|
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Dags att byta bil, eller snarare hög tid, då vår leasade Audi Q5 ska lämnas tillbaka innan månadsskiftet. Jag brukar ha ganska lätt för att hitta en modell jag blir förtjust i men den här gången är det svårt. Vill helst inte lägga mer än 400k givet att det är ett privatköp och svårt att sia om värdeutvecklingen på fossilbilar närmsta 2-3 åren (tror egentligen att det inte är någon större fara så länge det inte blir en prispress när alla märken kommer med sina nya elbilsmodeller samtidigt). Två barn (6 och 10 år), en fru och en mellanstor hund ska få plats som mest. Oftast har vi hunden i bur i bagaget, men på längre resor med mycket packning kan det vara ok att hon får åka inne i bilen. Det åks till norska fjällvärden ett par gånger om året så då blir det takbox, men xdrive är ett krav. Vi har varit nöjda med Q5an och innan den hade vi en V60 som också funkade storleksmässigt (då hade vi ingen hund, men däremot småbarn). Men nu när det är dags att byta igen så har jag varit sugen på en BMW igen, men kan fasen inte bestämma mig. Såhär ser jag på alternativen: 520d Touring xdrive -20 (Sport line, föredrar det på 5-serien) + Har gillat den där sedan den kom, men det är ju några år sedan nu.. + Gott om plats, praktiskt + Högre komfort och kvalitetskänsla - Budget räcker bara till en pre-LCI och även om det inte är någon jätteskillnad är jag rädd att jag ska känna att den är lite daterad - Inte superkul att köra, lite trött 320d Touring xdrive -20/21 (M-sport, andra varianter ser lite för trötta ut) + Ny modell, känns roligare så sett + Snyggare + Mycket roligare att köra än 520d + Nättare att hantera (frun är mycket tveksam till 5-seriens storlek på denna punkt) - Mindre bagage, största problemet är egentligen när man har hundburen på plats så blir det bara 1/3 kvar. Detta funkar för visso till vardags, men med 3-serien så blir det att plocka ur buren och ha hunden inne i bilen när vi åker hela familjen med packning - Inte helt övertygad om kvalitetskänslan i bilen. Vår Audi känns tyvärr ett snäpp bättre. Dock så har jag bara provat en Sport line, tänker att en M-sport med läderklädsel förhöjer denna intrycket en del (om än inte känslan i framförallt växelväljaren) - Upplevde motorn som rätt dieselknattrig, men kanske var för att det var kallt när jag provkörde 330i Touring xdrive -20 (har inte haft möjlighet att provköra) + Samma punkter som ovan + Ändå lite prestanda på pappret iallafall, känns ju som en kul grej även om det inte är något avgörande + Inget dieselknatter - Högre förbrukning (ingen jättegrej på sista raden) - Sämre värdebeständighet kontra 320d? Rätta mig om jag har helt fel här Tacksam för tips! Har velat för länge mellan en massa olika alternativ (Volvo för dyrt, Audi för tråkigt) men landar tillbaka i att trots allt att hjärtat ligger BMW närmst och att det bär emot att glädjelöst spendera 400k på något annat alternativ :) | |
| Manuell eller automatväxlad? | |
| Finns väl inte manuell till någon av de modellerna? | |
Transocean |
Jag tror att 5 serien täcker dina behov bättre. Sen är 30i en skönare motor än 20d. Vad med en G31 med bensinmotor? Eller som phev? |
|
320d och 520d finns resp fanns med manuell växellåda. Hade tittat på G31 530d och 540i. Stor bil, stor motor. |
|
|
Nä, varken 320d eller 520d finns med manuell låda i nuvarande modellversioner. |
|
| Det är lite upp till vilken egenskap som är viktigast! Behöver man utrymme och få plats med bur för hunden så ligger femserien bra till. Fin komfort har den också. Trean är mer agil och har ett mittemellan format. Roligare att köra och särskilt om man satsar på 330i. Len, fin motor med bra botten samt även spets. | |
| Vi har en 3-serie kombi av senaste snitt och utrymmena är inte mycket att hurra för. Den fungerar mest som andrabil. Jag skulle därför valt 5-serien. Sen finns det också 530i om man gillar bensin men inte har behov av mer prestanda. | |
Buspelle |
Transportbehoven talar utan tvekan för en 5-serie. Lastförmågan och storleken skiljer definitivt mellan bilarna. Sedan delar jag din frus uppfattning att 5-serien blivit en koloss till bil och är inte i närheten av 3-serien när det kommer till körglädje. Finns, som sagt, dock 530i om man vill göra den lite roligare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.