|
|
|
|---|---|
|
Står precis i läget att beställa en fullutrustad X5 45e 2021, med leverans ungefär i slutet på juli. Har samtidigt hört om att 2022:an kommer med LCIn och väntar jag lite får jag den levererad till julen. Har haft nuvarande bil sedan 2014 så egentligen kan jag ju vänta lite till, men å andra sidan vill man ju slå till då man ändå bestämt sig. Sen är risken att de priser jag fått för denna bil, inkl Ultimate Edition-paketet som jag har som tillval, försvinner till 2022:an. Hur ska man tänka här? Är det dumt att beställa absolut sista produktionsbilen i 2021 års modell precis innan LCIn? Kommer min Pre-LCI 2021 se daterad ut redan nästa år? Vad händer med andrahandsvärdet om jag ska behålla bilen 3-4 år? | |
| Om du tänker totalekonomi är det viktigt att betala så lite som möjligt. Modellerna är nästan alltid billigare innan en facelift än efter. Så det spelar ingen roll om LCI får några procent bättre restvärde, du sparar inga pengar ändå. Sen kan man ju vilja ha LCI för någon uppdatering men det går sällan, för att inte säga aldrig, ihop ekonomiskt att betala mer. | |
|
Hade samma tankenöt men med G30. Valde att invänta LCI. Inte så mycket för det ekonomiska, skiljde inte mycket på offerterna jag fick på pre-LCI och LCI. Vill trivas med bilen och tyckte den nya var snyggare, lite uppdaterade prylar, motorer etc. En maxad 45e är ju ändå inget man köper för att spara pengar, så välj lite med hjärtat. Men man får dock ha lite tålamod. |
|
|
DarrenB Jag tror du har hört fel. LCI av X5 (G05) kommer inte förrän våren 2023. |
|
|
Får lite dubbla budskap från bilhandlaren. Har både fått info att det inte blir i 2022 års modell men även budskap att den i så fall kommer i augusti-produktionen. Om den kommer 2022 för att släppas 2023 är jag mer lugn. |
|
|
Varför skulle det komma en uppdatering redan i höst? Det har jag personligen svårt att tro. Sen en fråga till - varför lägga en massa extra pengar på en ny 45e för att kunna köra sju mil på el? Jag inbillar mig ett ett svagt framtida andrahandsvärde på den. Köp istället en nästan ny 40i som jag gjorde. En fantastisk bil! För de 300 tkr jag sparade så fick jag dels en helt fullmatad bil, samt jag kan göra mycket annat kul för pengarna. Jag köpte en entusiast bil :) /Anders |
|
| Man har kvar runt 65% av den merkostnaden. Sen lägger man till 10.000kr x 3 i skatt på bensinaren, dvs skillnaden är nere på 75 tusen ungefär. Sen får man börja räkna på hur mycket man kan tanka sig ikapp. Blir väl nån spänn också i miljöbonus men jag kan inte tänka mig att det är så mycket på en 45e. | |
| Kan man köra en stor del av pendling / dagliga körning på elen, varför inte? Även om förmånsvärdena har justerats så är det fortfarande med förmånligt att köra en "miljöbil" om man nu tar bilen på bolaget. Tror att fler kommer vara intresserade av en 45e än en 40i i framtiden. | |
|
Håller inte riktigt med Med känsla ang jämförelsen. Förmånsvärdet och med miljöbonusen gör ju att bilen blir billigare både för företaget och tjänstebilsföraren, att man dessutom kan köra ca 8mil(6mil i -20) på el och får en bra motorvärmare på köpet är ju inte fel. För mig som har ca 2mil till jobbet är det kanon att kunna glida i rusningstrafiken bara på el, även bra för min plånbok. Sedan är ju bilen snabbare i alla intervall (det är ju kul :)). Jag gav ca 940k för min listpris över 1,15mkr (då har jag nästan allt, nightvision, fyrhjulstyrning lazer mm) billigaste 4.0i ligger över 800k på blocket och den är knappast fullutrustad och har rullat några mil. Om du inte skall ha den privat hade jag försökt köpa en som är inreggad innan 1 april 2020 billigare bonus malus. |
|
|
G05 LCI kommer tidigast till MY23, men det finns även uppgifter om att, likt F15, det inte blir någon LCI till G05, hur som helst så sker det tidigast till MY23. Dock tycks G07 LCI vara bekräftat till MY22 och G06 till MY23. Man skulle kunna gissa sig till att man vill styra över X5 kunder (volym) till iNEXT istället och det skulle kunna motivera en utebliven LCI. Men som sagt, det gjordes ingen LCI till F15 heller. Brytpunkterna för bonus/malus ovan stämmer inte, första förändringen gjordes 2018-07-01, sen nästa gång vid övergången till WLTP 2020-01-01 och nu kommer en till 2021-04-01, den kommer att driva upp skatten på en 40i till ca 18000kr/år första tre åren, mot ca 14000 idag, min är inreggad i november 2019 och jag betalar 9400kr/år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.