relativt sett. Är i princip bara egenföretagare som kan välja såpass fritt.
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Missförstå mig inte - Jag inser att staten kommer att kamma hem ett saftigt netto på ompaketeringen av förmånsvärdena. Hade jag fått välja hade jag valt en platt procentsats som i förslaget, men inte lika hög.
bl
2.294
blixten
325i -88
Man få aldrig glömma att miljöpartiet hatar bilar hur miljövänliga de än är/blir och socialdemokraterna sägare aldrig nej till att höja en skatt för bilister...
thekinglives
Blixten: exakt, o till förmån för det vi alla vet men inte får säga eller skriva.....
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Gäller detta alla bilar från och med 1 juli eller bilar som inregistreras efter den 1 juli?
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Det verkar vara alla som registreras i trafik efter 1 juli. Så om man handlar bil för rimlig kostnad lär det vara läge att snabba på beställningen.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Synd för min del som skulle fått lägre förmånsvärde efter 1 juli :(
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
@Igelkotten Vilken bil är du inne på?
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
M550i som kommer i slutet av månaden. Så slipper malus höjningen den 1 april men missar förmånsvärdeminskningen..
wo
40
wormskin
G05 X5 xDrive45e -21
Ja skatten blir inte direkt billig på den där. Hoppas körglädjen överskuggar skattebeloppet :-)
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Nä det är lite dyrt att förpesta planeten med mycket koldioxid nuförtiden. Men är väl sista gången man köper en gammeldags prestandabil innan elen helt eller delvis tar över. Får se om den blir billigare om tre år när skatten blir lägre såvida reglerna inte hinner ändras några gånger till innan dess.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Nuvarande regler kom väl till på den tiden tjänstebilen faktiskt främst var avsedd att brukas i tjänsten. När jag växte upp vill jag minnas att det i stort sett endast var säljare och direktörer som hade "firmabil".

Det kanske är rimligt att anta att resonemanget bakom reglerna med 7.5 pbb har sitt ursprung i att dessa tjänstekörare inte skulle beskattas fullt ut för ett arbetsredskap de faktiskt behövde? Man kan väl tänka sig att dessa hade ett tjänstemässigt behov för en lite nyare och bättre bil än vad de annars hade köpt? Vidare kan det väl tänkas att man lade till en straffskatt över just 7.5 pbb för att inte uppmuntra och skattesubventionera lyxiga direktörsbilar?

Nu har ju utvecklingen lett till att väldigt många har fått möjlighet att "plocka ut" en bil utan att hå något egentligt behov för denna i arbetet, och då kan i vart fall jag förstå att samhället önskar justera hur detta beskattas.

Vad man missar, enligt mig, är att på något sätt gottgöra dem som faktiskt kör många tjänstemil. Jag vet inte om det är rimligt att beskatta en säljare som kör tusentals mil på samma sätt som om han hade köpt bilen privat? Det resonemanget verkar man helt ha glömt bort i det nya förslaget.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det finns fortfarande olika regler för olika typer av "tjänstebilar".
En förmånsbil är en bil som arbetstagaren kan använda i tjänsten men också får använda för privatkörning. Det är just privatkörningen som förmånsbeskattas.
Sen finns det även renodlade tjänstebilar som inte får användas överhuvudtaget för privatkörning.

De ursprungliga reglerna för förmånsbilar var till rätt stor del för att indirekt "sponsra" Volvo och SAAB.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Givetvis var det så. Nu är Saab borta och Volvo kinesägt. Plus att opinionen har svängt. Den vita medelålders tjänstemannens bilförmåner finns ingen som stretar emot för att behålla. Inte ens M gör det.

Även om jag drabbas själv kan jag inte ens tycka att det egentligen är fel. Det borde inte vara skillnad på beskattning om jag får 1kr i lön eller 1kr i bil. De som drabbas är då de säljare och liknande som har egen förmånsbil men faktiskt behöver den. De räddas en del av 25% nedsättningen, men den är ju hårt satt på 3000 mil per år.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Åtminstone Miljöpartiet vill inte att det ska vara mer förmånligt att ha förmånsbil än att köpa bil privat. Och det finns politiskt stöd att höja förmånsvärdena i och med januaripartierna är överens.
På sikt kan man då undra om någon överhuvudtaget vill ha förmånsbil om det inte är någon "vinst" jämfört med ett privatköp.
Har skrivit det tidigare i någon annan tråd. Kör min sista tjänstebil nu tack vare dessa ständiga förändringar och höjningar kring förmånsbeskattningen. Och då sitter jag på båda stolarna vid förhandlingsbordet så att säga.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser inte heller någon större vinst med det framöver. Visserligen slipper jag eget kapital men det är ingen vinst mot allt krångel och alla som ska ha synpunkter exempelvis vid återlämning, val av utrustning, restvärde osv. Jag har ändå en "fri" bilpolicy (mot att det kostar en del) men det är ändå nån som tvingar på mig vissa däck, serviceavtal och junk jag inte vill ha.

En basutrustad ID3 är sannolikt betydligt billigare än att köpa privat iofs men hur kul är det liksom.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Jag som företagare med överlikviditet i bolaget kan nog tänka mig att fortsätta med förmånsbil, även med de nya reglerna. Bilarna man egentligen vill ha blir ju till och med billigare än innan...

Dessutom är det ju ändå lite moms och andra kostnader som kan dras, och om inte annat så borde det väl vara en fördel att kunna sälja bilen utan momssmitta, till exempel vid export.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.