AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.937

118d -10 startproblem

Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Hej!

Har på senare tid fått startproblem med min 118d -2010. (Började innan kylan)
När jag trycker på startknappen så går motorn runt ett par varv bara. Har fått göra 10st startförsök ibland innan den hoppar igång. Batteriet verkar det inte vara fel på, motorn går runt i vanlig takt. Men alltså bara ett par varv för att sedan lägga av. Vet inte hur starten fungerar på denna, men borde den inte dra runt motorn till ett visst rpm uppnås?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör ett test av batteriet!

De flesta verkstäder har ett litet analysinstrument som man kopplar in på batteriet (går bra att ha det kvar anslutet i bilen - då anger man det i instrumentet) och knappar in batteriets "data" (typ, kapacitet) och sedan körs det ett kort test och sedan får du svart på vitt hur batteriet mår avseende kvarvarande kapacitet och laddningsstatus, samt om batteriet är OK eller behöver bytas.

Ett startbatteri har en förväntad livslängd runt fem år - men kan bli avsevärt längre eller kortare, beroende på hur det sköts och hur körprofilen ser ut.

En felkodsavläsning kan vara bra också - kan ju vara något underliggande fel som gör att motorstyrningen väljer att "ge upp" startförsöket...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Tack för svaret. Har läst felkoder, finns inga.
Jag är lite nyfiken på hur starten fungerar, känner ECUn av batteriets kapacitet på något vis och därför avbryter starten? För att startmotorn inte ska tömma batteriet helt? Ska nog kontrollera batteriet 👍
bo
171
bosson
730d -06
Jag har exakt samma problem och skulle precis göra en tråd om detta.

För mig uppkom felet precis efter att jag hjälpt en annan bil igång med starthjälp.
ibland startar den på första knapptrycket men ofta behövs det 5-10 ggr.
har provat att ha batteriet på laddning men kan ju vara så att det är dåligt ändå även om det fått laddning.
I vintras lystes symbolen för batteriet gult när det var väldigt kallt men har haft det på laddning under vintern också.
En gång gick bilen igång 2-3 sec och sedan dö, vilket fick mig att tro att det kunde ha något att göra med dieselfiltret eller något men jag kanske bör göra ett test av batteriet i första hand?
hittade även denna felkod a559 men vet inte om den kommit tillbaka efter jag raderade minnet.
kan tilläggas att varje gång så tänds också glödningssymbolen innan den bestämmer sig för att prova starta i 0.5 sec för att sedan ge upp. så får man trycka några gånger sedan startar den.
bo
171
bosson
730d -06
har också en 118d -12
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Jag bytte batteri, sen blev det bra. (Och registrerade nytt i ECU)
bo
171
bosson
730d -06
Okej jag får också ta och byta batteri för jag såg att det var originalbatteriet som satt i nu. hur registrerar man nytt? måste det göras på verkstad?
Ri
10
Rilleo
525i Touring -92
Ja ditt problem låter exakt som det jag hade.
Går att registrera nytt batteri med Carly eller autocom bla. Om du känner nån som har det :)
bo
171
bosson
730d -06
Jag bytte batteri men har inte registrerat det som du säger att jag kan göra. Men det hjälpte inte att byta batteri för mig. samma problem kvarstår och igår lyste symbolen för partikelfiltret också. Kan det ha något att göra med att det är igensatt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.