AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
415

SI-batteriköret en gång till

Köppen
Ni som orkar med tjatet om SI-batteri och så vidare:
Min hastighetsmätare är i regel "död" när man startar och kör iväg. Ett par lätta dunk på instrumenten hjälper dock alltid. Ekonomimätaren är dock alltjämt död.
Jag plockade ur instrumenten idag för att jag tänkte testa byta SI-batterierna(har flitigt läst gamla inlägg på forumet). Jag gick efter guiden som finns under "mekartips".
Men när jag skulle ta ut själva SI-kortet så satt det fast. Hårt som berget. I guiden står det bara att man försiktigt ska ta ut kortet... Lättare sagt än gjort alltså. Jag kunde bara se att batterierna var hela och att det ena batteriets ena pol var ärjigt eller vad man ska säga.

Vad kan göra att det sitter fast? Fabrikens limning som huggt tag? Tidigare ägare kanske? Vågar man ta i? Det sitter väl inte med nåt litet plastclips som glömts i guiden? Hittade inget iallafall.

Om det skulle vara nåt med kontakten på bakaxeln/kabelbrott skulle det väl inte gå att "väcka" mätaren genom att banka på den? Verkar som nåt glapp istället.

Jag vill ju gärna kolla batterierna och kortet för skador/löda om det innan jag springer och köper ett nytt för >1000kr!

Som sagt, jag vet att detta diskuterats mycket innan, men detta verkar ju lite unikt!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sitter en skruv på ett ställe som håller fast en plast bit... Plockade dän den på min och...vips! såfick jag kortet i handen!

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Alldeles riktigt sitter det en skruv i mitten som håller fast "M"-emblemet. Något som kan kärva ordentligt är kontakten i botten på ena kanten, en liten vit kontakt som man ser från framsidan. Ta en skruvmejsel eller liten tång och bänd/dra ut kortet försiktigt med början i den sidan.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
nä ta dän det lille chippet innan du börjar slita o dra!

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.